شیوه‌های نوین جلب مشارکت مردمی در عمران مادی و معنوی مساجد
۱۳۹۲/۰۹/۰۲

مساجد دارای کارکردهای بسیار متنوعی هستند که اجرای آنها موجب همبستگی در جامعه می‎شود و با توجه به پتانسیل موجود در مساجد و استفاده بهینه از ظرفیت‎ها، می‎توان آینده روشنی را برای جامعه ترسیم کرد.

بدون شک مساجد یکی از عناصر جدا نشدنی در جوامع اسلامی محسوب می‎شوند؛ زیرا این مکان مقدس یکی از عوامل مهم بقا و تداوم فرهنگ اسلامی است. با توجه به این‌که مساجد دارای کارکردهای بسیار متنوعی هستند لزوم اجرای آنها موجب هم‌بستگی در جامعه می‎شوند. بدیهی است با توجه به پتانسیل موجود در مسجد و استفاده بهینه از ظرفیت‎ها، می‎توان آینده روشنی را برای جامعه ترسیم کرد.

این مقاله با بررسی شیوه‎های نو در جلب مشارکت مردم سعی دارد تا شیوه‌های عمران مادی و معنوی مساجد را بیان نموده تا از این کارکردها برای تعالی هرچه بیشتر جامعه استفاده شود.

ایجاد جذابیت در کادر مساجد

با توجه به پیشرفت تکنولوژی ارتباطات، جهان به‌صورت دهکده‎ای کوچک درآمده است که در آن هر فردی می‎تواند به ‌راحتی از اوضاع دیگران به طور کامل مطلع شود. امروزه شیوه‎های نوین در رسانه‎های جمعی سعی در خدشه‎دار کردن اذهان مردم به‎ ویژه مسلمانان دارند.

رسانه‎های جمعی چون ماهواره و رادیو با استفاده از دانش به‎روز روانشناسی، احتیاجات مردم را شناسایی می‎کنند و سعی در سمت‌و‌سو دادن به آنها هستند و به‎صورت شبانه‌روزی به ترویج افکار خود می‎پردازند. حال این سؤال پیش می‎آید که آیا هر کسی می‎تواند هدایت مردم، به‎ویژه قشر جوان و در معرض خطر را برعهده بگیرد، در حالی‎که در جهان امروز، دین و اندیشه‎های دینی به شدت مورد تهاجم قرار می‎گیرند؟ بدون شک انجام این وظیفه الهی و تبلیغ معارف با تصریحات متعددی که در دین ما انجام گرفته‎ است، اهمیتی صدچندان می‎یابد.

استفاده از روحانیون کارآمد

امام جماعت مهم‎ترین رکن در مسجد است که می‎تواند با عملکردی مناسب و صحیح، زمینه خوبی را برای جذب جوانان به مساجد ایجاد کند. جوانی به‎عنوان مهم‎ترین دوران در ساخت اصول شخصیت انسان است. علاوه بر این تهاجم فرهنگی در سال‎های اخیر شرایطی را به‎وجود آورده که تصمیم‎گیری را برای جوانان مشکل ساخته است؛ به دلیل این‌که جوانان آینده انقلاب هستند بر حساسیت رفتار و بینش جوانان می‎افزاید.

امروزه مدیریت به یکی از ضروری‎ترین نیازهای بشر تبدیل شده است و مدیریتی صحیح حتی در شرایط نابسامان می‎تواند عاملی بسیار موثر در تعالی جامعه محسوب ‎شود. مدیر اصلی مسجد امام جماعت و به همراه او هیئت امنا که تشکیل شده از افراد خوش‎برخورد و کارآمد هستند، وظیفه رهبری مسجد را برعهده دارند. مدیریت کامل وقتی صورت می‎گیرد که یک روحانی و عالم به‌صورت فعال و دائمی در مسجد حضور داشته باشد.

هم‎اکنون به برکت جمهوری اسلامی ایران مدرسه‎های مختلف علمیه در سراسر کشور راه‎اندازی شده و به پرورش نیروهای جوان و مستعد تبلیغ می‎پردازد. انتظار می‎رود که روحانیون محترم، هم به معارف اسلامی آشنا باشند و هم بیان امروزی و جوان‎پذیر داشته باشند. در جذب روحانیون و مبلغین باید به شرایط آن‎ها توجه نمود، هم‌چنان‎که قرآن کریم انجام این امر را بدون علم و آگاهی نکوهش می‎کند و آن‎ را شایسته عذاب الهی می‎داند. شرایط مختلفی وجود دارد تا یک فرد بتواند مدیریت مسجد را در دست بگیرد که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

فقهی و علمی

امام جماعت باید از نظر فقهی دارای صلاحیت‎هایی باشد که در همه‎ جا بیان شده است. «بالغ، عادل، حلال‎زاده، شیعه دوازده امامی باشد، آشنا به تلفظ صحیح نماز باشد و احتیاط واجب است که اگر مریضی خاصی دارد که مانع خواندن نماز می‎شود، امامت جماعت صحیح نیست».

هم‌چنین روحانی باید مطالعات روزانه روزنامه‎ها و اخبار را داشته باشد و به اخلاق و تعلیم و تربیت اسلامی، فن مشاوره، ادبیات فارسی و اصطلاحات روز، تاریخ، شعر، داستان معما، فکاهی، اقتصاد و مسائل روز آگاهی داشته باشد و در صحبت‎ها و سخنرانی‎هایش از آنها سخن بگوید و در تفهیم بهتر مسائل از این موارد استفاده کند تا موجب جذب افراد به مسجد شود.

وضعیت ظاهری

اولین چیزی که در برخورد اول و در ظاهر افراد جلب توجه می‎کند، نوع پوشش و لباس فرد است که نشان‌گر شخصیت و نوع تفکر اوست. با توجه به رشد روزافزون اسلام و اهمیت یافتن تبلیغ دین در جامعه باید به نوع اثرگذاری مبلغ توجه ویژه‎ای شود. مبلغان باید از پوشش‌هایی استفاده کنند که القاکننده آرامش در افراد شود.

مبلغ باید از نظر ظاهری آراسته باشد و از سلامت جسمانی برخوردار باشد. آراستگی مبلغ در جذب جوانان تاثیر بسیاری دارد، زیرا بیشتر افراد از ظاهر انسان‎ها پی به باطن افراد می‎برند و رغبت هم‎صحبتی با طرف مقابل را پیدا می‎کنند. مبلغ باید مرتب دندان‎هایش را مسواک بزند و دهانش را خوشبو نگه دارد.

گفتار

روحانیون باید به‎گونه‎ای سخن بگویند که در مردم رغبت نشستن و استفاده از صحبت‎های آنها ایجاد شود. قدرت بیان در ارائه مطالب امری ضروری است که با تمرین‎های مختلف می‎توانند به این مهم دست یابند تا موجب ارتباط و صمیمیت بیشتری میان مردم و روحانیون می‎شود. البته بهتر است که در ارائه هر موضوعی به نکته‎های روانشناسی و چگونگی تاثیرگذاری توجه کرد؛ مثلاً انتخاب عنوان زیبا برای سخنرانی‎های خود بیابند. جلسه سخنرانی نباید به‎صورت یک‎طرفه برگزار گردد، بلکه باید مجالی برای ایراد نظر و سؤال‎های جوانان نیز در نظر گرفته شود.

رفتار

داشتن چهره‎ای گشاده و اخلاق خوب همیشه مورد تاکید بزرگان ما بوده و همواره به داشتن برخورد خوب از سوی کسانی که عهده‌دار وظیفه تبلیغ و اشاعه فرهنگ دینی در جامعه هستند تاکید بسیاری  شده است. مبلغ باید با اخلاق و سرشت نیکو سعی در جلب افراد داشته باشد و زمینه را برای تبلیغ سازنده آماده سازد.

برخورد محبت‎آمیز و آگاهی از نظرات جوانان زمینه خوبی را برای گرایش جوانان به مسجد فراهم می‎کند. امام جماعت نه تنها داخل مسجد، بلکه باید بیرون از مسجد نیز به گرمی با جوانان برخورد کند. این احترام باید به‎صورت شنیدن و تحمل کردن و البته تعیین راهی درست برای هدایت جوانان باشد. 

استفاده از امکانات به‎روز

امامان محترم جماعت مساجد در جذابیت مساجد نقش مستقیم و مهمی را ایفا می‌کنند، هرچه روحانیون مساجد خود را بیشتر با تکنولوژی‎های جدید به روزرسانی کنند، هم‌چون تسلط بر اینترنت و کامپیوتر، ارائه مطالب علمی از طریق پاورپوینت و استفاده از ویدئو پروژکشن و غیره، سبب می‌شود جوانان بیشتری برای یافتن پاسخ سؤالات و شبهات خویش به مسجد و امام جماعت مسجد مراجعه کنند.

استفاده از خادمان جوان

خادمان مساجد نقش بسیار زیادی در جلب افراد به مسجد دارند. اکثریت خادمان و سرایداران مساجد، افرادی هستند که بضاعت مالی خوبی ندارند و به‎جهت رفع نیازها و مشکلات معیشتی زندگی خود، خادمی مسجد را برعهده گرفته‎اند. اکثریت خادمان مساجد از نظر سنی مسنّ هستند و برخی از آنها از نظر عقیدتی نیز ضعیف هستند. از خانه سرایداری مسجد برای اسکان و از آب و برق و گاز و تلفن مجانی مسجد هم استفاده می‌کنند، اما چون با عشق و علاقه این پست مهم دینی را برعهده نگرفته‌اند، حال و حوصله شلوغی مسجد را ندارند و هرچه مسجد خلوت‌تر باشد آنها در آسایش بیشتری به امرار معاش خود می‌پردازند. این دلیل بسیار مهمی است که مانع حضور جوانان و نوجوانان و کودکان به مسجد می‌شود و حتی جلوی برگزاری کلاس‎های آموزشی در مسجد را می‌گیرند.

با وجود این ضعف‎ها باید به بازنگری جدی در مورد خادمان بپردازیم. در استخدام خادمان باید شرایط خاصی گذاشته شود که تنها سالمندان برای این کار انتخاب نشوند، بلکه با به‎کارگیری نیروهای جوان‎تری که رسیدگی به امور مساجد را بهتر انجام می‎دهند، زمینه را برای حضور افراد مختلف به مسجد آماده ساخت. با وجود این مانع بزرگ، انتظار حضور گسترده جوانان و نوجوانان را در مسجد را نباید داشته باشیم.

خادم مسجد هم باید کسی باشد که اولاً جوان، خوش‌صدا و خوش‌قیافه باشد؛ ثانیاً استاد قرآن باشد و خودش بتواند به بچه‌های محله قرآن بیاموزد و سوم این‌که حداقل تحصیلاتش دیپلم باشد. اگر جوانی این‌گونه بود می‌تواند خادم مسجد شود و زندگی‌اش هم از این طریق تأمین شود.

خادمان باید اعتقاد به مبانی اسلامی داشته و با عشق و علاقه این پست را قبول کنند و افتخار جفت کردن کفش نمازگزاران و عبادت کنندگان مسجد را داشته باشند. برای رفع این مشکل می‌بایست برای خادمان مساجد دوره‎های آموزشی برگزار شود و برای ایشان حقوق و مزایایی در نظر گرفته شود که دغدغه امرار امعاش نداشته باشند و در خدمت مسجد و نمازگزاران و مخاطبان مسجد باشند.

ایجاد تشکیلات مخصوص جوانان

مساجد بهتر است برای هرچه بهتر انجام گرفتن فعالیت‎های خود، اقدام به تأسیس دفتری به نام جوانان در مسجد کنند، تا اقداماتی که در رابطه با جوانان است توسط خود آنها هدایت و سرپرستی شود و کلیه اموری که مربوط به جوانان است را برنامه‎ریزی کند و این دفتر تحت نظارت هیئت امنا به امور فرهنگی-آموزشی مورد نیاز بپردازد.

برخی از نیازهای جوانان مخصوص سن آنها است و به‎دلیل مشغله بسیار زیاد هیئت امنا، این مهم فراموش می‎شود. سپردن امور جوانان به خود آنها موجب ترغیب جوانان در حل مشکلات خود می‎شود. برگزاری دوره‎های آموزش خانواده برای جوانان مشاوره ازدواج می‎تواند در پیوند مسجد و خانواده‎ها تاثیرگذارتر باشد.

تشکیل جلسات خانواده در مساجد

مشاوره خانواده از مهم‌ترین اموری است که باید در برنامه‎ریزی‎های مساجد در نظر گرفته شود و می‎بایست مساجد زمان مشخصی را به  مشاوره‌های خانواده اختصاص دهند. همان‌طوری که ماهی در آب ادامه حیات دارد، مومن هم در مسجد حیات و زندگی پیدا می‎کند و در غیر این‌صورت به مادی‌گرایی کشانده می‎شوند و ما می‎بینیم که طی سال‎های گذشته جوانان و بزرگسالان به چالش‎های نگران‎کننده‎ای رسیده‎اند.

با وجود ظرفیت‎های خوبی که در مساجد دیده می‎شود، می‎بایست اتاقی را برای رسیدگی به مشکلات خانوادگی مردم در نظر گرفت. به‎دلیل هزینه بالای مشاوره‎ها و اتلاف وقت افراد برای دادن نوبت به آنها می‎توان محیطی سالم برای مشاوره در این مکان مقدس ایجاد نمود.

برگزاری جلسات و محافل وعظ و خطابه، تعظیم شعائر اسلامی، می‎تواند در فضاسازی مناسب برای حضور نخبگان حوزه و دانشگاه در زمینه مشاوره به هیئت امنا کمک بسیاری کند. آشنایی با اتاق مشاوره از طریق پخش بروشورها و سخنرانی هیئت امنا در خلال برنامه‎های مهم مسجد می‎تواند انجام گیرد. هیئت‎های مذهبی ظرفیت انجام جلسات مشاور‎ه‎ای را دارا هستند و حتی می‎توانند باعث تعالی این حرکت شوند.

برپایی حلقه‌های معرفت، جلسات پرسش و پاسخ، بیان احکام در حین اقامه فریضه نماز جماعت، از جمله برنامه‌هایی است که واحد مشاوره و ارشاد مسجد می‌تواند در طول هفته یا ماهیانه برگزار می‎کند