اخبار

در آستانه فرارسیدن دهه تکریم/حجت الاسلام و المسلمین آقایی: از کارکردهای مغفول مساجد غبارروبی کنیم

در آستانه فرارسیدن دهه تکریم/حجت الاسلام و المسلمین آقایی: از کارکردهای مغفول مساجد غبارروبی کنیم
رئیس ستاد دایمی دهه تکریم و غبارروبی مساجد، با تشریح برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد در این دهه، بازنگری در کارکردهای مسجد را هدف اصلی دهه تکریم عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین آقایی، رئیس ستاد برگزاری دهه تکریم و غبارروبی مساجد، در گفتگو با خبرنگار پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص اهداف و جزییات برگزاری دهه تکریم و غبارروبی مساجد با بیان اینکه حدود دو دهه است که در دهه آخر ماه شعبان از فضای ظاهری مسجد غبارروبی به عمل می آید، اظهار کرد: از سال 91 تصمیم گرفته شد که علاوه بر غبارروبی از کالبد مسجد، کارکردهای مسجد نیز در نظر گرفته شوند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته اواخر مرداد ماه برنامه هایی تحت عنوان هفته جهانی مسجد برگزار می شد، گفت: پس از آسیب شناسی که به عمل آمد مشخص شد که ما روز جهانی مسجد داریم و لذا لزومی ندارد هفته جهانی مسجد هم داشته باشیم.

رئیس ستاد برگزاری دهه تکریم و غبارروبی مساجد ادامه داد: درباره دهه آخر شعبان هم پیشنهاد رییس مرکز این بود که فقط به غباروربی ظاهری اکتفا نکنیم. در واقع برنامه ریزی شد در این دهه برخلاف همیشه که در مسجد از موضوعات مختلف غیر از خود مسجد صحبت می کنیم از مسجد و درباره مسجد سخن بگوییم. لذا بنا بر این گذاشته شد که علاوه بر غبارروبی از کالبد و فضای مسجد از کارکردهای مسجد نیز غبارروبی و بحث تکریم مسجد مطرح شود.

وی با تشریح برنامه های انجام شده در گذشته، گفت: در سال 91 هر کدام از روزهای این دهه را با الهام از بیانات رهبری درباره مسجد با یک محور خاص نام گذاری و تلاش کردیم با حفظ این نام ها برنامه های مداومی طراحی شود.

حجت الاسلام و المسلمین آقایی اضافه کرد: در سال 91 بیشتر در حوزه اطلاع رسانی فعالیت کردیم ولی درسال 92 علاوه بر آگاهی بخشی، با سازمان ها و نهادهای فعال در این حوزه مانند اداره اوقاف، سازمان تبلیغات و شهرداری ها ارتباط خوبی برقرار شد و در نهایت با منحل شدن ستادهای دهه غباروبی، مرکز رسیدگی به امور مساجد ستاد دایمی برگزاری دهه تکریم و غبارروبی را راه اندازی کرد.

وی افزود: علاوه بر این، سال گذشته یک کار پرحجم رسانه ای به همراه محتواهای تولیدی ارائه شد و مقالات متعددی در اختیار رسانه ها قرار داده شد. همچنین در روز جهانی مسجد از حدود ششصد چهره و سازمان فعال در دهه تکریم تقدیر کردیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته احساس کردیم لازم است یک دبیرخانه دائمی تشکیل شود، تصریح کرد: در اولین گام با یک آسیب شناسی تلاش شد تا با اخذ نظرات مدیران نواحی اشکالات شیوه نامه برطرف شود. علاوه براین با سازمان های مرتبط مانند سازمان تبلیغات جلساتی برگزار شد تا همفکری بیشتری ایجاد شود.

وی در خصوص اجرای برنامه های پیشنهادی در شیوه نامه توسط مساجد خاطر نشان کرد: گذشته از برنامه های حداقلی که در همه مساجد استان تهران برگزار خواهد شد، حدود هشتصد و پنجاه مسجد برای برنامه های ویژه اعلام آمادگی کرده اند که به تناسب برنامه ها مورد حمایت مرکز قرار گرفتند.

حجت الاسلام و المسلمین آقایی درباره برنامه های محتوایی طراحی شده گفت: برنامه های محتوایی امسال پر رنگ تر از گذشته است و ویژه نامه، کتاب، فیش سخنرانی، و مقالات بارگذاری شده در پرتال، در اختیار ائمه جماعات قرار داده شده و با نامه نگاری های انجام شده با ائمه جمعه سراسر کشور پیشنهادات خود را ارائه داده ایم و در واقع در این زمینه از سال گذشته یک گام به جلوتر حرکت کرده ایم.

وی ادامه داد: مرکز رسیدگی به امور مساجد امسال تلاش کرده است تا بیشتر ستادی عمل کند و بدون وورد اجرایی، دغدغه تکریم مسجد را به فعالان مسجد منتقل کند. چرا که اعتقادمان این است که باید بار برگزاری دهه تکریم بر دوش ائمه جماعات و فعالان مسجد باشد تا تاثیر گذاری لازم حاصل شود.

رئیس ستاد دایمی برگزاری دهه تکریم و غبارروبی مساجد با اشاره به اینکه این یک حرکت نوپا است، غبارروبی از کارکردهای مغفول مسجد را هدف اصلی ستاد قلمداد کرد و با بیان اینکه امسال از برنامه ها جلوتر هستیم اظهار کرد: در نگارش شیوه نامه اجرایی همه نظرات را اخذ کردیم و کسی نمی تواند مدعی شود که در این زمینه بی خبر است. در واقع تلاش کردیم از همه ظرفیت های موجود بهره بگیریم و به این سمت برویم که دهه تکریم در خود مساجد اتفاق بیفتد و در این ده روز مردم محلات احساس کنند که اتفاق خاصی خواهد افتاد.

حجت الاسلام و المسلمین آقایی با اشاره به جلسات هماهنگی با ائمه جمعه استان تهران یاداور شد: از این عزیزان به عنوان روسای شورای شهرستان های استان در خواست کردیم فعال تر از سال های گذشته وارد میدان شوند. علاوه براین امسال هم روز جهانی مسجد را اواخر مرداد ماه با حضور مسئولین و ائمه جماعات برگزار خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره مسجد در قاب هنر و رسانه و همچنین اختتامیه جشنواره فام (فراخوان ایده های مسجدی) ابراز امیدواری کرد مساجد به گونه ای فعال در دهه تکریم و غبارروبی عمل کنند.

لازم به ذکر است که به زودی نشست خبری رییس ستاد برگزاری دهه تکریم برگزار خواهد شد.






۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ۱۲:۴۶

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید