اخبار

آیت الله حبیبی: علت عقب ماندگی ما عدم توجه به مساجد است + تصاویر

آیت الله حبیبی: علت عقب ماندگی ما عدم توجه به مساجد است + تصاویر
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه دیدارهای مدیران مرکز با معنوین و ائمه جماعات شناخته شده تهران،با آیت الله حبیبی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد، در ادامه دیدارهای مدیران مرکز با معنوین و ائمه جماعات شناخته شده تهران، حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری به همراه برخی مدیران مرکز با آیت الله محسن حبیبی، امام جماعت مسجد المهدی و رئیس حوزه علمیه آیت الله مجتهدی دیدار کردند و رهنمودها و تجربیات وی را در زمینه مدیریت مساجد جویا شدند.

آیت الله محسن حبیبی در این دیدار با بیان اینکه کسی که می خواهد مسئول امور مساجد باشد باید روحانیت تهران را شناخته باشد، گفت: اگر غیر از این باشد غیر از تخریب چیزی به بار نخواهد آمد چرا که روش های اداری و بخشنامه ای در اداره امور روحانیت پاسخ نمی دهد و نیازمند روش های خاص و ویژه است.

وی اصل اول ارزش روحانیت را پذیرش آن توسط مردم عنوان کرد و با اشاره به اینکه با روش های دستوری نمی توان امور مساجد را پیش برد، گفت:  در هر شرایط دولتی و حکومتی روحانی واجد شرایط برای مردم مقبول است.

رئیس حوزه علمیه آیت الله مجتهدی از ارتقای سطح مطالب مجله مسجد تقدیر کرد و بر تناسب مقالات با سطوح متفاوت ائمه جماعات تاکید کرد.

وی با بیان اینکه اگر امام جماعت کارامدی لازم را داشته باشد به روش های دستوری و بخشنامه ای نیاز نیست. افزود: نباید امور فرهنگی را به افراد غیر فرهنگی واگذار کرد.

آیت الله حبیبی با اشاره به موضوع مسجد و جوانان گفت: هر چند نسل جوان ما به مسجد علاقه مند است ولی این قشر با تبلیغات انحرافی روبرو است وباید در این زمینه فکر شود تا عوارض آن دامن مسجد را نگیرد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت و نقش جایگاه مسجد در انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران، خواستار توجه بیشتر مسئولین به مسجد شد و گفت: مسجد باید از سوی دولت و شهرداری به طور کامل تامین شود. به طور مثال در بحث قبوض مساجد و یا تامین خدام مسجد انتظار بیشتر از این می رود.

امام جماعت مسجد المهدی(عج) عدم توجه به مساجد را علت اصلی عقب ماندگی دانست.

آیت الله حبیبی با تایید دغدغه مرکز درباره برخی کم توجهی ها به مقام امام جماعت اظهار کرد: من با مدیران حوزه های علمیه هم این موضوع را مطرح کرده ام و گفتم که ما آنقدر که نیرو برای دولت می سازیم برای دین نیرو تربیت نمی کنیم. البته به نظر بنده امام جماعتی از مرجع تقلید بودن هم سخت تر است. زیرا از جانب مردم و نمازگزاران زیر سئوال است.

وی با اشاره به اینکه تکریم ائمه جماعات تکریم دین است و خداوند از کسی که از دینش حمایت کند پشتیبانی می کند، خاطر نشان کرد: باید همه تلاش خود را برای حفظ عزت ائمه جمعه به کار بگیریم.

ایشان از محتوای جزوات و کتاب های مرکز تقدیر کرد، و بر هر چه غنی تر شدن محتوای ارائه شده به ائمه جماعات تاکید کرد.

امام جماعت مسجد المهدی ابراز امیدواری کرد با افزایش بصیرت و توان مدیران مرکز بتوانند عنصری موثر برای احیای ارزش های اسلام باشند. چرا که اگر در مسیر رضایت الهی حرکت کنید خداوند حتما با شما خواهد بود. وی همچنین حرکت در مسیر رضایت الهی و توجه به ارزش های الهی را مورد تاکید قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمنین حاج علی اکبری، رئیس مرکز نیز در این دیدار گفت: کار پیشوایی مردم دستوری و بخش نامه ای نیست و لوازم خاص خود را می طلبد، و اگر مردم امام جماعت را بپذیرند بقیه مسائل حل می شود.

وی با تقدیر و تکریم از حوزه علمیه آیت الله مجتهدی به عنوان یک دستگاه تربیتی گفت: در حوزه های علمیه ما یک غفلتی وجود دارد و آن هم این است که شان امام جماعتی از اولویت خارج شده است و در حاشیه قرار گرفته است.

رئیس مرکز با بیان اینکه رفع دغدغه های ائمه جماعات و تکریم آنها را از همان ابتدا در اولویت کارها قرار دادیم اظهار کرد: با این اقدام موجی از محبت و اعتماد از جانب ائمه جماعات به مرکز رسید و این باعث شد که بهتر بتوانیم برنامه ها را اجرا کنیم.

وی در خصوص توصیه های آیت الله حبیبی در خصوص رفع دغدغه های ائمه جماعات، به برخی از برنامه های مرکز در این باره اشاره کرد و گفت: در مرکز همه تلاش خود را برای حفظ کرامت ائمه جماعات به کار می گیریم.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه از همان روزهای اول عدم وجود یک شبکه ارتباطی میان مساجد محلات به عنوان یه نقصان شناخته شد، گفت: برای جبران این مشکل شوراهای نواحی و محلات را راه اندازی کردیم تا هم مشکلات احتمالی به صورت محلی حل شود وهم لوازم رشد و ارتقای آموزشی فراهم شود.

وی اضافه کرد: اگر این شبکه ارتباطی به درستی شکل گیرد علاوه بر اینکه برنامه های مشترک و باشکوهی می تواند برگزار شود مساجدی که تمول بیشتری دارند می توانند مساجد نیازمند را کمک کنند. و همچنین این جلسات می تواند رنگ گعده های طلبگی پیدا کند و علوم اسلامی به مباحثه گذاشته شده و ائمه جماعات با فضیلت تر هدایت گروه را به عهده بگیرند.

رئیس مرکز همچنین در ادامه تشریح برخی از برنامه ها و اقدامات مرکز به راه اندازی مرکز محراب برای تامین نیازهای آموزشی و درسی و مهارتی ائمه جماعات اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مومنیان، مشاور رئیس مرکز در امور ائمه جماعات نیز در این دیدار ضمن قدردانی از رهنمودهای آیت الله حبیبی، اشراف وی را به موضوعات مسجدی ارزنده قلمداد کرد و به برخی از اقدامات مرکز برای تکریم ائمه جماعات مانند عیادت از سالخوردگان و رفع نیازهای فوری آنها اشاره کرد.  

وی مستند سازی و انتقال تجربیات ائمه جماعات موفق و شناخته شده در تهران را از دیگر برنامه ها دانست و از آیت الله حبیبی درخواست کرد فرصتی را در اختیار مرکز بری اخذ تجربیاتشان قرار دهند.

این دیدار و گفتگو ی صمیمانه که با حکایت ها و خاطرات شیرین آیت الله حبیبی از روحانیون قدیمی و بانفوذ تهران حال و هوای دیگری پیدا کرده بود پس از حضور در کنار مقبره آیت الله مجتهدی و گرامی داشت مقام آن عالم ربانی پایان پذیرفت.

پس از این دیدار حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری به با درخواست جمعی از طلاب و جوانان فعال حوزه علمیه آیت الله مجتهدی از موسسه فرهنگی امیری حسین(ع) بازدید و با مهمترین فعالیت ها و مشکلات این موسسه از نزدیک آشنا شدند. 

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین معراجی مسئول مساجد ناحیه شهید محلاتی نیز حضور داشت.

تگ عکس  گزارش تصویری

۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۱:۰۵

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید