کلیدواژه «فلسطین» و «روز قدس» در کلام مراجع تقلید
۱۳۹۳/۰۴/۳۰

مراجع تقلید جملگی بر این باور هستند که قدس، مسئله امت اسلامی است و روز قدس نه فقط مخصوص ایران بلکه متعلق به دنیای اسلام است. بنابراین باید به فریاد «یا للمسلمین» مردم مظلوم فلسطین پاسخ داد تا این کشور دوباره به آغوش اسلام باز گردد.

چند هفته از آغاز حمله ناجوانمردانه رژیم غاصب صهیونیسم به مردم مظلوم و بی‌پناه غزه می‌گذرد، در این مدت چه کودکان و زنان بی‌دفاعی که به خاک و خون کشیده نشده و چه همسران و مادرانی که در غم از دست عزیزانشان به سوگ نشسته‌اند، رژیمی که به ناحق سرزمین و قبله‌گاه نخست مسلمین را غصب کرده است.

به همین مناسبت و نیز در پیش بودن روز جهانی قدس به بازخوانی نظر مراجع تقلید درباره روز قدس و مسأله فلسطین می‌پردازیم.

 * حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: روز قدس مخصوص ایران نیست؛ روز دنیای اسلام است

-دشمنان اسلام همواره سعی کرده‌اند با تقسیم‌بندی‌های قومی مانع از وحدت کلمه مسلمانان شوند تا بتوانند بر آن‌ها سیطره پیدا کنند، در ابتدای اشغال فلسطین، علمای مجاهدی چون شیخ عزّالدین قسّام و حاج امین الحسینی از مسلمانان برای نجات فلسطین استنصار کردند و مرجع بزرگ دینی مرحوم شیخ محمد حسین آل کاشف‌الغطاء حکم جهاد علیه صهیونیست‌ها صادر فرمود؛ ولی متأسّفانه به تدریج شکل اسلامی مبارزات تضعیف و شکل قومی آن پُررنگ شد.

-از ابتدای شکل‌گیری اسرائیل، این رژیم غاصب و دروغین، همواره به حقوق مسلم فلسطینیان تجاوز کرده و بعضی از حکومت‌های غربی – به خصوص آمریکا - آن را توجیه و حمایت کرده‌اند و مجامع بین‌المللی هم با توجیه اقدامات این رژیم، سعی کرده‌اند به هویّت آن و تجاوزاتش مشروعیت بخشند.

- دلایلی در دست است که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها با نازی‌های آلمان روابط نزدیک داشتند و ارائه آمارهای اغراق‌آمیز از کشتار یهودیان، خود وسیله‌ای برای جلب ترحّم افکار عمومی و زمینه‌سازی برای اشغال فلسطین و توجیه جنایات صهیونیست‌ها بوده است، حتی دلایلی در دست است که عده‌ای از اراذل و اوباشِ غیریهودیِ شرق اروپا را به نام یهودی به فلسطین کوچانیدند تا با پوشش حمایت از بازماندگان قربانیان نژادپرستی، یک حکومت معاند اسلام را در قلب جهان اسلام نصب کنند و پس از سیزده قرن، یک گسستگی بین مشرق و مغرب اسلامی ایجاد کنند.

-خیزش اسلامی و یا به تعبیر دیگر جنبش بیداری اسلامی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و ظهور حرکت امام خمینی در دو دهه اخیر، با قدرت تمام در صحنه منطقه و جهان اسلام ظاهر شده است، امروز محور اصلی این جنبش و حرکت، مسأله فلسطین است. انتفاضه اقصی‌ توانست حتی در خارج از مرزهای جغرافیایی فلسطین و برون از ملت فلسطین، عموم ملت‌های مسلمان و عرب را به صحنه بکشاند. تظاهرات میلیونی ملت‌های مسلمان - از غرب تا شرق جهان اسلام - نشان داد که مردم فلسطین می‌توانند بر روی حمایت‌های آنان حساب کنند و در عین حال نقش قابل توجّهی در ایجاد وحدت مسلمانان ایفا نمایند.

-وحدت درونی مردم فلسطین و جریانات مختلف فلسطینی یک نکته اساسی است، هر چیزی که موجب انحراف مسیر و عدم توجّه به دشمن اصلی شود، یقیناً در خدمت آرمان فلسطین نخواهد بود. الحمدللَّه فلسطینی‌ها در طول این پنجاه سال از این امتحان سربلند بیرون آمده و پختگی خود را نشان داده‌اند. دیدیم که همه تلاشهای اسرائیل برای دامن زدن به اختلافات مجاهدین، ناکام ماند و تمامی جریان‌های اصیل و جنبش‌های مجاهد و مبارز، علیرغم گرایش‌های متفاوت، با صبر انقلابی مانع از تحقّق خواسته دشمن شدند. از این پس نیز باید چنین باشد.

-هر چه دامنه مبارزات لبنان و فلسطین گسترده‌تر می‌شود، برآشفتگی و عصبانیت صهیونیسم و آمریکا از نظام جمهوری اسلامی بیشتر و توطئه آن‌ها گسترده‌تر می‌شود، ولی آن‌ها بدانند علیرغم تبلیغاتشان، ملت عظیم‌الشّأن ایران و مسئولان و رؤسای کشور، همگی منسجم هستند. مردم مسلمان ایران یکپارچه از آرمان‌های انقلاب و اسلام حمایت می‌کنند و حمایت از فلسطین، انتفاضه و مبارزه با صهیونیسم و حامیانش از ارکان اصلی سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران است. ما یقین داریم با ادامه مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود و بیت‌المقدّس و مسجدالاقصی‌ و سایر نقاط آن سرزمین اسلامی به آغوش جهان اسلام باز می‌گردد.

-روز قدس مخصوص ایران نیست؛ روز دنیای اسلام است و لذا در همه دنیای اسلام، مسلمانان حضور خود را برای دفاع از برادران فلسطینی خود نشان دادند. مسلمانان در این روز اراده عمومی خود را برای مقابله با ترفندهای امریکا و اسرائیل در فلسطین مظلوم و خونین بروز دادند؛ اما ملت ما در این زمینه پیشتاز بوده است و امسال به شکل نمایانی این پیشتازی و عظمتِ اراده ملی را در ایران نشان داد.

-روز قدس یکی از برجسته‌‌‌‌‌ترین یادگارهای امام عزیز ماست؛ نشانه‌‌‌‌‌ دلبستگی انقلاب و دلبستگی ملت ما به ماجرای قدس شریف و ماجرای فلسطین است. به برکت روز قدس، این نام را ما توانستیم هر سال در دنیا زنده نگه داریم. خیلی از حکومت‌ها و خیلی از سیاست‌ها می‌خواستند، مایل بودند، تلاش کردند، پول خرج کردند که مسأله فلسطین فراموش شود. اگر تلاش جمهوری اسلامی نبود، اگر ایستادگی جمهوری اسلامی با تمام قوا در مقابله این سیاست خباثت‌‌‌‌‌آلود نبود، بعید نبود که بتوانند مسأله‌ فلسطین را بتدریج به زاویه بکشانند؛ اصلاً فراموش کنند. الان هم خود دستگاه استکبار و خود صهیونیست‌های خبیث معترفند، معتقدند و ناراحتند از اینکه جمهوری اسلامی پرچم فلسطین را برافراشته است و نمی‌گذارد که با سازش‌کاری‌هایی که می‌خواهند انجام بدهند، مسأله فلسطین را از دور خارج کنند.

*آیت‌الله مکارم شیرازی: کشور فلسطین به آغوش کشورهای اسلامی باز خواهد گشت

- باز هم یک توطئه شیطانى جدید از سوى رژیم غاصب اسرائیل براى یهودى سازى قدس شریف صورت گرفت و آن ساختن کنیسه بزرگى در فاصله بسیار نزدیکى از دیوار غربى مسجدالاقصى در اراضى متعلق به مسلمین است.

-افتتاح این کنیسه که با تبلیغات وسیعى همراه بود همراه با اقدام به شهرک‏‌سازى گسترده جدید على‏رغم محکومیت آن از سوى مجامع جهانى، بیانگر عمق این فاجعه است؛ حتى تحلیلگران سیاسى معتقدند اینها مقدمه‌اى است براى ویران کردن قدس شریف و بناى معبد سلیمان به جاى آن و نابود کردن همه آثار اسلامى در بیت‏‌المقدس است و ما همه اینها را شدیداً محکوم مى‏‌کنیم.

- آیا از آن‌ها مى‌‏ترسند در حالى که حزب اللَّه شجاع لبنان و مردم غزه ثابت کردند ارتش اسرائیل ضعیف‏‌تر و آسیب‏‌‌پذیرتر از آن است که سبب خوف شود، آیا باز هم در برابر این حادثه شوم سکوت خواهند کرد، یا به محکومیت لفظى قناعت کرده و لعن و نفرین ملت‏‌هاى اسلامى و آیندگان را براى خود مى‏‌خرند؟ یا در اقدامى شجاعانه طوفانى از خشم و فریاد را بر سر اسرائیل فرو مى‌‏ریزند.

- اگر بعضى از دول عربى در برابر این گونه کارها سکوت کنند، به یقین ملت‏‌هاى مسلمان سکوت نخواهند کرد و با انسجام بیشتر در برابر آنها خواهند ایستاد و غیرت اسلامى خود را نشان خواهند داد.

-ملت‌ها با شرکت در راهپیمایی روز قدس به نسل‌های جدید بیاموزند که اسرائیل غاصب است و کشور فلسطین به آغوش کشورهای اسلامی باز خواهد گشت.

-مسلمانان با گرامیداشت روز قدس خود را آماده می‌کنند تا سرانجام سرزمین‌های غصب شده اسلامی و قبله اول مسلمانان را از چنگال اسرائیل نجات دهند .... خروش ملت‌های مسلمان در روز قدس، مانع رسیدن این دولت‌های سازشکار به اهدافشان می‌شود.

-روز قدس روز عزای اسرائیل و حامیان این رژیم است، روز قدس خاری در چشم اسرائیل غاصب است، هر ساله راهپیمایی‌های روز قدس در جهان اسلام برگزار می‌شود و در واقع این روز برای اسرائیل و حامیان این رژیم روز عزا است.

*آیت‌الله علوی گرگانی: فریاد «یا للمسلمین» مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین گوش فلک را پر کرده است

-امسال روز قدس از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا در بسیاری از کشورهای منطقه شاهد بیداری اسلامی هستیم و از طرف دیگر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و اذناب و حامیان او از کشورهای غربی و اسرائیل خون آشام و بعضی از کشورهای به ظاهر اسلامی کمر همت بسته اند که این دستاورد مهم را به شکست بکشانند و لذا بر امت اسلامی و همه آزادگان جهان بالخصوص مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی لازم است که برای محو تفکر صهیونیسم جهانی در روز قدس در راهپیمایی‌های این روز حضور یابند و هر چه فریاد دارند بر سر آمریکا و اسرائیل و مزدوران غربی و عربی آنها بزنند تا ان‌شاءالله دفع شر آنها بشود.

-دوباره به جمعه آخر ماه مبارک رمضان روز قدس نزدیک می‌شویم و فریاد «یا للمسلمین» مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین گوش فلک را پر کرده و از طرف دیگر استکبار غربی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و صهیونیسم بین‌الملل با همراهی اروپای از خدا بی خبر در سراسر جهان اسلام از افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، مصر و دیگر کشورهای اسلامی فتنه‌انگیزی می‌کنند و مسلمانان را به خاک و خون می‌کشند.

-از طرفی حزب الله قهرمان که در مقابل تجاوزگری اسرائیل جانانه ایستادگی کرده و طعم شکست را به آن‌ها چشانده از سوی اروپای مدعی تمدن و آزادی اندیشه در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد حال آن‌که نسبت به اعمال تروریستی تنها دولت تروریستی جهان اسرائیل خون آشام هیچگونه تعرض و اعتراضی نمی‌کنند.
 
*آیت‌الله نوری همدانی: روز قدس روز قدرت اسلام است

-لازم است در تظاهرات روز قدس با قدم‌های استوارتر و شعار کوبنده‌تر و تصمیم قاطع‌تر، قدرت اسلام را به نمایش بگذاریم تا مشت محکمتری به دهان اشغالگران و اربابان آن‌ها با توفیق پروردگار بزنیم.

-قدرت‌های استکباری که در رأس آن‌ها آمریکا و انگلیس قرار دارند سال‌هاست که فلسطین را با دست اشغالگران صهیونیستی غصب کرده‌ و اکثریت ساکنان آن را با کشتار و ظلم و تجاوز آواره ساخته و تعدادی را که اکنون در آنجا به سر می‌برند زیر سیطره ظلم و انواع مشکلات و مصیبت‌ها قرار داده‌اند و بالأخره برای همگان روشن شده است که منشاء همه فسادها که امروز عالم اسلام با آن مواجه است، زیر سر اسرائیل اشغالگر و این پایگاه صهیونیستی است و تا این غده سرطانی از پیکر اسلام قطع نشود منطقه روی آسایش را نخواهد دید.

*آیت‌الله سبحانی: قدس باید مسأله اسلامی باشد نه عربی

- دولت‌های عربی در مسأله قدس اشتباه کردند و این سبب شده که بیش از شصت سال قدس شریف در اختیار صهیونیست‌ها باشد، دولت‌های عربی چون روح دینی ندارند و غالباً وابسته به غرب هستند، مسأله قدس را مسأله عربی کرده و گفته‌اند که متولی‌ قدس سازمان فتح است، لذا در این مسأله شکست خورده‌اند.

-امام‌ راحل(ره) انگشت روی این مشکل گذاشت و فرمود: قدس باید مسأله اسلامی باشد نه عربی، جمعیت عرب 200 میلیون نفر است و در میان این جمعیت نیز یهودی و مسیحی و دیگران زندگی می‌کنند، اما اگر مسأله قدس اسلامی شود یک میلیارد مسلمان متولی قدس هستند.

-روزگاری انبیا و اولیای الهی و پیامبر اکرم‌(ص) بر این قبله نماز خوانده‌اند و این برای مسلمانان جنبه حیاتی دارد، از این‌رو راهپیمایی روز جمعه احیای یک مسأله کلی است که قدس از آن عربیت نیست و برای اسلامیت است؛ مسلمانان جهان فردا با متانت و عقلانیت کامل این روز را بار دیگر احیا کنند.

 *مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی: صهیونیسم به دنبال هدم اسلام و تخریب مسجد الاقصی است

-در این زمان که مسجد الأقصى قبله اول مسلمانان در خطر تخریب صهیونیست‌ها قرار گرفته و به طورى که برخى از مطبوعات گزارش داده‌اند، در حدود بیست هزار جوان فلسطینى آن مکان مقدس را در آغوش گرفته و از آن پاسدارى مى‌کنند، بر تمام مسلمین جهان خصوصاً رؤساى کشورهاى اسلامى فرض است که این امر را مورد توجه عمیق قرار داده و بر حفظ آن مکان بکوشند.

-مسجد الأقصى علاوه بر آنکه قبله اوّل مسلمانان بوده است، منتهى الیه سیر زمینى نبى اکرم(ص) از مسجد الحرام بدانجا و سپس به آسمان‌ها در شب معراج بوده است. کوتاهى در این مورد خصوصاً با توطئه و نقشه‌اى که اسرائیل طرح کرده و مهاجمین را صهیونیست تندرو و مقامات دولتى را مخالف این جریان قلمداد نموده، جایز نیست.

-ریشه این کار دولت اسرائیل با هماهنگى و حمایت آمریکا است. خطر بزرگ این امر آن گاه آشکار مى‌شود که سلطه‌جویى و اسلام‌زدایى آمریکا و صهیونیزم را مورد توجه قرار دهیم و بدانیم که اینان به دنبال هدم اسلام و تخریب مسجدین شریفین، مسجد الحرام و مسجد النبى هستند.