چرا حسینیه و تکیه جایگزین مسجد شد؟
۱۳۹۲/۰۱/۰۵
تکایا و چادرهای عزاداری، مکان هایی هستند در گوشه و کنار شهرها و محله ها که صرفا در دهه محرم ایجاد می شود و عزاداران برای عزاداری و سوگواری در آن، گرد هم جمع می شوند، این مکان ها موقت است و در پایان ماه محرم یا صفر جمع آوری می شوند.
به گزارش مشرق به نقل از شبستان ، برای برپایی مراسم سوگواری و عزاداری «مساجد، حسینیه ها، تکایا، زیارتگاه ها و مکان های مقدس دیگری چون مدفن بزرگان و علمای شیعه» مورد توجه است.
در تعریف جایگاه مساجد، احادیث و سخنان بی شماری آمده و همه می دانند که مسجد اولین پایگاه مذهبی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نظامی مسلمانان است و در بلاد اسلامی درکنار هر برکه، چشمه و آبادانی که گروهی مسلمان مسکن می گزیدند، مسجدی نیز احداث می کردند.
در جهان تشیع و کشورهای شیعه مذهب، یکی از اماکن مهمی که برای انجام مراسم عزاداری و سوگواری از آن استفاده می شود، مسجد است. توجه به این نکته ضروری است که با وجود مساجد علّت ایجاد حسینیه ها، زینبیه ها، مهدیه ها و تکایا چیست؟ علل متعددی به این امر مترتب است، از جمله این که تعداد مساجد موجود مخصوصا در کشورهایی مثل ایران، عراق، سوریه و شهرهایی چون تهران جواب گوی تعداد عزاداران نیست، از این رو متدینین، بزرگان و علما نسبت به ایجاد حسینیه و تکیه از دیرباز اقدام می کرده اند. علت دیگر نیات و نذورات مؤمنین است؛ مثلا کسی نذر می کند در محلی خاص و در ایامی معین مجالس عزاداری و سوگواری برقرار کند و به اطعام و احسان شیعیان و عزاداران آن محل بپردازد.
احتمال دارد در کشورهای مسلمان غیر شیعی، عدم امکان برپایی مراسم در مساجد، زمینه تأسیس حسینیه ها را فراهم کرده باشد، حسینیه ها، مهدیه ها، زینبیه ها و... پایگاه هایی ثابت برای برگزاری مراسم سوگواری و عزادرای در محله هاست که توسط اشخاص یا صنوف ساخته شده و مردم محله یا صنوف خاص در آن به اقامه عزاداری و سوگواری می پردازند.
بیش تر مساجد و حسینیه ها در طول سال فعالیت فرهنگی و مذهبی دارند و در امور خیریه و یا ایجاد صندوق های قرض الحسنه و مؤسسات درمانی و... نیز فعالیّت می کنند.
تکایا و چادرهای عزاداری، مکان هایی هستند در گوشه و کنار شهرها و محله ها که صرفا در دهه محرم ایجاد می شود و عزاداران برای عزاداری و سوگواری در آن، گرد هم جمع می شوند، این مکان ها موقت است و در پایان ماه محرم یا صفر جمع آوری می شوند.
از دیگر مکان هایی که در ایام محرم و صفر، به طور موقت، برای برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری استفاده می شود، اماکن مسکونی، نمایشگاه ها و بنگاه های معاملاتی، پارکینگ ها و ... است که آن ها نیز موقت بوده، پس از دهه محرم به کار اصلی خود می پردازند.
اما آنچه مهم است حفظ محوریت مساجد است. نباید از یاد ببریم که مکان هایی جز مسجد فقط زمانی در اولویت قرار می گیرند، که مسجد به اندازه کافی نباشد یا فضای مساجد موجود جوابگوی تعداد عزاداران نباشد. وگرنه تاکید و تایید همه بزرگان بر برپایی مراسم عزاداری و سوگواری در مسجد با رعایت قداست و شئونات مربوط به خانه است.