اعتکاف نیکان
۱۳۹۸/۰۲/۲۷
کلیدواژه (keyword) : اعتکاف نیکان،رمضان،ایده مسجدی،پرونده ویژه رمضان

اعتکاف سنت حسنه‌ای است که توانسته به واسطه تاکید روایات و احادیث، همچنین اهتمام ویژه انبیاء و اولیاء الهی بدان، سنتی پایدار و زنده در فرهنگ اسلامی باشد. تبیین اهمیت و جایگاه این سنت دینی که عصاره رحمت الهی در ماه رجب است، به نهادینه شدن آن در جامعه اسلامی و عمومیت یافتن آن بین مسلمانان کمک نموده است.

اعتکاف سنت حسنه‌ای است که توانسته به واسطه تاکید روایات و احادیث، همچنین اهتمام ویژه انبیاء و اولیاء الهی بدان، سنتی پایدار و زنده در فرهنگ اسلامی باشد. تبیین اهمیت و جایگاه این سنت دینی که عصاره رحمت الهی در ماه رجب است، به نهادینه شدن آن در جامعه اسلامی و عمومیت یافتن آن بین مسلمانان کمک نموده است.

کتاب”اعتکاف نیکان” نوشتاری ارزشمند در بیان معنا و ارزش اعتکاف، جایگاه آن بین انبیاء و اولیاء الهی، آداب ورود به اعتکاف و احکام آن است که در تبیین این مراسم معنوی به عیان، تلاش نموده است:

شناسنامه کتاب

عنوان کتاب: اعتکاف نیکان

گردآورنده: موسسه ایمان ماندگار

ناشر: انتشارات مطیع

سال چاپ: سال ۱۳۹۳

معرفی کتاب

کتاب “اعتکاف نیکان” همانطور که از نام آن پیداست، سعی دارد تا جایگاه اعتکاف را در سیره انبیاء و اولیاء الهی بررسی نماید از این رو آغازین صفحات خود را به معرفی اعتکاف در کلام بزرگانی همچون مقام معظم رهبری، آیت‌الله حق‌شناس و حجت‌الاسلام جاودان اختصاص داده و کلام گهربار ایشان را چراغ راه خود قرار داده  است.

ذیل عنوان “اعتکاف نیکان” که بخش بعدی کتاب است، شناخت اعتکاف در دستور کار قرار گرفته و با این سوال زینت یافته که اصلا چرا  و برای چه آمده‌ایم؟ در ادامه پیشگامان اعتکاف معرفی می‌شوند که از عهد ابراهیم خلیل‌الله تا دوره ائمه معصوم ادامه می‌یابد و در نهایت به سیره علمای معاصر همچون شیخ بهایی، مقدس اردبیلی و مرحوم قاضی طباطبائی منتهی می‌گردد. بررسی اعتکاف در حدیث ثقلین(قرآن و حدیث)، همچنین در سیره و گقتار حضرات معصومین و نگاه علمای ربانی همچون سید بن طاووس، مقدس اردبیلی، علامه مجلسی و دیگر علما، دیگر مطالب این بخش است.

بخش سوم کتاب با عنوان “آداب اعتکاف” به فرد معتکف می‌آموزد تا حضور قلب، پاکیزگی، تنظیم خواب و خوراک را توشه خود ساخته و جان خویش را با ذکر و یاد  پروردگار بیاراید. معتکف باید بداند که مراسم اعتکاف، وقت لمیدن، خوابیدن و چرت زدن  و به بیهودگی زمان را سپری کردن نیست بلکه باید اعتکاف را فرصتی برای تفکر قرار داد.

تفکر در آیات زمین و آسمان، درنگی در خویشتن و خود را در آینه حق به تماشا نشستن، اندیشیدن به مرگ و معاد و زدودن همه غفلت‌ها، همچنین توبه، دعا و عرض نیاز، تضرع و شکرگذاری از دیگر فرصت‌های اعتکاف است. در ادامه این بخش، شبهات اعتکاف یک به یک بیان شده و رایج‌ترین سوالات مرتبط با چگونگی برگزاری اعتکاف و معتکف شدن توضیح داده می‌شود.

در بخش پایانی کتاب، ابتدا به اعمال اعتکاف در دو دسته اعمال عمومی و اعمال مخصوصه ایام اعتکاف اشاره می‌گردد و سپس احکام اعتکاف بیان می‌شود. اقسام اعتکاف، زمان و مکان اعتکاف، شرایط برگزاری، نیت و نیابت در اعتکاف، روزه اعتکاف، حدود مسجد محل اعتکاف، محرمات و مبطلات اعتکاف از موضوعات مهم این بخش هستند. پایان بخش کتاب، متن زیارت مطلقه ششم است که به فرموده امام صادق(ع) کیفیتی در زیارت امام علی(ع) و امام حسین می‌باشد.

برشی از کتاب

این سوال را همیشه در ذهن داشته باشید که هدف از کاری که می‌کنید چیست؟ اگر به بندگی خدا رسیدید، بدانید که هدفتان را درست برگزیدید و مسیر را درست رفته‌اید؛ چون شما مال خدایید و باید در خدمت او باشید؛ همین “و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون” که خداوند در آیه ۵۶ سوره ذاریات فرموده، بیان این مطلب است…

در اعتکاف انسان با اختیار خود به سوی خدا رفتن در مسجد را انتخاب می‌کند. سنت اعتکاف این فرصت را برای انسان‌ها به وجود می‌آورد. وقتی معتکف اشتغالات روزمره زندگی را کنار گذاشته و شب و روز خود را در خانه خدا فقط برای آن و راز و نیاز با خداوند متعال صرف کند، فرصت فراغتی برای عبادت و عبودیت به وجود آورده است.

خرید کتاب

علاقمندان برای تهیه این بسته فرهنگی برای استفاده در مساجد می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۱۲۶۲۷۰۱۳۴-۷۷۶۲۳۵۲۶ تماس بگیرند.