اخبار

معماری مسجد ومجتمع فرهنگی ولیعصر(عج) غربی است

پروژه مسجد و مجتمع فرهنگی ولیعصر(عج) که طراحی آن از سال ۸۳ به تصویب رسید، پس از حاشیه های فراوان در حال حاضر متوقف شده است.

به گزارش پرتال مرکز امور مساجد، مسجد و مجتمع فرهنگی ولیعصر پروژه ای است که احداث آن، پس از مدت ها، در سال 83 به تصویب رسید تا پس از آن شاهد طراحی و ساخت باشد؛ اما انگار حاشیه های آن بیش از این حرف ها بود. به گونه ای که با وجود گذشت یازده سال از کلنگ زنی این پروژه هنوز ساخت این مسجد به اتمام نرسیده و ادامه پروژه هم در حال حاضر متوقف شده است.

 حجت الاسلام میر حیدر جعفری، امام جماعت مجتمع و مسجد ولیعصر(عج) با اشاره به توقف ادامه این پروژه گفت: با وجود صرف هزینه ای بالغ بر 300 میلیارد ریال در سال های گذشته برای ساخت این مسجد ولی تاکنون تنها 50 درصد پروژه ساخت این مجتمع و مسجد به اتمام رسیده است. حال باید گفت، آیا یازده سال زمان برای ساخت یک مسجد کافی نیست.

 وی ادامه داد: شایسته نیست مسجد به عنوان نماد کشور اسلامی بدون گنبد، مناره یا سر درب باشد و این نشانه ها هیچ کدام در مجتمع و مسجد ولی عصر(عج) دیده نمی شود.

 وی بیان کرد: در نقشه اولیه همه نشانه ها برای مجتمع و مسجد ولیعصر(عج) دیده شده بود ولی در نقشه جدید این موارد حذف شد.

 حجت الاسلام جعفری اظهار کرد: برخی در تلاش بودند که این مکان را پاساژ تجاری کنند. مردم منطقه و سایر خادمین مسجد ایستادگی کردند و چندین بار با مسئولین مربوطه جلسه گذاشته و ایستادگی و پافشاری کردیم که در این مکان حتماً مسجد ساخته شود و بالاخره درسال 83 تصویب شد که مسجد و مجتمع فرهنگی در این مکان دایر شود و با وجود این همه تلاش برای ساخت مسجد در این مکان هنوز این پروژه بعد از یازده سال به اتمام نرسیده است.

 وی با اشاره به معماری این مسجد گفت: معماری این مسجد معماری فضامحور است و به ارزش فضایی بها می دهد این در حالی است که مسجد که مکان عبادت و بندگی خداست،  و می بایست معماری آن به گونه ای باشد که به درک حضور در محضر خداوند و حس از دنیا بریدن، ادب حضور در برابر خدا بیانجامد. از طرفی معماری این مسجد برگرفته از فرهنگ معماری غربی است و نمادی از فرهنگ ایرانی اسلامی در معماری آن به چشم نمی خورد.

 شایان ذکر است، موضوع تأسیس مسجد ولیعصر(عج) از سال 60،61 شروع شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مردم منطقه، مومنین و متدینین احساس کردند که در این مسیر با توجه به اینکه محیط خاصی بود، یک مسجد و پایگاه مردمی و اسلامی تأسیس شود و این مکان فعلی، مناسب‏ترین جا برای ساخت مسجد اعلام شد که ابتدا چادری برای اقامه نماز در این مکان نصب شد و بعد از آن یک سوله‏ای برای اقامه نماز و سایر برنامه‏ها در کنار این پروژه نصب شد که از آن زمانی که این مسجد شروع شده است مخالفتهایی هم وجودداشته است. به عللی در جریان کار مشکلاتی ایجاد می‏شود.

۲۷ فروردین ۱۳۹۳ ۱۴:۲۵

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید