نقش اجتماعی و علمی نماز و مسجد
۱۳۹۲/۰۲/۰۳
کلیدواژه (keyword) : مسجد طراز - نماز - مسجد

نماز و گردهمایی مسلمانان در مساجد آرامشی در پی دارد که تنش ها را از میان می برد و موجب اتحاد و جلوگیری از تفرقه میان مومنین می شود.

خبرگزاری شبستان: جامعه اولیه اسلام که متشکل از محمد(ص) و یاران اندکش بود به نحو معجزه آسایی شکوفا شد و شکوفایی آن خار چشم کافران گردید و آنان را به خشم آورد. صفات برجسته مومنان یعنی سختی آنان علیه کافران و رحمت و رافتشان در میان خود، و نمازگزاری آنان به ویژه به صورت دسته جمعی در مسجد شرایط رشد و بالندگی آنان را فراهم ساخت و آنان را به شوکت و اقتدار نایل کرد.

 

امروزه نیز مسلمانان که خواهان رشد و بالندگی و شوکت و اقتدار اسلامی هستند باید با پیروی از رسول اکرم(ص) و صفات و ویژگی های مومنین صدر اسلام و برگزاری نماز جماعت در مساجد و استعانت از قدرت لایزال او پشت دشمنان دین و اسلام را به خاک بمالند و قدرت نظامی خود را تحکیم بخشند. آیات و روایات متعددی وجود دارد مبنی بر این که مسلمین باید به سلاح دین و ایمان مجهز و پیوسته بینا باشند و قصد شوم دشمنان و شیاطین را بشناسند و با آنان به مبارزه برخیزند.

 

همانا نماز و گردهمایی مسلمانان در مساجد برای آنان آرامشی در پی دارد که هر گونه تنش و آشفتگی را از میان مردم و گروه های اجتماعی و سیاسی از بین برده و جامعه را آگاه، بیدار و خردمند می کند. بر این پایه ممکن است گفته شود راز تاویل قیام در نماز عبارت است از اعلام آمادگی پیکار با دشمن با نیرویی که او را بترساند، و ایستادگی در برابر هر بلای آشکار. زیرا نماز از چیزهایی است که می توان از آن در پدیده های سخت و ناراحتی های غمبار کمک گرفت.

 

نماز عاملی برای اتحاد ملت های مسلمان
دین مبین اسلام به اجتماع و همبستگی مسلمانان اهمیت زیادی داده است و با تشکیل نمازهای جماعت، نماز عیدها و .. بین آن ها الفت، برادری، و وحدت ایجاد کرده است. ملت های مسلمان باید اتحادی قوی داشته باشند و نگذارند تفرقه میانشان پیدا شود. خوشبختانه زمینه چنین اتحادی در اصول و مبانی و تفکرات اسلامی فراهم شده است. طبق این تفکرات همه افراد امت اسلامی، برادری عقیدتی دارند و به یک خدا و کتاب معتقدند و برادرانه از خوان نعمت اسلام بهره می برند و با هم برادرانه و عادلانه رفتار می کنند. به عبارت دیگر جهان بینی و ایدئولوژی واحدی دارند که می توانند مجتمعی واحد پایه گذاری کنند که منشا خیر و برکات بسیار شود.

 

نماز و برگزاری آن در مساجد به صورت دسته جمعی از ارزش و اهمیتی خاص برخوردار است به گونه ای که با اتحاد بین مسلمانان آن ها را در برابر هر دشمن خارجی نیروند و توانا می سازد باید به احکام و توصیه های قرآنی در این خصوص توجه نموده که این ها ایجاد کننده وحدت و برطرف کننده اختلاف بین مسلمین و پیروزی بر دشمنان است.

 

جلوگیری از سقوط در آتش اختلاف
خداوند متعال در سوره روم آیه 30می فرماید: از خدا بترسید و نماز به پا دارید و از مشرکان نباشید. از آنان که در دین خود پراکنده و گروه گروه شدند و مع الاسف هر گروهی به آن چه نزد اوست خرسند است آری باید توجه داشت که خرسندی و شادمانی و دوری از شرک و اتحاد و وحدت همه از توحید و یگانگی اوست و آن چه مایه پلیدی ها و تفرقه می شود تقوای سیاسی و برپایی نماز دسته جمعی استبه درگاه خداوند متعال. امام صادق می فرماید: ای گروه های پیرو ما، زینت ما باشید و زشتی و ننگ ما نباشید. پس باید با شرکت در نمازهای جماعت و جمعه زینت و آبروی اسلام و پیشوایان دین باشیم و آتش فتنه و اختلاف را در بین خودمان خاموش کنیم.

 

تاثیر نماز و نیایش در پیشرفت دانش ها
از تاثیر نماز و نیایش می توان به پیشرفت دانش ها در گذشته خلاصه وار اشاره کرد.
الف. جهت بابی دقیق و پیگیری جریان تابش خورشید برای تعیین وقت نماز
ب. شناخت مواضع خورشید و ستارگان و کواکب
ج. پیشرفت در علم نجوم
د. پیشرفت در علم ریاضی که لازمه تحقیقات نجومی است
ه. پیشرفت در علم معماری در روزگاران گذشته
 

افسوس که مسلمانان بعدها به خواب غفلت فرو رفته و دیگران با استفاده از داده های علمی قرآن و مسلمین سریع پیشرفت کردند و ما فرسنگ ها از آن ها عقب افتاده ایم. همین امر باعث زیر سلطه رفتن کشورهای اسلامی شد؛ اما کشور عزیز ما ایران در چند سال اخیر توانسته با بیداری امت اسلامی به پیشرفت های شگرفی در زمینه های علوم مختلف نایل آید که همین امر باعث روشنی نگرش جوانان ایرانی گردیده و آن ها را آگاه نموده که پوچی و بیهودگی کشورهای سلطه گر را بیشتر بشناسند.

 

امید است سایر کشورهای اسلامی نیز بتوانند با توجه بیش از پیش به خدا و توکل بر او و اعتماد به نفس از استقلال و حاکمیت خود دفاع کنند و بتوانند با پیشرفت های گوناگون علمی، فرهنگی، معنوی و صنعتی و ... از حاکمیت و سلطه بیگانگان فارغ باشند.

نویسندگان: زهرا ذوالقدری جهرمی/ فهیمه حسن پور