کتاب در گردش
۱۳۹۸/۰۲/۲۶
کلیدواژه (keyword) : کتاب در گردش،رمضان،ایده مسجدی،پرونده ویژه رمضان

اگر عمران فرهنگی جامعه امری لازم و ضروری برای بقای حیات آن باشد لازم است علاوه بر وقف عمومی که بیشتر ناظر به عمران سخت‌افزاری است، به وقف و انفاق فرهنگی نیز اندیشیده شود و مطمئنا “وقف کتاب” و ترویج فرهنگ کتابخوانی بویژه در مناطق محروم، یکی از مهمترین مصادیق آن خواهد بود.

عمران یک جامعه تنها در گرو توسعه ساخت و سازها و بیشتر شدن امکانات و رفاه نیست بلکه حیات واقعی آن، در گرو حفاظت و صیانت از فرهنگ اصیل و عمومی جامعه است و این امر جز از طریق تفکر و علم میسر نمی‌شود. برای تقویت فرهنگ عمومی جامعه یکی از بهترین راه‌ها ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که شاید در زمان حاضر امری مغفول و یا روبه فراموشی باشد.

بنابراین اگر عمران فرهنگی جامعه امری لازم و ضروری برای بقای حیات آن باشد لازم است علاوه بر وقف عمومی که بیشتر ناظر به عمران سخت‌افزاری است، به وقف و انفاق فرهنگی نیز اندیشیده شود و مطمئنا “وقف کتاب” و ترویج فرهنگ کتابخوانی بویژه در مناطق محروم، یکی از مهمترین مصادیق آن خواهد بود:

ایده

انتخاب کتاب‌های مناسب و وقف آنها جهت استفاده در سفرهای تبلیغی توسط روحانیون و ائمه جماعات

مسئله

عدم آشنای و دسترسی بسیاری از مردم در مناطق محروم و شهرستان‌ها به کتاب‌های شاخص

شرح ایده

یکی از موانع مهم در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، عدم آشنایی با کتاب‌های شاخص و مفید، همچنین عدم دسترسی به این آثار در مناطق محروم و شهرستان‌هاست. بنابراین شایسته است روحانیونی که در ایام ماه مبارک رمضان و محرم الحرام، به سفرهای تبلیغی می‌روند، از فرصت استفاده کرده و کتاب‌هایی شاخص را با خود به این مناطق ببرند.

روش اجرا کردن این ایده بدین صورت است که ابتدا کتاب‌هایی مناسب، مفید و به روز انتخاب کرده روی آنها عبارت “وقف در گردش” نوشته شود. سپس هنگامی که کتاب‌ها به مخاطبان تحویل داده شد، از آنها بخواهیم که کتاب‌ها را بعد از مطالعه به دیگر علاقمندان تحویل داده و به طور گردشی کتاب‌ها را امانت بدهند.

دستاوردهای ایده

ترویج فرهنگ کتابخوانی در فرهنگ عمومی

توسعه و ترویج وقف و صدقه فرهنگی

غنی شدن محتوای تبلیغی روحانیون و ائمه جماعات در سفرهای تبلیغی

بایدها

کتاب‌ها مناسب، مفید و متناسب با نیازهای روز باشد.

کتاب‌ها متناسب با شرایط سنی مخاطب باشد.

حتما مهر “وقف در گردش” داشته باشد.

امام جماعت یک معرفی اجمالی از کتاب ارائه دهد.

شرایط نگهداری از اموال وقفی برای مخاطبین تبیین گردد.

نبایدها

وقف کتاب‌ها محدود به یک دوره خاص نباشد بلکه هر ساله تجدید و گسترش یابد.

پشتوانه نظری

مقام معظم رهبری(دامت برکاته)

قبل‌ها در دوران مبارزات، خود من این کار را می‌کردم؛ یعنی اصلاً کتاب‌هایی را می‌خواندم، به قصد این که ببینیم به درد چه کسی می‌خورد، یا کجاهایش به درد چه کسانی می‌خورد و یادداشت می‌کردم. جوانانی که با من رفت و آمد داشتند – عمدتاً در مشهد، یا در دوره‌ای که مشهد نبودم؛ تبعید بودم – من اسم می‌دادم که این کتاب‌ها را بخوانید؛ این کتاب‌ها هم متنوّع بود. الان هم می‌شود این کار را کرد و مجموعه‌ای را در نظر گرفت.

پرسش و پاسخ در دیدار جوانان ۱۳۷۷/۱۱/۱۳

 

ایده‌های مرتبط در بانک ایده

کتابخانه باز

خودتان امانت بگیرید و خودتان در موعد مقرر برگردانید.

نذر کتاب

سنت حسنه نذر کتاب که اخیرا باب شده را ترویج و اینکار را از مساجد شروع کنند و در عین حال بانیان این امر را تشویق نمایند.

ببر بخون بیار

یک جاکتابی برای بردن و خواندن و آوردن کتاب‌ها در مسجد گذاشته شود و کتاب‌ها و مجلات آن به روز شود.