اینجا همه چیز دانش‌آموزی است
۱۳۹۸/۰۳/۱۸
کلیدواژه (keyword) : اینجا همه چیز دانش‌آموزی است،ایده های محرمی،ایده های مسجدی،محرم

ایده هیئت دانش‌آموزی مسجد، طرحی است متفاوت و زیبا که مسجد صاحب‌الامر تهران را مسجدی متفاوت و شایسته تقدیر گردانده، مسجدی که همه امور و برنامه‌هایش به دست دانش‌آموزان اداره می‌شود. اگر به خیابان شهید اسکندر طالبی تهران بروی، مسجدی را خواهی دید که همه از نظم و نظافتش تعریف می‌کنند. محرم که می‌شود بچه‌های مسجد برای راه‌اندازی هیئت و سیاه‌پوشی لحظه‌شماری می‌کنند. اینجا بزرگترها بی‌دغدغه می‌آیند و می‌روند و حتی جانمازشان را هم بچه‌ها جمع می‌کنند.

ایده هیئت دانش‌آموزی مسجد
 
ایده هیئت دانش‌آموزی مسجد، طرحی است متفاوت و زیبا که مسجد صاحب‌الامر تهران را مسجدی متفاوت و شایسته تقدیر گردانده، مسجدی که همه امور و برنامه‌هایش به دست دانش‌آموزان اداره می‌شود.
اگر به خیابان شهید اسکندر طالبی تهران بروی، مسجدی را خواهی دید که همه از نظم و نظافتش تعریف می‌کنند. محرم که می‌شود بچه‌های مسجد برای راه‌اندازی هیئت و سیاه‌پوشی لحظه‌شماری می‌کنند. اینجا بزرگترها بی‌دغدغه می‌آیند و می‌روند و حتی جانمازشان را هم بچه‌ها جمع می‌کنند.

 

ایده: برپایی هیئت دانش‌آموزی در مسجد و اداره برنامه‌های مناسبتی در مسجد توسط ایشان

 

نام مسجد: مسجد صاحب‌الامر(عج)
آدرس مسجد:  تهران، خیابان «شهید اسکندر طالبی»
افشین تسنیخ‌» فرمانده پایگاه بسیج مسجد صاحب‌الامر(عج)

 

به فکر تأسیس هیئت دانش‌آموزی افتادیم
در تمام شهر به‌خصوص مناطق جنوبی و مرکزی شهر، هیئت‌های عزاداری بزرگ و کوچکی وجود دارد تا نوجوانانی که می‌خواهند راه و رسم عزاداری در دستگاه امام حسین(ع) را تجربه کنند با تکه‌های پارچه‌ای که به هم می‌دوزند یا گاهی کمی پیشرفته‌‌تر و مجهزتر با داربست و پارچه‌های برزنتی برای خود تکیه و هیئت برپا کنند. با هم‌فکری‌ اعضای پایگاه بسیج به فکر تأسیس هیئت دانش‌آموزی افتادیم و سال 1393 هیئت را راه‌اندازی کردیم.

 

اینجا همه چیز بر عهده دانش‌آموزان است
 تمام کارهای هیئت‌ را دانش‌آموزان انجام می‌دهند. از چای ریختن تا جفت کردن کفش‌ها و طبخ غذا. هیئت ما چهارشنبه هر هفته در طول سال با حضور 100 تا 150 نفر برگزار می‌شود. در مناسبت‌های مختلف دینی و مذهبی مراسم داریم که در هر یک از آنها قریب به 300 نفر حضور می‌یابند. با این حال در ماه محرم برنامه‌ها رونق بیشتری دارد و جمعیت بچه‌ها به 400 نفر هم می‌رسد.

 

هیئتی با کارگروه‌های ویژه محرم
چند روز قبل از محرم کارگروه تشکیل می‌دهیم. طبیعی است که هر سال تعدادی به جمع ما اضافه و کم می‌شود. بچه‌ها گروهی کار می‌کنند. هر گروه یک یا 2 نفر بزرگ‌تر به‌عنوان سرپرست دارد که راهنمایی‌شان می‌کند. برای مثال یک گروه مسئول کارهای پذیرایی و آشپزخانه است. گروهی دیگر مداحی یا نظافت و... تمام کارها در این هیئت روی پاشنه نظم می‌چرخد.

 

همه مسجد ما را به نظم و پاکیزگی می‌شناسند
مسجد محله ما یک لحظه هم خالی نیست. بعد از نماز بچه‌ها عزاداری می‌کنند. بعد از عزاداری هم دسته را راه می‌اندازیم. در همین مدت که ما بیرون از مسجد هستیم هیئت بانوان در شبستان بالا برپا می‌شود. بچه‌ها خوب می‌دانند شبستانی را که تمیز تحویل گرفته‌اند باید پاکیزه و به موقع تحویل بدهند. این راز استقبال بزرگ‌ترها از برنامه دانش‌آموزی مسجد است. ضمن اینکه اینجا بچه‌ها می‌دانند اگر درس نخوانند نمی‌توانند در برنامه‌ها شرکت کنند. نظم یکی از بزرگ‌ترین برکت‌های چنین مجالسی برای ماست. می‌خواهیم همه بچه‌های هیئت، مسجد حضرت صاحب‌الامر(عج) را به نظمشان بشناسند.

 

هیئت بچه‌ها در کنار هیئت بزرگترها
هیئت ما تا ششم محرم خیلی شلوغ می‌شود. به مرور تعداد نفرات تا روزهای تاسوعا و عاشورا کمتر می‌شود. چون عده‌ای برای عزاداری به شهرستان می‌روند. روزهای عاشورا و تاسوعا بعد از عزاداری مخصوص هیئت دانش‌آموزی، بچه‌ها به هیئت بزرگ‌ترها می‌پیوندند. با تربت امام حسین(ع) ظرف بزرگی گل تهیه می‌کنند تا عزاداران به سبک قدیم، سر و صورتشان را گل‌اندود کنند. از طرفی بچه‌ها لباس مشکی یک‌دست می‌پوشند با سربندهای یا حسین(ع) یکرنگ و یک شکل.
در مسجد ما واجبات بر مستحبات اولویت دارد
امام حسین(ع) برای اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر و زنده نگهداشتن اسلام ناب محمدی(ص) به شهادت رسید. برنامه‌های هیئت ما دقیقاً این‌طور به بچه‌ها اعلام می‌شود و همزمان نماز مغرب و عشا را به جماعت اقامه می‌کنیم تا بچه‌ها اولویت واجبات بر مستحبات را یاد بگیرند.

 

بچه‌ها برای سیاه‌پوشی محرم لحظه‌شماری می‌کنند
شب اول محرم آیین سیاه‌پوشان داریم. بزرگ‌ترها شال و لباس مشکی بچه‌ها را با احترام و سلام و صلوات به تن اعضای هیئت دانش‌آموزی می‌پوشانند. بیشتر هم از پدران شهدا، ائمه جماعت و پیرغلامان حسینی برای این کار دعوت می‌کنیم. همین باعث شده بچه‌های مسجد با شور و اشتیاق به استقبال برنامه‌ها بروند.