جایگاه قرآنی مسجد
۱۳۹۸/۰۲/۲۶
کلیدواژه (keyword) : جایگاه قرآنی مسجد،رمضان،ایده مسجدی،پرونده ویژه رمضان

مساجد اولین خانه‌های تلاوت کلام الهی بوده‌اند و همیشه مجالس قرآن را در خود میزبانی کرده‌اند. اکنون که در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن هستیم چه خوب است برای فضاسازی بهتر مسجد، جایگاه ویژه قرآن را در مسجد ایجاد نمائیم و تلاوت نور را با روشی منظم و آسان برگزار نمائیم.

قرآن را همیشه در بهترین جای خانه گذاشته‌ایم، با وضو برگ‌هایش را باز کرده و با احترام تلاوت کرده‌ایم. چون خواسته‌ایم که در جای مناسبی قرار دهیم آن را بوسیده و بر پیشانی چسبانده‌ایم و مضامین بلندش را بر قلب‌مان سپرده‌ایم. وقتی به کلمه مسجد می‌اندیشیم ابتدا برایمان بیش از هر چیز یاد نماز و قرآن تداعی می‌شود و حقیقتا مسجد اولین جایگاه تلاوت قرآن و تدبر در آن است.

مساجد اولین خانه‌های تلاوت کلام الهی بوده‌اند و همیشه مجالس قرآن را در خود میزبانی کرده‌اند. اکنون که در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن هستیم چه خوب است برای فضاسازی بهتر مسجد، جایگاه ویژه قرآن را در مسجد ایجاد نمائیم و تلاوت نور را با روشی منظم و آسان برگزار نمائیم:

ایده

با ایجاد یک جایگاه در مسجد و قرار دادن صفحات قرآن در آن، امکان ختم دسته‌جمعی برای همه نمازگزاران فراهم می‌شود.

مسئله

سهولت در امر ختم قرآن، وسیله ای برای رونق‌بخشی به برنامه‌های قرآنی مساجد است.

شرح ایده

طرح به این صورت است که: ابتدا یک جلد قرآن کریم را به چاپخانه بردم و پس از جداکردن جلد، با دستگاه لیزر شیرازه کتاب برش داده شد تا صفحات قرآن مجید به صورت یکدست و منظم از هم جدا گردند. سپس مهر وقف مسجد بر روی هر برگه زده شد تا نوبت به پرس کردن صفحات برسد.
گام بعدی تهیه یک جایگاه جهت قرارگیری صفحات جداشده و سهولت استفاده از آن است که متناسب با مکان‌های مختلف اشکال گوناگونی خواهد داشت. البته باید توجه شود که محل قرارگیری صفحات بایستی دارای دو قسمت “تلاوت شده” و”تلاوت نشده” باشد چرا که صفحات پس از قرائت در قسمت “تلاوت شده” قرار می‌گیرند.
به این ترتیب هر کسی که وارد مسجد شود و بخواهد در ثواب ختم قرآن شریک شود و از وقت خود نهایت استفاده را ببرد متناسب با زمانی که دارد از برگه‌های آماده شده قرآن کریم در قسمت “تلاوت نشده” برمی‌دارد و پس از قرائت کامل هر دو صفحه، آن برگه را در قسمت “تلاوت شده” قرار می‌دهد.

بایدها

برای زیبایی و دوام کار صفحات قرآن پرس گردید، که در صورت کمبود بودجه، کاور جایگزین خوبی برای این امرخواهد بود.

جایگاه روبه قبله تنظیم شود.

زینت‌ها و مستحبات

نصب یک پایه چوبی شکیل جهت سهولت در استفاده از مواردی است که بر هزینه‌ها می افزاید لذا در صورتی که نیازی به آن نباشد و یا به عنوان مثال مکان قرارگیری، روی طاقچه باشد هزینه مربوطه نیز به طور کلی از بین می‌رود.

پشتوانه نظری

مقام معظم رهبری
در مساجد، تلاوت قرآن، انس با قرآن، انس با ادعیه‏‌ى وارده‏ از اهل‌بیت که گنجینه‏‌ى معارف اسلامى است را مغتنم بشمرید.

خطبه‏‌هاى نماز عید سعید فطر ۲۹/ ۰۶/ ۱۳۸۸

ایده‌های مرتبط در بانک ایده

ایجاد جایگاه قرآنی(تسهیل) ختم قرآن

با ایجاد یک جایگاه در مسجد و قرار دادن صفحات قرآن در آن، امکان ختم دسته‌جمعی برای همه نمازگزاران فراهم می شود.