ارتباط دوسویه مسجد و مدرسه راهکار جذب دانش آموزان به مسجد
۱۳۹۳/۰۷/۲۲
کلیدواژه (keyword) : مسجد، مدرسه، کودک

فصل بازگشایی مدارس و ورود کودکان و نوجوانان به مدارس کشور برای تحصیل علم و دانش و پرورش افکار و فرهنگ، در این دوران که دانش آموزان باید در چارچوب قوانین آموزش و پرورش درس بخوانند و از قوانین مدارس تبعیت کنند، فرصت بسیار مغتنمی برای جذب آنها به مسجد و نماز جماعت خواهد بود.

فصل بازگشایی مدارس و ورود کودکان و نوجوانان به مدارس کشور برای تحصیل علم و دانش و پرورش افکار و فرهنگ، در این دوران که دانش آموزان باید در چارچوب قوانین آموزش و پرورش درس بخوانند و از قوانین مدارس تبعیت کنند، فرصت بسیار مغتنمی برای جذب آنها به مسجد و نماز جماعت خواهد بود.

در کنار چند مدرسه، یک مسجد وجود دارد، که بچه‏های محله، آن مسجد را دیده‏اند و گاهی در آن حضور پیدا کرده‏اند و در برنامه‏های آن شرکت کرده‏اند هر چند برای مجلس ختم.

به هر حال مسجد مکانی است که بچه‏ها در محله خود به خوبی آدرس آن را می‏دانند و صدای اذان آن را شنیده‏اند و در زمان نماز، ورود و خروج نمازگزاران را به مسجد نظاره‏گر بوده‏اند.

در این ایام، یکی از مسایل مهم ارتباط مسجد با مدارس است، که به فضل خداوند حضور دانش آموزان در مساجد را پررنگ خواهد کرد.

درب مساجد در ساعات روز، به جز اوقات نماز بسته بوده و استفاده خاصی از این مکان مقدس نمی شود و این بسته بودن درب و استفاده خاص از مسجد در صدر اسلام نبوده و کاربردهای زیادی برای مساجد نقل کرده‏اند و در واقع مکان اصلی برای ارتباطات مردمی، مسجد بوده است.

حال با وجود امکانات و زمان لازم می‏توان با یک برنامه ریزی، استفاده از این مکان با ارزش را افزایش داد و فضای جذب نوجوان و جوان به مسجد را فراهم کرد.

این نکته فراموش نشود که، قطعا هر برنامه‏ای در مسجد اجرا می‏گردد، باید متناسب با شئونات مسجد باشد و به اسم کار فرهنگی حرمت مسجد شکسته نشود.

اما آنچه مهم است ارتباط بین مسئولین اجرایی مسجد و مدیران مدارس همجوار است، که با هم فکری، برنامه مناسبی برای استفاده بهتر از مکان مسجد، در پر رنگ نمودن حضور دانش آموزان در مسجد، تنظیم نمایند.

از جمله فعالیتهای ثمر بخش در ارتباط مسجد با مدرسه:

1-برگزاری مراسمات جشن و عزاداری در مسجد محله، که جایگزین مدرسه شود،

 به این بیان که در طول سال تحصیلی مدرسه برنامه های متنوعی در تاریخ های خاص برگزار می‏کند مانند جشن روز عید غدیر و یا مراسم 22 بهمن و حتی مراسمات عزاداری اهل بیت علیهم السلام، چقدر خوب می‏شود که به جای برگزاری این گونه مراسمات در مدارس، دانش آموزان را در یک ساعت خاص با وسیله و یا حتی پیاده به مسجد برده و همان مراسم را در مسجد برگزار کنند، و حتی در برپایی آن از خود دانش آموزان نیز کمک گرفته شود.

البته این نکته فراموش نشود، که مراسم باید از جذابیت‏های لازم برای دانش آموزان برخوردار باشد تا یک خاطره خوب از مسجد برای دانش آموزان باقی بماند.

این نکته نیازمند هماهنگی امام جماعت و هیئت امناء مسجد با مدیران مدارس دارد

2-حضور امام جماعت در مدرسه

حضور امام جماعت و صحبتهای ایشان برای دانش آموزان با معرفی خود و مسجد، نیز می‏تواند اثر خوبی برای دانش آموزان داشته باشد.

حتی حضور چند ساعته امام جماعت در مدرسه و برقراری رابطه دوستی با دانش آموزان با توجه به مخاطب شناسی امام جماعت، قطعا در ادامه دار شدن این ارتباط در فضای مسجد مؤثر خواهد بود، و این از شیوه‏های جذب دانش آموزان به فضای مسجد است.

3-برپایی مسابقات مختلف از طرف مسجد در مدارس

مسابقاتی از قبیل کتاب خوانی، حفظ قران، نقاشی و ... که مورد استقبال دانش آموزان قرار گیرد و در نهایت برای اختتامیه و اهداء جوایز برنامه در مسجد برگزار گردد.

4-اهداء جوایز دانش آموزان ممتاز در مساجد محل

برگزاری مراسمات ویژه دانش آموزان ممتاز در زمینه درسی، هنری، انضباط و ... در مسجد با حضور خانواده ها و افراد محله، خود تأثیر مثبتی در ارتباط برقرار کردن دانش آموزان با مسجد خواهد داشت. 

5-برگزاری نمایشگاه در مسجد

مناسبتهای مختلف این امکان را می‏دهد که با استفاده از خود دانش آموزان در مسجد نمایشگاه بر پا گردد، و از والدین آنها جهت تماشای این نمایشگاه به مسجد دعوت به عمل آید، دانش آموزان از اینکه کاری عمومی برای مخاطبین محله خود انجام بدهند بسیار استقبال می‏کنند، فقط نکته ای اینجا خیلی مهم است و آن این است که مراقب باشیم با دانش آموزان فعال در مسجد از طرف مسئولین مسجد و یا نمازگزارن برخورد بدی شکل نگیرد، که خود باعث دور کردن دانش آموز از مسجد خواهد شد.

نمایشگاه در ایامی مانند ایام دهه فجر، محرم، اربعین، هفته دفاع مقدس، درختکاری، روز ملی هسته‏ای، روز مادر و پدر و ....

6-تشکیل جلسات آموزش خانواده در مسجد

والدین دانش آموزان شدیدا نیازمند مباحث ارتباط با همسر و تربیت کودک می‏باشند، مدرسه می‏تواند با هماهنگی مسجد این برنامه ها را در مسجد محله و دعوت از کارشناس خانواده برگزار نماید.

7-اعتکاف دانش آموزی

این برنامه با عناوین شبی در مسجد، مهمان خدا و ... در برخی مساجد اجرا گردیده است که با داشتن برنامه های جذاب و با نشاط، شبی به یاد ماندی برای هر دانش آموز در مسجد به جا گذاشته است و تمایل دانش آموزان برای تکرار چنین برنامه هایی به شدت افزایش یافته است.

باز یاد آوری شود، که برخی از  برخوردها با دانش آموزان در محیط مسجد باعث زدگی آنها از مسجد و مسجدی می‏شود.

8-برگزاری اردو با همکاری مسجد

مسجد می‏تواند با استفاده از ارتباطات خود برنامه های اردویی مدرسه را برنامه ریزی کرده و این مسجد باشد که دانش آموزان را به اردوهای مختلف سیاحتی زیارتی ببرد.

9-سپردن برخی از مسئولیتهای مسجد به دانش آموزان

مسجد در ساعات فعالیت خود، کارهای ریز فراوانی دارد، که این کارها اگر بین دانش آموزان مرتبط با مسجد تقسیم شود، می‏تواند در جذابیت حضور در مسجد مؤثر باشد.

10-شرکت دادن امام جماعت در تدریس برخی از دروس

برخی از دروس مدرسه را می‏توان به عهده امام جماعت مسجد محله گذاشت و یا حتی برخی از ساعات یک کلاس را، البته به شرط تسلط امام جماعت به مباحث کلاس داری و توانایی برقراری ارتباط با دانش آموزان.