بازدید از مناره مسجد
۱۳۹۸/۰۲/۳۰
کلیدواژه (keyword) : بازدید از مناره مسجد,ایده های تابستانه,تابستان,پرونده ویژه تابستان

در میان مکان‌های زیبا و دیدنی جهان، مسجد جایگاه و اهمیت خاصی دارد چرا که هم جان جهان است و هستی‌شناسی، جهانبینی و رمز و رازهای عالم را در خود جای داده، هم مبیًن رابطه انسان با خدا و جهان است. بنابراین بازدید از مساجد، به ویژه مساجدی که از قدمت بسیار برخوردار بوده و مورد توجه مردم بوده‌اند، خالی از لطف نیست و بی‌گمان توشه‌ای خواهد بود برای اهل ایمان. در فصل تابستان که آغاز فراغت و سفرهای تابستانی است، بازدید از مساجد می‌تواند ایده‌ای مناسب برای داشتن فراغتی پربار و مفید باشد.

سفر حرکت و سیری است که از آدمی شروع می‌شود و به فراتر از آن، به پهنای جهان وسعت می‌یابد. از سویی سفر تنها برای سیاحت و گردش نیست بلکه درگاهی برای نیل به معرفت و دیدن عبرت‌هاست. خداوند در قرآن مجید می‌فرماید: "ما نشانه‌ها و آیات خود را در جهان و جان‌های شما قرار دادیم تا آشکار گردد که او حق است"(53/ فصلت).

در میان مکان‌های زیبا و دیدنی جهان، مسجد جایگاه و اهمیت خاصی دارد چرا که هم جان جهان است و هستی‌شناسی، جهانبینی و رمز و رازهای عالم را در خود جای داده، هم مبیًن رابطه انسان با خدا و جهان است. بنابراین بازدید از مساجد، به ویژه مساجدی که از قدمت بسیار برخوردار بوده و مورد توجه مردم بوده‌اند، خالی از لطف نیست و بی‌گمان توشه‌ای خواهد بود برای اهل ایمان. در فصل تابستان که آغاز فراغت و سفرهای تابستانی است، بازدید از مساجد می‌تواند ایده‌ای مناسب برای داشتن فراغتی پربار و مفید باشد:

ایده: بازدید از مناره مساجد تاریخی و معروف در ایام تابستان و تعطیلات

مسئله

ناشناخته بودن عظمت، معنا و کارکردهای معماری مساجد

شرح ایده

یکی از جاذبه‌های گردشگری مساجد، به ویژه مساجد تاریخی و مشهور، بازدید از معماری و بنای مسجد است. بسیاری از مساجد تاریخی به دلیل عظمت بنا، کاشیکاری‌های نیلگون، محراب‌های بندگی، مناره‌های بلند، مأذنه‌های باشکوه، سنگاب‌ها، چهارطاقی‌ها و…محل توجه مردم و مورد مراجعه زائران و مسافران هستند. یکی از این جاذبه‌ها، مناره‌های مسجد است که به دلیل بلندی و سر بر آسمان داشتن، همچنین پخش نوای روح‌انگیز اذان مورد توجه زیادی بوده‌اند.

چه خوب است برای معرفی بهتر و شورانگیزی بیشتر در جان مخاطب، مناره‌گردی یا بازدید از مناره‌ مسجد را که معمولا از راه پله‌های داخلی برخوردار هستند مدنظر قرار دهیم که موجب استقبال و مراجعه بیشتر به مسجد خواهد شد و کارکردهای معماری مساجد روشن خواهد گردید. این ایده می‌تواند در مساجد دانشگاه‌ها و از سوی دانش‌آموزان مدارس، همچنین در ایام تعطیلات و در تورهای گردشگری، مورد استقبال قرار بگیرد. این ایده قبلا در مسجد دانشگاه تهران و برای دانشجویان برگزار شده است.

بایدها و نبایدها

یک متخصص معماری و یا تاریخ در مناره حضور داشته باشد.

مراقب از سلامت معماری مناره‌ها و دیگر بخش‌های مسجد.

هر بار تعداد مشخصی به داخل مناره‌ها بروند.

پرهیز از درج یادگاری در داخل مناره

پرهیز از توزیع پذیرائی در داخل مناره

پرهیز از ریختن زباله در سطح مسجد

مستحبات و زینت‌ها

بازدید در هنگام پخش اذان از مأذنه مسجد؛ می‌توانیم از اذان‌های مشهور استفاده کنیم.

برگزاری فراخوان مسابقه عکس سلفی در مناره‌های مسجد

پشتوانه نظری

مقام معظم رهبری(حفظه‌الله):

"برای مسجد، جاذبه درست کنید تا بچه‌ها، جوانان و زن و مرد محله، مجذوب مسجد... شوند". بیانات در دیدار فرماندهان«بسیج» سراسر کشور 27/08/1371