اخبار

عید فطر فرصتی برای ترویج فرهنگ مسجد رمضان محور

عید فطر فرصتی برای ترویج فرهنگ مسجد رمضان محور
امام جماعت مسجد جامع شهرک امید با اشاره به اینکه عیدفطر زمان مناسبی برای استمرار الگوی رمضان دربرنامه مساجد محسوب می شود، گفت: ائمه جماعات می توانند از فرصت عید برای تحقق این امر بهره گیرند.

حجت الاسلام «کرمانی»، امام جماعت مسجد جامع شهرک امید با اشاره به دستاوردهای روحی و معنوی ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: فضای خاص ماه مبارک همچنین ارتباطی که بنده در این ماه با پروردگار خود برقرار می کند می تواند پشتوانه عبادی محکمی در طول سال محسوب شود.

 وی ادامه داد: چنین حالات معنوی قبل از هرچیز باید مورد توجه روزه دار باشد، البته نمی توان چنین انتظاری داشت که این چنین دستاوردی تام و تمام در کل سال وجود داشته باشد اما طبیعتا ظرفیت ماه مبارک به گونه ای است که ناخودآگاه تغییرات محسوسی را در فرد ایجاد می کند پس باید نسبت به حفظ این ماهیت عبادی قبل از هرچیز شخص روزه دار دغدغه مند باشد.

امام جماعت مسجد جامع شهرک امید تصریح کرد: در راستای نیل به هدف یاد شده باید چند رویکرد مدنظر قرار گیرد، باید فضایی که در ماه مبارک رمضان حاصل می شود از سوی رسانه های گروهی به ویژه صدا و سیما مورد توجه قرار گیرد چراکه طی این ماه برنامه های رادیو و تلویزیون منطبق با فضای این ماه است، برای مثال پخش تلاوت های جمعی از شبکه های مختلف صدا وسیما به صورت یک روال در طول سی روز ماه رمضان مورد توجه است، به نظر می رسد ادامه و همچنین استمرار این چنین رویکردی در سطح رسانه ملی می تواند حال و هوای رمضان را در ماه های آتی سال حفظ کند.

 وی افزود: در فضای اجتماع نیز مساجد مسئولیت سنگینی دارند، در واقع با توجه به اینکه طی ماه مبارک مساجد محور برنامه های عبادی روزه داران محسوب شده و عموما حضور در مساجد دراین ماه افزایش می یابد بنابراین متولیان مسجد باید برخی برنامه هایی که در طول ماه رمضان در مساجد جاری بود در روالی مشخص ادامه دهند که از جمله آنها برپایی جلسات مستمر پرسش و پاسخ دینی به ویژه با حضور جوانان محل است.
 
حجت الاسلام کرمانی گفت: به نظر من روز عید فطر زمان بسیارمناسبی برای زنده نگاه داشتن ماه رمضان تا سال آینده است، روز عید فطر مردم با حضور چشمگیر خود نماز را اقامه می کنند و بسیاری از افراد که شاید در طول سال یکبار هم به مسجد نیایند برای اقامه نماز عید به سوی مساجد روانه می شوند بنابراین وظیفه ائمه جماعات است که درطول خطبه های نماز عید به ویژگی های ماه رمضان اشاره کرده و خودسازی ایجاد شده در این ماه را به مثابه فرصتی برای خودسازی مستمر با پشتوانه و ماهیت دینی در طول سال مورد توجه قرار دهند و مردم حاضر را در راستای حفظ حالات و فضای معنوی این ماه سفارش کنند.

 وی با بیان اینکه بیشتر مساجد کشور برنامه «تلاوت نور» را در ایام سال در دستور کاری خود قرار داده اند گفت: با توجه به اینکه چندسالی است که بحث کرسی تلاوت در مساجد راه افتاده است به نظر می رسد حضور قاریان ممتاز و بین المللی در مساجد می تواند اقدامی برای حفظ حال و هوای رمضان در مساجد باشد ضمن اینکه مردم همواره شنیدن آیات قرآن با صوت زیبا را ارج می نهند.
 
حجت الاسلام کرمانی همچنین با اشاره به احیا و افزایش کارکرد مساجد، اظهار کرد: اساسا با توجه به رویکرد صدر اسلام نسبت به مساجد و جایگاه ویژه ای که در دین مبین اسلام برای مساجد تعریف شده است، مسجد باید محورامورات امت اسلام ق رار گیرد بنابراین احیا و افزایش کارکردهای مساجد در گرو تعریف وظایفی است که در گذشته به عهده مساجد بود.
 
وی گفت: محوریت مسجد در سطح شهر در گذشته ای نه چندان دور سبب می شد تا مسجد مرکز مراجعات مردم باشد و مسایل اجتماعی در مکان مقدس مسجد رفع شود هرچند که امروز با توجه به پیچیدگی ها و مسایل اجتماعی به نظر می رسد برای احیای این مساله باید مساجد در حوزه های مختلفی فعال باشند و مراکز مشاوره را فعال کنند و در حوزه هایی چون امور تربیتی، اخلاقی و قضایی قابلیت ارایه مشاوره داشته باشند.

امام جماعت مسجد جامع شهرک امید گفت: موارد یاد شده در واقع بخشی از ویژگی های مسجد طراز است، در تعریف مسجد طراز می توان چنین عنوان کرد که چنین مسجدی در همه جوانب زندگی اجتماعی مردم حضور دارد و به گونه ای عمل می کند که مردم چنین مسجدی را پایگاه خود قرار می دهند.

وی در پایان گفت: برنامه های مسجد باید به گونه ای باشد که برای همه اقشار جامعه ب فعالیت های تعریف شده ای را ارایه دهد چراکه در این صورت است که مسجد در همه جوانب زندگی مردم حضور می یابد ضمن اینکه چنین مسجدی مورد تایید روایات اسلامی است.

۴ اَمرداد ۱۳۹۳ ۰۷:۳۶
شبستان |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید