اعتکاف رمضانیه
۱۳۹۸/۰۲/۲۴
کلیدواژه (keyword) : رمضان،ایده های مسجدی، پرونده ویژه رمضان،اعتکاف رمضانیه

در آستانه ماه مبارک رمضان، یکی از مهمترین اقدامات مساجد، برنامه‌ریزی جهت ورود به ایام اعتکاف رمضانیه است. برنامه ذیل خواهد توانست پذیرای جوانان و نوجوانان بسیاری باشد و حال و هوای معنوی ویژه‌ای را در فضای مساجد ایجاد نماید.

رمضان شهری است که چون به آن وارد شوی، مهمان خدا خواهی شد و چون مهمان شدی، عابد و معبود، روزه و روزه‌دار همه یکی است که روزه می‌گیرد، دعا می‌خواند و به استجابت می‌رساند. چون به روزهای اعتکاف رمضانیه می‌رسی، آن وقت است که ساعت‌های خوش عاشقی با معبود فرا می‌رسد.

در آستانه ماه مبارک رمضان، یکی از مهمترین اقدامات مساجد، برنامه‌ریزی جهت ورود به ایام اعتکاف رمضانیه است. برنامه فوق خواهد توانست پذیرای جوانان و نوجوانان بسیاری بوده و حال و هوای معنوی ویژه‌ای را در فضای مساجد ایجاد نماید:

ایده(نمایش ایده)

برگزاری مراسم اعتکاف رمضانیه در روزهای ۲۶ تا ۲۸ ماه مبارک رمضان

مسئله

بهره‌مندی حداکثری جوانان و نوجوانان از فرصت معنوی رمضان برای خودسازی

شرح ایده

بى‌شک بهترین زمان براى عبادت سرشار از معنویّت، ماه مبارک رمضان، مخصوصاً دهه آخر آن است چرا که در ماه رمضان همه جامعه در حالت روزه‌داری و مهمان پروردگار هستند از این رو برگزاری اعتکاف در این ایام از زمینه و شرایط خوبی برخوردار است. این امر در سیره نبی مکرم اسلام(ص) نیز کاملا نمودار است.

پیامبر اسلام(صلى‌الله علیه وآله) آن قدر به اعتکاف، مخصوصاً در دهه آخر ماه مبارک رمضان، اهمیّت مى‌داد که گاه در شب بیست و یکم ماه مبارک براى مسلمانان خطبه‌اى مى‌خواند، و آنها را به دعا و نیایش سفارش مى‌کرد، سپس بساط اعتکاف را در مسجدالنّبى مى‌چید، و مردم را با سخن و عمل به این عبادت با ارزش دعوت مى‌کرد. بنابراین شایسته است مساجد جامع هر شهر با همکاری کانون فرهنگی هنری، در زمینه‌سازی این سنت والا و ارزشمند تلاش نمایند.

بایدها

تبیین ارزش و جایگاه اعتکاف رمضانیه در سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم توسط امام جماعت

فضاسازی مناسب جهت برگزاری مراسم اعتکاف به ویژه در یکی از مساجد بزرگ شهر

نبایدها

برنامه‌های مسجد مانع خلوت معتکفین نشود.

زینت‌ها و مستحبات

برگزاری اعتکاف رمضانیه در یک مسجد منتخب شهر برای همه مساجد

برگزاری حلقه‌های معرفتی ویژه جوانان و نوجوانان

برگزاری مناجات‌خوانی سحرگاهی برای جوانان

برگزاری محفل انس با قرآن کریم و تقدیر از قاریان برجسته شهر

پشتوانه نظری

امام صادق(علیه‌السلام) در این زمینه چنین مى‌فرماید:

 رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در اوّلین شب از دهه آخر ماه مبارک رمضان خطبه اى مى خواند، و پس از حمد و ثناى خداوند متعال مى‌فرمود:

اى مردم! خداوند شرّ دشمنان(اعمّ از انسیان و جنّیان) را از شما دور کرده، و به شما وعده اجابت دعاهایتان را نیز داده است. آنجا که فرمود: «مرا بخوانید تا اجابت کنم خواسته‌هاى شما را» آگاه باشید که خداوند در ماه مبارک رمضان براى هر شیطان سرکشى هفت فرشته را مأمور کرده تا به سراغ شما نیایند، این نگهبانان تا پایان ماه رمضان با شیاطین هستند. آگاه باشید درهاى رحمت پروردگار از شب اوّل ماه رمضان تا شب آخر آن باز است. آگاه باشید که دعا دراین ماه مقبول است» سپس حضرت رسول(صلى‌الله علیه وآله) آستین همّت را بالا مى‌زد و دامن به کمر مى‌بست و از خانه خارج مى‌شد و دهه آخر این ماه را معتکف مى‌گشت، و در تمام شب‌هاى دهگانه شب زنده‌دارى نموده، و هر شب بین نماز مغرب و عشا غسل مى‌کرد”.

مستدرک‌الوسائل، ج ۷، ص ۵۶۰ و ۵۵۹

ایده‌های مرتبط در بانک ایده

مساجدی در هر شهر در نظر گرفته شود تا هر کس هر موقع احساس نیاز داشت بتواند معتکف شود.