اخبار

حجت الاسلام و المسلمین کرمی: دهه تکریم بهترین فرصت برای تغییر نگاه حداقلی به مساجد است

حجت الاسلام و المسلمین کرمی: دهه تکریم بهترین فرصت برای تغییر نگاه حداقلی به مساجد است
معاون فرهنگی-اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، دهه تکریم را بهترین فرصت برای تغییر نگاه به کارکردهای مسجد و هشداری به متولیان و مسئولین مسجد در جهت تجهیز مسجد در جهت گسترش تمدن نوین اسلامی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین کرمی، معاون فرهنگی-اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفتگو با خبرنگار پرتال با اشاره به نگاه راهبردی مرکز و هدف گیری به سمت یک آرمان تعریف شده در سال های گذشته، گفت: یادمان نرفته است که روزگاری گرفتار روزمرگی بوده ایم و مثلا در خصوص غبارروبی از باب رفع تکلیف کارهایی انجام می شد، اما در حال حاضر به این سمت رفته ایم که به جای پرداختن به مسایل ظاهری مسجد را از آن چیزی که در حال حاضر است به مسجد طراز اسلامی برسانیم.

وی با بیان اینکه البته با همه راهبردهای درستی که تعریف شده فاصله زیادی تا مسجد طراز داریم، اظهار کرد: در مورد آسیب هایی که باعث شده با مسجد طراز فاصله داشته باشیم مهمترین موضوع نوع نگاه است. در واقع باید نوع نگاه متولیان و نمازگزاران مسجد تغییر یابد چرا که نگاهی که در حال حاضر وجود دارد یک نگاه حداقلی است.

معاون فرهنگی-اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: نگاهی که می گوید مسجد جایی است که در آن صرفا نماز خوانده می شود با نگاه اسلام، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری متفاوت است. نگاه امام و رهبری همان نگاهی است که پیامبر اسلام(ص) در صدر اسلام داشتند. در صدر اسلام مسجد محور و کانون تمام فعالیت های اجتماعی، سیاسی و حتی نظامی بود و در واقع مدیریت تمام ارکان جامعه از مسجد انجام می شد.

وی با بیان اینکه اگر مقام معظم رهبری شعار حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی را بیان کرده اند، مسجد ما نیز باید در طراز تمدن نوین اسلامی باشد، اضافه کرد: یکی از مهمترین علل پیروزی امام خمینی(ره) این بود که با استفاده از ظرفیت مساجد یک حرکت شبکه ای انجام داد.

حجت الاسلام و المسلمین کرمی ادامه داد: امام خمینی(ره) در کل کشور چند ده هزار مسجد را فعال کرده بود و از این طریق پیام خود را به مردم می رساند. مساجد ما نقش اساسی را برای حرکت های تاریخ تشیع مهیا کردند، ولی امروز از این فضا فاصله گرفته ایم. ما باید به این هدف برسیم که مساجد در متن زندگی اجتماعی مروج فرهنگ اسلام ناب باشند و بتوانند در زندگی مردم تاثیر گذار باشند.

وی با تاکید بر تغییر نوع نگاه به مسجد دهه تکریم را بهترین فرصت برای تغییر نگاه متولیان مسئولان به مسجد دانست، و گفت: گاهی متاسفانه برخی این دیدگاه سکولار را ترویج می دهند که مسجد را چه به عرصه های اجتماعی و فرهنگی!

معاون فرهنگی-اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر اینکه دهه تکریم فرصت خوبی است که با فعالیت های فرهنگی و رسانه ای این نگاه را دنبال کنیم، خاطر نشان کرد:  ما در حوزه نرم افزار و سخت افزار مشکل زیر ساخت داریم. ما باید در بلند مدت به سمت تربیت امام جماعت برای ایجاد تحول در مساجد برویم.

وی افزود: اگر مسئله را ما در کلان بنگریم مدیریت مساجد دچار خلا قانونی است  چرا که دستگاه های مسئول و دست اندرکار درباره مسجد بی شمارند اما خروجی آنها مشخص نیست. گاهی تضادها، دخالت ها و هم پوشانی های فعالیت ها به مدیریت مسجد ضربه می زند و ما چاره ای نداریم جز اینکه در حوزه قوانین مدیریت مسجد به سمت یک ساختار واحد پیش برویم.

حجت الاسلام و المسلمین کرمی با بیان اینکه دهه تکریم بهترین فرصت برای یک بیدار باش است، گفت: باید متولیان و مسئولان مسجد برای فاصله گرفتن از نگاه حداقلی و تجهیز مساجد برای حرکت به سمت تومدن نوین اسلامی آماده شوند.

وی در خصوص کارکردهای مغفول مسجد در سال های گذشته اظهار کرد: سالهاست که دغدغه های مقام معظم رهبری را درباره سبک زندگی شنیده ایم. برداشت ما این است که مسجد باید نقش اساسی را در ترویج سبک زندگی اسلامی ایفا کند چرا که عبادت در مسجد بهانه ای است برای اینکه مومنین محتوای غنی اسلامی را دریافت کنند تا آرمان ها بلند اسلامی را در جامعه ترویج دهند. بنابراین باید از فضای مساجد برای ترویج سبک زندگی اسلامی بهره بگیریم. در دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز در راستای سیاست های کلی هدف گیری خود را به این سمت برده ایم که روح حاکم بر فعالیت های پژوهشی و آموزشی رساندن مسجد به جایگاه مسجد طراز اسلامی باشد.    

۱۷ خرداد ۱۳۹۳ ۱۲:۱۷

اظهار نظر

ماجدی
۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0

باسلام وعرض ادب و خداقوت ضمن تشکر ازمسئولین محترم امورمساجد و اهمیت تجهیز مساجد،چندماهی است تقاضا کردیم که کتابخانه مسجد ما رو تجهیز نمایید ولی هربار که تماس گرفتم فرمودند در کارگروه مربوطه مشغول بررسی است ممنونم لطف کنید پیگیری نمایید

سامان صاحب جلال
۱۳۹۴/۰۲/۲۲ Iran
0
0

با سلام ممنون هستیم از زحمات شما عزیزان که در مباحث فرهنگی مساجد را امسال با تغییر و تحول خوبی روبرو کردید امام جماعت مسجد امام رضا(ع) از ناحیه شهید صدوقی


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید