آشنایی با مساجد تاریخی و زیبای سنندج
۱۳۹۲/۰۱/۱۱

گروه هنر: مساجد «دارالامان»، «رشید قلعه‌بیگی»، «قوله»، «ملا احمد قیامتی» و «میرزا فرج‌الله» به دلیل نوع معماری ویژه و زیبای آن جزء اماکن تاریخی سنندج به ثبت رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه کردستان، مسجد دارالامان در خیابان فردوسی شهر سنندج قرار دارد، این مسجد در دوران حکومت قاجار و توسط «غلام‌شاه‌ خان» فرزند «امان‌الله خان اردلان» در ضلع شرقی قلعه حکومتی شهر ساخته شد.

این مسجد دارای صحنی زیبا و ایوان بزرگی است که در پشت آن شبستان وسیعی قرار دارد و از نظر معماری با مسجد دارالاحسان سنندج قابل مقایسه است.

مسجد رشید قلعه‌بیگی در ضلع جنوبی بازار سنندج قرار دارد و در اوایل حکومت قاجار ساخته شده و از قدیمی‌ترین مساجد استان کردستان است. پلان مسجد شبستانی دو طبقه با ستون‌های چوبی است، ورودی آن نیم هشتی با قوس‌های متداخل نیم دایره، خواجه‌نشین و سکوهای اطراف و طاق نماهای متعدد از نوع قوس کلیل با بافت خفته ـ راسته آجری است.

حیاط، چهار ضلعی و دارای آب‌نما است، ورودی بنا پله‌دار است و از دو طرف صحن مسجد به ایوان و شبستان که دارای 4 ستون چوبی است راه می‌یابد، طاق نماهای آجری بیرونی و داخلی از ویژگی‌های تزئینات معماری این مسجد محسوب می‌شود.

مسجد رشید قلعه‌بیگی دارای اتاق‌هایی در طبقه اول و دوم است که در اصطلاح محلی به آنها اتاق فقیه می‌گویند.

مسجد قوله در محله قطارچیان سنندج، در ظلع جنوبی بلوار کردستان واقع است. بنای آن بر مبنای معماری بومی کردستان از ستون‌های چوبی قطور با پلان شبستانی تشکیل شده است. آبنمای گود، سردآب و زیر زمین در این مسجد به خوبی ترکیب شده است.

مسجد احمد قیامتی در ضلع غربی بازار سنندج، کنار ورودی غربی بازار قرار گرفته است. بنای مسجد به سبک شبستانی و در یک طبقه ساخته شده و دارای یک ایوان ستون‌دار و شبستان با چهار ستون جنوبی است. مسجد در ضلع جنوبی دارای یک حیاط با آب‌نما است که از قنات بهره می‌جوید.

از طرفین ایوان و شبستان اصلی دو راهرو تعبیه شده است و کتیبه‌هایی به خط ثلث از خطاطان مشهد به نام ملا حسن حزین کردستانی در دیوار شبستان و ایوان نصب شده است.

مسجد میرزا فرج‌الله در ضلع شمالی خیابان 17 شهریور سنندج قرار دارد، پلان بنا شامل شبستان ستون‌دار با چهار ستون چوبی است که ایوان ستون‌دار چوبی در مقابل آن قرار دارد و در اطراف ایوان راهروهایی در دو طبقه ساختمان ساخته شده است. از عمده تزئینات مسجد می‌توان به پنجره‌های مشبک گره چینی و دو ایوان ستون‌دار در ضلع‌های شرقی و جنوبی اشاره کرد.

این مسجد به دوران قاجار تعلق دارد و بانی آن میرزا فرج‌الله وزیر از افراد صاحب منصب این عصر در کردستان به شمار می‌رفت.

یادآوری می‌شود، مساجد یاد شده از مساجد تاریخی سنندج روزانه عبادتگاه بسیاری از مردم است.