اخبار

حجت الاسلام و المسلمین طاهری: راز موفیقت امام جماعت دوستی با مردم است

حجت الاسلام و المسلمین طاهری: راز موفیقت  امام جماعت دوستی با مردم است
امام جماعت مسجد اراکی ها ضمن تشریح برنامه های مسجد خود در ماه مبارک رمضان، راز حضور پر رنگ مردم در این مسجد را دوستی با مردم و به خصوص کودکان و نوجوانان دانست.

حجت الاسلام  و المسلمین طاهری امام جماعت مسجد اراکی ها در گفتگو با خبرنگار محراب (پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد) با بیان اینکه مسجد اراکی ها یکی از مساجد محوری و تاثیرگذار در منطقه هفت تهران می باشد، گفت: یکی از افتخارات ما این است که در مسجد ما همه اقشار حضور دارند. مسجد به قشر خاصی اختصاص ندارد چرا که از کسبه گرفته تا دانشچویان و .. حضور دارند و علاوه بر این امورات مسجد هم توسط هم محله ای ها اداره  می شود.
 
وی با اشاره به اینکه هیئت امنا،  بسیج دست اندرکاارن و دیگر متولیان مسجد همه از کسبه و اهالی مسجد هستند، افزود: با توجه به اینکه بنده خودم فرمانده پایگاه مقاومت بسیج مسجد هستم و هرچند در دید برخی ها شاید این مطلوب نباشد، اما امورات مسجد ما به خوبی اداره می شود.
 
امام جماعت مسجد اراکی ها با بیان اینکه مردم حضور پررنگی در مسجد دارند، در توضیح برنامه های برگزار شده در مسجد به کلاس های قران برای بانوان و گروه های سنی مختلف و همچنین کلاس تخصصی حفظ برای نوجوانان اشاره کرد.

 وی با بیان اینکه ما تنها مسجدی در منطقه هستیم که حدود دویست نوجوان راهنمایی را تحت پوشش قرار داده ایم، گفت: کلاس حفظ قران توسط استاد سجدی برگزار می شود و این پوش گسترده نوجوانان باعث تسهیل بسیاری از امورات مسجد است.

حجت الاسلام و المسلمین طاهری با اشاره به اینکه حدود پانزده سال است که بنده در این مسجد فعال هستم، اظهار کرد: بنده سرمربی صالحین منطقه نیز هستم و کلاس هایی را در مسجد درباره تربیت مربیان صالحین برگزار می کنیم.

وی پیگیری اوضاع درسی دانش آموزان فعال مسجد از مدارس آنها و برگزاری کلاس های کمک آموزشی مرتبط را از دیگر اقدامات مرتبط با نوجوانان  دانست و گفت: در مسجد از کودکان هم برای حدیث خوانی و احکام خوانی بهره می گیریم. فیلم روشنایی محله هم با همکاری بسیج استان تهران در مسجد اراکی ها ضبط شد.

 این کارشناس حوزه مسجد اضافه کرد: 150 خانواده بی بضاعت تحت پوشش مسجد ما قرار دارند. یک گروه هم پیگیر وضعیت شغلی و توانایی های این خانواده ها است. همچنین بازدید از خانواده های شهدا از دیگر برنامه های ما در مسجد هست.

 وی با بیان اینکه منطقه نظام آباد هرچند به لحاظ مالی و اجتماعی در طبقه دو یا سه باشد اما به لحاظ مذهبی مردم این منطقه درجه یک هستند و بیشترین هیئات و تکایا در این منطقه وجود دارد، اظهار کرد: این منطقه بافت جمعیتی متراکمی دارد و متأسفانه امکانات ورزشی و تفریحی هم کم دارد. ما در مسجد برنامه هایی چون استخر و اردو را به طور منظم برای کودکان و نوجوانان برگزار می کنیم.

امام جماعت مسجد اراکی ها با بیان اینکه منطقه ما به جرم خیز بودن معروف است، گفت: ما باید کودکان و نوجوانان را در مسجد حفظ کنیم چه اینکه وقتی خانواده ها هم فعالیت های ما را می بینند از ما حمایت معنوی می کنند.

 وی در خصوص مراسم ویژه ماه مبارک رمضان با اشاره به اینکه هر شب در مسجد افطاری داریم گفت: ما یکی از مساجدی هستیم که نماز اول وقت داریم و بلافاصله افطار. علاوه بر این سحرهای شب های قدر هم با سحری از نمازگزارن پذیرایی می کنیم.

 حجت الاسلام و المسلمین طاهری در پاسخ به سئوالی درباره راز حضور پرنگ مردم در مسجد تصریح کرد: امام جماعت باید با مردم رفیق باشد و در کنار مردم در غم و شادی آنها شریک باشد.  امام جماعت در یک جمله باید مردمی باشد.

وی با اشاره به اینکه بنده یک ماه مبارک رمضان را هنگام افطار در مسجد هستم، گفت: قبل از افطار نیز تدارکات لازم برای پذیرایی پیش بینی می شود و نیم ساعت قبل از اذان مغرب هم سخنرانی برای نمازگزاران انجام می شود.

امام جماعت مسجد اراکی ها با بیان اینکه هر روز دو ساعت قبل از اذان در مسجد حضور دارم، ادامه داد: ما در مسجد پول نداریم ولی به اندازه کافی اعتبار داریم به طوری که هیچ گاه در بحث هزینه ها لنگ نبوده ایم. چرا که هر وقت احساس کردیم هزینه ای وجود دارد از مردم درخواست کمک می کنیم.

وی با اشاره به اینکه سیستم پیام رسانی خوبی برای مسجد در نظر گرفته شده است که به مناسبت های مختلف پیام هایی مفیدی را ارسال میکند، یادآور شد: ما در مسجد هفته ای یک جلسه را برای رفع مشکلات حقوقی خانواده برگزار می کنیم.  علاوه بر این، کلاس های خوبی با مدیریت و تدریس افرادی از میان خودشان انجام می شود، و برای آقایان هم در تمام مناسبت ها برنامه های ویژه ای دارم.

حجت الاسلام و المسلمین طاهری با اشاره به اینکه مسجد اراکی ها یک مسجد با روح و معنوی هست که بخشی از آن به ویژگی  معماری خاص مربوط می شود، با توصیه ائمه جماعات به برقراری رابطه با مدارس، گفت: باید فضا را برای استفاده بچه ها از مسجد مهیا کنیم. رسیدگی به وضعیت کودکان و نوجوانان و پیگیری احوال زندگی آنها نیز موجب می شود که دوستی و الفتی با امام جماعت برگزار شود.

وی در پایان درباره وضعیت ظاهری مسجد خاطر نشان کرد: ساختمان مسجد را هم با توجه به اینکه قدیمی بود بازسازی کردیم و در حال حاضر فضای خوبی در مسجد فراهم شده است.

۵ اَمرداد ۱۳۹۳ ۱۴:۰۵

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید