اخبار

فعالیت‌های قرآنی در سایه رهبری به سایر کشورها صادر می‌شود

فعالیت‌های قرآنی در سایه رهبری به سایر کشورها صادر می‌شود
«اسلام ظریف‌اُف» امام جماعت مسجد جامع مسکو که ایران را پیشروی امور قرآنی در جهان می‌داند درباره علایق قرآنی خود گفت: آیات مرتبط با رحمانیت خداوند به من آرامش و امید می دهد.

در بخش بین‌الملل بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مسلمانانی از کشورهای مختلف حضور دارند که هر کدام به نوعی به فعالیت‌های قرآنی می‌پردازند.

«اسلام ظریف‌اُف» مسلمانی از کشور روسیه است که با وجود سن کم امام جماعت مسجد جامع شهر مسکو شده است.

وی که از دوران کودکی به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند بوده است، می‌گوید: قرار گرفتن در راه امور قرآنی بزرگ‌ترین نعمتی است که خداوند به من عطا کرده به همین جهت همواره از خداوند مهربان سپاسگزارم و امیدوارم با تبلیغ اسلام بتوانم سایر افراد را نیز به دین مبین اسلام علاقه‌مند کنم.

«اسلام ظریف‌اُف» ایران را کشوری متمدن در امور قرآنی می‌داند و می‌افزاید: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و روی کار آمدن حکومت اسلامی، کشور ایران تبدیل به اسوه‌ای در امور قرآنی شد به طوری که فعالیت‌های قرآنی این کشور را می‌توان به عنوان بهترین امور دانست و از آنها استفاده کرد.

در ادامه با «اسلام ظریف» مام جماعت مسجد جامع مسکو به گفت‌وگوی می‌نشینیم تا از فعالیت‌های قرآنی کشور روسیه مطلع شویم.

هم‌زمان با درس‌خواندن به امور قرآنی می‌پرداختم

آقای «ظریف‌اُف» از خودتان بگویید، چگونه با وجود سن کم امام جماعت مسجد جامع مسکو شدید؟

من از دوران کودکی به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند بودم و همواره سعی می‌کردم بتوانم در عرصه‌های قرآنی پیشرفت کنم به همین جهت والدینم از هشت سالگی مرا به نخستین مدرسه اسلامی روسیه فرستادند؛ البته به طور همزمان در کلاس‌های شبانه قرآنی نیز شرکت می‌کردم به طوری که در دوران تحصیل در کنار درس‎‌های روزمره به امور قرآنی هم می‌پرداختم.

مسجد جامع مسکو  1  

پس از آن در دانشگاه علوم اسلامی مسکو پذیرفته شدم تا به صورت اصولی مفاهیم و مبانی قرآن کریم را بیاموزم؛ بیش از هفت سال در امور قرآنی تحصیل کردم تا اینکه موفق به کسب دکترای علوم اسلامی و به عنوان امام جماعت مسجد جامع شهر مسکو انتخاب شدم و امور قرآنی را مصمم‌تر از گذشته ادامه دادم به طوری که هم‌اکنون استاد علم کلام و تفسیر نیز هستم.

البته در این راه مشکلاتی هم داشتم اما چون برای حرکت در این مسیر مصمم بودم تمامی دشواری‌ها برایم آسان جلوه می‌کرد.

فعالیت‌های قرآنی روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رشد کرد

درباره فعالیت‌های قرآنی روسیه بگویید؛ در کشور شما چه اقداماتی در زمینه ارتقای فعالیت‌های قرآنی صورت می‌گیرد؟

در طول عمر 70 ساله اتحاد جماهیر شوروی فعالیت‌های قرآنی شاخصی صورت نمی‌گرفت و تنها به برخی پژوهش‌های قرآنی و ساخت مراکز اسلامی توجه می‌شد اما پس از فروپاشی اتحادی جماهیر شوروی فعالیت‌های قرآنی در روسیه متحول شد به طوری که علاوه بر افزایش تعداد مسلمانان، فعالیت‌های قرآنی نیز گسترش قابل توجهی یافت.

من به دلیل تحقیق و پژوهش‌های متنوعی که درباره تاریخچه فعالیت‌های قرآنی روسیه داشتم با مشکلات قرآنی کشورم آشنا هستم به همین جهت در مسجد سعی می‌کنم این مشکلات را برای افراد مطرح کرده و اقداماتی برای رفع آنها داشته باشم.

ضرورت ارتباط با مسلمانان جهان برای گسترش امور قرآنی

به مشکلات قرآنی کشورتان اشاره کردید؛ مهم‌ترین مشکل قرآنی روسیه چیست؟

تاریخ فعالیت‌های قرآنی روسیه شاهد افت و خیزهای بسیاری بوده است اما آنچه بیشتر از هر چیزی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی روسیه اهمیت دارد ارتباط با مسلمانان جهان و بهره‌گیری از دستاوردهای آنها است.

مسجد جامع مسکو  3  

برگزاری کلاس‌های قرآنی متناسب با استعداد افراد

وضعیت مسلمانان در کشور روسیه چگونه است؟

مسلمانان روسی در کنار توجه به مفاهیم قرآنی سعی دارند که فرهنگ اسلامی را در جامعه نشر دهند. در کنار تمامی مساجد روسیه مراکزی وجود دارد که به آموزش تجوید، تفسیر و سایر امور قرآنی می‌پردازند که در این کلاس‌ها از پیر و جوان شرکت می‌کنند بر همین اساس می‌توان فعالیت‌های قرآنی روسیه را رو به رشد عنوان کرد.

همچنین کلاس‌هایی برای کودکان داریم که در این کلاس‌ها ابتدا سطح توانمندی آنها بررسی و سپس کلاس‌های متنوعی متناسب با استعداد و دانش قرآنی کودکان برگزار می‌شود.

پیشرفت ایرانیان موفقیت در تمامی حوزه‌ها را در پی دارد

نظرتان درباره فعالیت‌های قرآنی ایران چیست؟

مسلمانان ایرانی به فعالیت‌های قرآنی اهتمام ویژه‌ای دارند من در این دو دفعه‌ای که به ایران سفر کردم شاهد فعالیت‌های ارزشمند آنها در امور قرآنی بودم که نمونه بارز آن برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است؛ ایران با چنین روند رو به رشدی به طور حتم نه تنها در امور قرآنی بلکه در سایر حوزه‌ها نیز موفق خواهد بود.

بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن تجلی‌گاه اتحاد مسلمانان

بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن کریم را چطور ارزیابی کردید؟

بسیار جالب است که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم چنین بخشی وجود دارد که در کنار محصولات و دستاوردهای قرآنی ایران، فعالیت‌های قرآنی سایر کشورها را به نمایش در آورده است. به نظر من این اقدام گامی در جهت اتحاد بیشتر مسلمانان و ارتقای فعالیت‌های قرآنی در جهان اسلام است. البته بهتر است مسلمانانی از کشورهای دیگر نیز به این نمایشگاه دعوت شوند تا علاوه بر آشنایی با فعالیت‌های قرآنی ایران، دستاوردهای قرآنی خود را به معرض نمایش بگذارند.

خوشحالم که در ماه رمضان در کشوری اسلامی حضور دارم

 اکنون که در این فضای قرآنی حضور دارید چه احساسی دارید؟

بسیار خوشحالم که در ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن در کشوری اسلامی و نمایشگاه بین‌المللی قرآن حضور پیدا کردم و از اینکه می‌بینم مردم ایران با چنین اشتیاقی در این مکان حاضر می‌شوند بسیار خرسندم چرا که استقبال از برنامه‌های قرآنی از اهمیت بسیاری برخوردار است و امیدواریم تمامی کشورهای جهان همچون ایران به فعالیت‌های قرآنی اهمیت دهند.

لزوم اتحاد مسلمانان برای نشر فرهنگ اسلامی در جهان

 به طور کلی تعامل بیشتر روسیه و ایران در پیشرفت فعالیت‌های قرآنی مسلمانان روسی نقش مؤثری دارد به همین جهت امیدوارم مسئولان ایران برای گسترش اسلام در کشوری همچون روسیه که همواره مورد هجوم دنیای غرب است، تلاش بیشتری داشته باشند تا بتواینم با کمک مسلمانان، اسلام را در تمامی مناطق کره زمین توسعه بخشیم.

رحمانیت خداوند به انسان امید می‌بخشد

درمورد علایق‌تان بگویید؛ کدام سوره یا آیه قرآن کریم را بیشتر دوست دارید و چرا؟

خداوند در قرآن به انسان نوید می‌دهد که اگر در دنیا فعالیت خوبی انجام دهد در آخرت پاداش آن را خواهد دید. آیات رحمت و مغفرت در کلام وحی بسیار است زمانی که به تلاوت آیاتی که درباره رحمانیت خداوند است می‌رسم حس عجیبی دارم به طوری که انگار در آن لحظه خدا در نزدیکی من در حال سخن گفتن است البته طبق آیه 5 سوره مبارکه «ق» خداوند رحمان به انسان از رگ گردن هم نزدیک‌تر است؛ «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ».

تولید لوح فشرده تفسیر سوره مبارکه «نبأ» توسط امام جماعت مسجد جامع مسکو

درباره علایقم باید بگویم از سوره‌های کوتاه، سوره مبارکه «تین» را دوست دارم؛ به برخی از آیه‌های سوره مبارکه «بقره» نیز علاقه خاصی دارم چرا که وقتی این سوره‌ها را می‌خوانم یک حس روحی، روانی و آرامش غیر قابل وصفی در وجودم ایجاد می‌شود زیرا در آیاتی از قرآن، خداوند امید عجیبی به انسان می‌دهد و می‌فرماید که اگر هم خطایی از بندگانش ببیند آن‌ها را می‌بخشد.

مفاهیم سوره مبارکه «نبأ» نیز بسیار زیبا است به همین جهت تحقیقاتی در این باره داشتم، حتی لوح فشرده‌ای همراه با تفسیر این سوره مبارکه ارائه کرده‌ام.

فعالیت‌های قرآنی ایران در سایه رهبری به سایر کشورها صادر می‌شود

در انتها اگر صحبتی دارید بفرمائید.

آرزو می‌کنم ایران اسلامی در فعالیت‌های قرآنی رشد بیشتری داشته باشد و خداوند متعال به این کشور آرامش و سعادت نصیب کند. من رهبر انقلاب اسلامی ایران را دوست دارم و امیدوارم در سایه ایشان امور قرآنی رشد قابل توجهی داشته باشد و به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

۳۱ تیر ۱۳۹۳ ۰۷:۴۶

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید