اخبار

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره اعتکاف در غیر مسجد جامع

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره اعتکاف در غیر مسجد جامع
آیت الله مکارم شیرازی:در روایات بحث از مسجد جامع برای اعتکاف نشده است و به عقیده من در هر مسجدی که به صورت مرتب نماز جماعت اقامه می شود، می توان مراسم اعتکاف را برگزار کرد.

به گزارش پرتال مرکز امور مساجد، این مرجع تقلید در دیدار اعضای ستاد برگزار کننده جشنواره اعتکاف با بیان این که «مقابله تمام قد و با تمام توان در برابر گناه با هدف اجرای دستورات خداوند امری ضروری است» اظهار کرد: هجمه فرهنگی دشمنان در حال حاضر از هر زمانی شدیدتر و قوی تر شده است.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در طول تاریخ هیچگاه به اندازه حال حاضر ابزارهای گناه در دسترس نبوده است، امروزه با وجود ماهواره ها، اینترنت، گوشی های همراه، اگر مفسده ای در غرب اتفاق افتد به سرعت در شرق نیز انتشار می یابد.
وی هوس بازی را نخستین انگیزه مروجان فساد در جامعه دانست و بیان کرد: در کنار آن انگیزه های سیاسی و اقتصادی نیز برای آنها دارای اهمیت است، چرا که معتقدند، اگر جامعه ای به فساد کشیده شود سیطره بر مردم آن آسان خواهد شد.


این مرجع تقلید با بیان این که «برخی مفاسد مانند تولید و توزیع مواد مخدر افزون بر انگیزه های سیاسی برای آنها درآمد دارد» اضافه کرد: در برابر عوامل فساد باید عوامل بازدارنده را روز به روز تقویت کرد؛ یکی از آن عوامل مسأله اعتکاف است.


این مرجع تقلید با بیان این که «مشتریان اعتکاف بیشتر از میان جوانان هستند» گفت: دشمن همین قشر از جامعه را هدف اصلی حملات خود قرار داده است به همین دلیل اعتکاف می تواند جوانان ما را از عوامل فساد مصون بدارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی نمازجمعه، نمازجماعت، حج عمره، مجالس عزاداری امام حسین(ع)، محرم و ماه مبارک رمضان را نیز از عوامل باز دارنده فساد برشمرد و افزود: باید شرایط را به گونه ای مهیا کنیم که امکان توسعه اعتکاف فراهم شود.
وی ترویج سنت حسنه اعتکاف را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مطالعه و پژوهش در این زمینه موجب می شود تا بداندیشان نتوانند با شبهه افکنی موجب تضعیف این مراسم معنوی شوند؛ مسأله اعتکاف در قرآن نیز مطرح شده در حالی که بسیاری از عبادات و مسائل مهم در قرآن نیامده است.


این مرجع تقلید اظهار کرد: علت این که در فقه کمتر به بحث اعتکاف پرداخته شده است، این است که در گذشته نسبت به این مسأله احساس نیاز نمی شد؛ اما اکنون که ما نیاز داریم باید ابعاد مختلف آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی کم بودن مساجدی که قابلیت برگزاری اعتکاف داشته باشند، را یکی از مشکلات دانست و گفت: در روایات بحث از مسجد جامع برای اعتکاف نشده است و به عقیده من در هر مسجدی که به صورت مرتب نماز جماعت اقامه می شود، می توان مراسم اعتکاف را برگزار کرد.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۷:۱۳
شیعه |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید