پیک سحر
۱۳۹۸/۰۲/۲۴
کلیدواژه (keyword) : پیک سحر،رمضان،پرونده ویژه رمضان،ایده های مسجدی،رمضان،

سحرگاهان همچون پیکی است که بر جان عاشقان الهی نازل می‌شود، عطر شورانگیز صبا بر دل‌ها می‌ریزد و آب حیات بر کام‌ها می‌نوشاند. سحرگاه که می‌شود سفره گفتگوی بندگان با خدا باز می‌شود و ملائک بال می‌گسترند تا لحظه لحظه این گفتگو و مناجات را بر بال پرواز نشانند. یکی از ایام ویژه‌ای که در آن بیداری سحر سفارش شده، ماه مبارک رمضان است، فرخنده زمانی که همه برای احیاء آن از خواب برمی‌خیزند و در بیداری آن یکدیگر را یاری می‌دهند. مسجد هم می‌تواند با ایجاد سامانه پیامکی در این بیدارباش و استفاده بهتر از آن موثر باشد.

سحرگاهان همچون پیکی است که بر جان عاشقان الهی نازل می‌شود، عطر شورانگیز صبا بر دل‌ها می‌ریزد و آب حیات بر کام‌ها می‌نوشاند. سحرگاه که می‌شود سفره گفتگوی بندگان با خدا باز می‌شود و ملائک بال می‌گسترند تا لحظه لحظه این گفتگو و مناجات را بر بال پرواز نشانند.

یکی از ایام ویژه‌ای که در آن بیداری سحر سفارش شده، ماه مبارک رمضان است، فرخنده زمانی که همه برای احیاء آن از خواب برمی‌خیزند و در بیداری آن یکدیگر را یاری می‌دهند. مسجد هم می‌تواند با ایجاد سامانه پیامکی در این بیدارباش و استفاده بهتر از آن موثر باشد:

ایده

ارسال پیامک‌های معنوی و بیدارباش جهت استفاده مردم محل در زمان سحر

مسئله

کم بودن جاذبه و تشویق برای بیداری در سحرهای رمضان

مشروح ایده

عهد: قبل از شروع ماه مبارک رمضان، به عموم اهالی مسجد، اطلاع رسانی می‌شود که در طرح ختم کامل قرآن مجید در ایام ماه رمضان ثبت نام کنند. هر روز یک جز از قرآن مجید خوانده شود.

زمان: در ایام ماه مبارک رمضان، تقریبا همه‌ی مردم هنگام سحر را بیدار هستند و یا دوست دارند که بیدار شوند. هنگام سحر از بهترین هنگام‌ها برای صحبت مخلوق با خالق است.

در این هنگام برای اهالی مسجد، که قبلا در طرح ثبت نام کرده‌اند، پیامک‌هایی ارسال می‌گردد. این پیامک هم به نوعی یادآوری عهد روزانه است و هم حاوی یک محتوای ارزشمند.

قالب: این پیامک‌ها هم برای شماره موبایل آن‌ها پیامک می‌شود و هم اینکه داخل نرم‌افزارهای اندروید(مثل واتساپ) برای آن‌‌ها که کاربر اینگونه نرم‌افزارها هستند ارسال می‌گردد.

محتوا: محتوای پیامک‌ها حتما عبارت “به قول قرآن” داخلش باشد. یکی از آیات همان جز از قرآن که آن روز قرار است خوانده شود، انتخاب شده و پیامک بر آن اساس تولید شود. مثلا:

به قول قرآن همیشه در صدد درمان دلتنگی نباش”عسی أن تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم…”

به قول قرآن مؤمن بن‌بست ندارد!…مَن یتّق الله یَجعل له مخرجاً. (طلاق/۲).

بایدها

محتوای پیامک‌ها جذاب، گویا و کوتاه باشد.

زمان ارسال پیامک از قبل مشخص باشد.

نبایدها

بدون هماهنگی و اجازه قبلی نباشد.

دستاوردهای ایده

۱.تسهیل ارتباط و اطلاع‌رسانی به مخاطبین

۲.آشنایی مخاطب با ادعیه معروف سحرهای رمضان

زینت‌ها و مستحبات

بهتر می‌شود اگر با مخاطب، ارتباط دو طرفه داشته باشیم. یعنی از مخاطبان خواسته شود که هر روز، یک یا چند آیه از آیاتی را که می‌خوانند، به شکل پیامک‌های “به قول قرآن” آماده کرده و برای ما ارسال کنند. در آخر ماه مبارک هم به بهترین پیامک‌ها جوایزی اهدا شود. با این کار یک بانک غنی برای پیامک‌های “به قول قرآن” از هر جز برای سال‌های بعد داریم. و سال‌های بعد می‌توانیم مخاطبان را دسته‌بندی کرده و به هر دسته یک پیامک متفاوت با بقیه پیامک‌ها ارسال کنیم که اگر برای همدیگر ارسال کردند، یا اگر اعضای یک خانواده هستند، پیامک‌های‌شان تکراری نباشد. شرکت در این بخش از طرح کاملا اختیاری باشد.

تجربه شده است که محتواهایی که خوب تولید می‌شود، پیامک‌های آن را مخاطبان، خودشان به صورت خودجوش توزیع می‌کنند، و با این کار توزیع گسترده‌ای آن روز برای آن پیامک صورت می‌گیرد.

پشتوانه نظری

قرآن مجید: کانوا قلیلاً من اللیل ما یحجون و بالاسحارهم یستغفرون(سورۀ ذاریات آیات ۱۷و۱۸)؛ آنان(پرهیز گاران و محسنین) کمی از شب را می‏‌خوابیدند و در سحرگاهان استغفار می‌کردند.

امام سجاد(علیه‌السّلام) فرمودند:

ما مِن قَطرَهٍ اَحَبَّ إلَی اللهِ عَزَّوجَلَّ مِن قَطرتَینِ: قَطرهِ دَم فی سَبیل اللهِ، وَ قَطرَهِ دَمعٍ فی سوادِ اللَّیلِ لا یُریدُ بِها عَبدٌ إلاّ اللهَ عزَّو جَلَّ؛ هیچ قطره‌ای نزد خدای متعال، محبوبتر از دو قطره نیست: یکی قطره خونی که در راه خدا ریخته می‌شود، دیگری قطره اشکی که در تاریکی شب فقط به خاطر خدا ریخته می‌شود. الخصال، ج ۱، ص ۵۰