اخبار

جزییات جشنواره مدهامتان از زبان مسئول دبیرخانه جشنواره جوانان مساجد

مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره جوانان مساجد با اعلام اختصاص سهمیه شرکت در جشنواره مدهامتان به استان هایی دارای بیش از ۷۰۰ کانون، جزییات و ویژگی های نهمین دوره جشنواره را تشریح کرد.

به گزارش پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد، مجتبی میرزایی، مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره جوانان مساجد کشور با اشاره به ابلاغ آیین نامه نهمین جشنواره قرآنی جوانان مساجد کشور به استان ها به ویژگی‌ها و تفاوت های نهمین جشنواره قرآن با جشنواره های قبلی اشاره کرد و گفت: فراخوان شرکت در جشنواره قرآنی مدهامتان از نیمه ماه مبارک رمضان اعلام شد و از 25 تیرماه آیین نامه این جشنواره در سایت جشنواره جوانان مساجد کشور اطلاع رسانی و به دبیرخانه های استانی کانون های مساجد کشور نیز ابلاغ شد.

 

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه های استانی تا 30 آبان فرصت دارند، مرحله استانی این جشنواره را برگزار کنند، بیان کرد: بازه زمانی این جشنواره امسال نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است و استان ها با توجه به شرایط جغرافیایی، محیطی و زمانی تا 15 مرداد فرصت دارند زمان برگزاری مرحله استانی جشنواره قرآن در استان خود را اعلام کنند.

 

میزرایی به تفاوت برگزاری مرحله استانی نهمین جشنواره قرآنی مدهامتان با دوره های قبل اشاره کرد و گفت: امسال برای رفع نواقصی که در دوره های قبل جشنواره وجود داشت کاربرگ اجرایی جشنواره تهیه و به استان ها ارسال شده است تا چراغ راهی برای برگزاری با کیفیت تر و بهتر جشنواره در مرحله استانی نسبت به سال های گذشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: مرحله کشوری این جشنواره در پنج رشته قرائت، ترتیل، اذان و تفسیر و حفظ  و برای رده سنی بالای 16 سال برگزار می شود و رشته حفظ هم شامل حفظ جزء های 10، 20 و کل می شود. برگزاری مرحله استانی در رده سنی زیر 16 سال فقط در رشته حفظ (یک، سه و پنج جزء) اجباری است اما برگزاری آن در سایر رشته ها (در بخش خواهران و در رده سنی زیر 16 سال) اختیاری است و دبیرخانه های استانی می توانند بر اساس میزان شرکت کنندگان، منابع استانی، تعداد مخاطبان نسبت به برگزاری آن اقدام کنند.
 

میرزایی به تغییرات ایجاد شده در رشته تفسیر ویژه ائمه جماعات اشاره کرد و گفت: رشته تفسیر در این دوره نسبت به دوره های قبل تخصصی تر و با کیفیت بهتر و در بازه زمانی بیشتری برگزار می شود که در این زمینه برای ائمه جماعات اطلاع رسانی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه تفسیر همراه ستاد عالی کانون های مساجد کشور به عنوان مرجع تفسیر در نظر گرفته شده است، ادامه داد: مرحله ابتدایی و بخش مکتوب رشته تفسیر 23 آبان به صورت سراسری در کل کشور برگزار می شود و 30 آبان هم رشته مفاهیم قرآن و نهج البلاغه به صورت سراسری و با طراحی سوالات از مرکز برگزار می شود.

 

میرزایی با اشاره به اینکه رشته تفسیر در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: مرحله استانی این مرحله در دو بخش آزمون کتبی از جزء نهم تا جزء دوازدهم قرآن (کتاب تفسیر همراه چاپ شده توسط ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور) و جلد اول قاموس قرآن بخش واژگان در رشته تفسیر مورد پرسش قرار می گیرد. ضمن اینکه مرحله کشوری این بخش فقط به صورت شفاهی (شیوه بیان تفسیر) برگزار می شود و جزء سیزدهم و چهاردهم برای رقابت در مرحله کشوری به 4 جزء قبلی اضافه می شود.

 

مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره جوانان مساجد کشور به دیگر ویژگی های نهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان اشاره و تصریح کرد: بنای دبیرخانه دائمی جشنواره جوانان مساجد کشور بر این اساس است که شرکت کنندگان در جشنواره، حتما باید ثبت نام اینترنتی داشته باشند و از طریق مراجعه به سایت فرم مربوط به جشنواره مدهامتان را تکمیل کنند.

 

میرزایی به سهمیه اختصاص یافته این جشنواره به استان ها اشاره کرد و افزود: استان هایی که تا 20 تیر تعداد کانون های مساجد آنها به بالغ بر 700 کانون فرهنگی هنری رسیده باشد، رتبه دوم حفظ کل و قرائت آن استان می تواند به مرحله کشوری معرفی شود و استان هایی که بالای یک هزار باب کانون فرهنگی هنری داشته باشند، می توانند رتبه اول، دوم و سوم را به مرحله کشوری معرفی کنند.

 

وی همچنین به دیگر تفاوت نهمین جشنواره قرآن با جشنواره های قبل اشاره کرد و ادامه داد: در رشته قرائت افرادی که در 2 سال گذشته در مسابقات اوقاف و امور خیریه رتبه ای نداشته اند، می توانند در جشنواره مدهامتان شرکت کنند و نفرات اول تا سوم مرحله کشوری اوقاف در 2 سال گذشته امکان شرکت در جشنواره مدهامّتان را ندارند. علاوه بر آن شرکت کنندگان در رشته مدهامتان تنها در یک رشته می توانند، شرکت کنند.

 

مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره جوانان مساجد کشور با اشاره به اینکه در رشته های مفاهیم قرآن و نهج البلاغه و نیز رشته قرائت حمد و سوره و اذکار نماز، موضوع نماز مورد توجه قرار گرفته است، گفت: جزوه‌ای با موضوع "نماز در قرآن و نهج البلاغه" تهیه و برای دبیرخانه های استانی ارسال می شود و شرکت کنندگان در این رشته با مطالعه این جزوه در آزمون روز 30 آبان ماه شرکت می کنند.

 

میرزایی ادامه داد: در رشته صحیح خوانی حمد و سوره و اذکار نماز هم که ویژه رده سنی 8 تا 15 سال است، با اقامه یک رکعت نماز توسط شرکت کنندگان، قرائت(حمد، سوره و اذکار نماز) آنها در حضور داوران بررسی و تصحیح و پس از پایان داوری از نفرات برتر تقدیر می شود.

 

وی با اشاره به برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآنی مدهامتان از 9 تا 12 دی به میزبانی استان خوزستان گفت: دبیرخانه های استانی باید تا اول آذر افراد برتر استان ها را معرفی کنند.

۱ اَمرداد ۱۳۹۳ ۱۴:۴۰
شبستان |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید