جام ورزشی رمضان
۱۳۹۸/۰۲/۲۴
کلیدواژه (keyword) : ورزش،جام ورزشی رمضان،رمضان،ایده های مسجدی،پرونده ویژه رمضان

ورزش یکی از سه فریضه مهم برای جوانان در کلام مقام معظم رهبری است. علاوه بر تحصیل و تهذیب، ورزش سرمایه‌ای است که روح نشاط، فعالیت، زندگی و امید را در وجود جوان زنده نگاه می‌دارد و از این رو می‌تواند بهترین و ماندگارترین سرمایه او باشد. ورزش بر خلاف بیکاری و تنبلی است و از این رو با استمرار و تداوم، جسم و روح انسان را پروریده و مایه کسالت و تنبلی را از وجود او می‌زداید. از این رو در ماه مبارک رمضان، می‌توان با استمرار فعالیت‌های ورزشی به تعالی روحانی و جسمانی دست زد و آثار ماندگار روزه را برکت بخشید.

ورزش یکی از سه فریضه مهم برای جوانان در کلام مقام معظم رهبری است. علاوه بر تحصیل و تهذیب، ورزش سرمایه‌ای است که روح نشاط، فعالیت، زندگی و امید را در وجود جوان زنده نگاه می‌دارد و از این رو می‌تواند بهترین و ماندگارترین سرمایه او باشد.

ورزش بر خلاف بیکاری و تنبلی است و از این رو با استمرار و تداوم، جسم و روح انسان را پروریده و مایه کسالت و تنبلی را از وجود او می‌زداید. از این رو در ماه مبارک رمضان، می‌توان با استمرار فعالیت‌های ورزشی به تعالی روحانی و جسمانی دست زد و آثار ماندگار روزه را برکت بخشید:

ایده

برگزاری مسابقات ورزشی “جام رمضان” در شب‌های ماه مبارک رمضان توسط مساجد محله

مسئله

کاهش ورزش و تحرک کافی در ماه رمضان به دلیل روزه‌داری

شرح ایده

ورزش امری است که بیش از هر چیز نیازمند استمرار و تکرار روزانه است تا بتواند سلامتی فرد را تضمین و کنترل نماید. در ماه مبارک رمضان، به ویژه در فصول گرم، ورزش کردن امری دشوار و سخت است. بنابراین لازم است با یک برنامه‌ریزی صحیح و مناسب از تعطیل شدن یا کمرنگ شدن فعالیت‌های ورزشی جوانان پیشگیری کنیم.

برگزاری مسابقات ورزشی یا “جام رمضان” در شب‌های ماه مبارک رمضان، در سایر رشته‌های ورزشی می‌تواند به رفع این مشکل کمک نماید. مساجد محل می‌توانند از طریق هماهنگی با مدارس نزدیک و یا مراکز ورزشی، به برگزاری مسابقات متنوع ورزشی اقدام نمایند. فعالیت‌های ورزشی پیشنهادی عبارتند از: پینگ‌پنگ، فوتسال، بسکتبال، والیبال، ورزش‌های کششی، سبک و…

بایدها و نبایدها

مسابقات در ساعتی مناسب بین افطار تا سحر برگزار گردد.

مسابقات متنوع و برای سنین مختلف برگزار گردد.

مکان مسابقه دور از محله و یا منازل مسکونی نباشد.

فعالیت‌های ورزشی سنگین نباشد بلکه سبک و متناسب با شرایط ایام روزه‌داری باشد.

زینت‌ها و مستحبات

برگزاری جام رمضان با یاد و نام شهدای مدافع حرم

داوری مسابقات و اهدای جوایز متنوع

توزیع سحری و تغذیه مناسب در پایان مسابقات ورزشی

پشتوانه نظری

امام خامنه ای(دامت برکاته)

“برای جوانان ورزش کردن یک سرمایه‌ندوزی است. من اعتقاد دارم ورزش برای همه یک فریضه عمومی است. البته منظورم ورزش حرفه‌ای نیست. ورزش حرفه‌ای را هم رد نمی کنم، اما توصیه نمی‌کنم که همه جوانان سراغ ورزش حرفه‌ایی بروند؛ نه. ورزش برای سلامت و حفظ نشاط است. این هم سرمایه‌ای است که تا اواخر عمر، برای شما می ماند”.

بیانات در دیدار اعضای اتحادیه‌‌های انجمن‌های اسلامی دانش آموزان‌ و مسئولان امور تربیتی سراسر کشور ۸/۱۲/ ۷۹

ایده‌های مرتبط در بانک ایده

جام ورزشی مسجد

برگزاری مسابقات ورزشی در مسجد با هدف جذب نوجوانان و جوانان و گسترش ورزش‌های سالم در جامعه