اخبار

تاثیر متفاوت استماع سخنرانی در مساجد با شنیدن آن از تلویزیون

تاثیر متفاوت استماع سخنرانی در مساجد با شنیدن آن از تلویزیون
حجت الاسلام میرباقری به تاثیر متفاوت حضور در فضای مقدس مساجد و استماع مستقیم سخنرانی ها در این فضا اشاره کرد و گفت: تضرع و عبادت در جمع مومنان و فضایی مقدس متفاوت از سایر فضاها است.

حجت الاسلام «سید ابراهیم میرباقری»، استاد حوزه و امام جماعت سابق مسجد «اباذر» تهران در گفت وگو با خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجد از نظر اسلام مهمترین پایگاه جامعه محسوب می شود، اظهار کرد: این جایگاه محوری برخاسته از نگرشی است که در صدر اسلام و به تبع آن در قرون بعد در میان امت اسلام شکل گرفت.

 وی ادامه داد: اساسا مسجد در تمامی ابعاد فردی و اجتماعی اصل و کیان امت اسلامی محسوب می شود چنانچه رسول الله(ص) مسجد را مرکز و محور امور جامعه می دانستند و اگر بنا بود کارهای عمومی در جامعه انجام شود مسجد محل تجمع می شد، اگر بنا بود اعلان جنگ شود باز هم مسجد مرکز تصمیمات بود؛ همچنین پیامبر اکرم(ص) در دهه آخر رمضان به مدت ده شبانه روز در مسجد حضور می یافت.

این استاد حوزه افزود: مساجد در طول چهارده قرن آتی بعد از ظهور اسلام پایگاه علمی بود و این روال در ممالک اسلامی از جمله ایران وجود داشته و دارد. به خاطر دارم زمانی که در قم نزد امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی دوران طلبگی خود را می گذراندم، جلسه درس آنان همواره در مسجد تشکیل می شد برای مثال محل درس امام راحل در مسجد سلماسی قم بود و این اواخر نیز در مسجد اعظم قم و در جوار حرم حضرت معصومه(س) کلاس داشتند.

حجت الاسلام میرباقری گفت: در زمان جنگ و دفاع مقدس بیشترین کمک ها در مساجد جمع آوری می شد چراکه مسجد پایگاه وحدت دینی و اجتماعی مردم بود، همچنین در گذشته نه چندان دور مردم به هر مناسبتی اعم از مناسبت های مذهبی نظیر اعیاد یا ایام سوگواری شهادت اهل بیت(ع)، گرفته تا بررسی برخی مسایل محله در مسجد جمع می شدند اما این رویکرد امروز به دلایل مختلفی کمرنگ شده است.

 وی تصریح کرد: بنابراین ائمه جماعات باید برنامه های مختلفی در حوزه مسایل دینی، نهج البلاغه، مباحث اخلاقی و کلاس های آموزش قرآن داشته باشند و در عین حال نسبت به برقراری مباحث توامان با پرسش و پاسخ مبادرت ورزند که در این راستا ماه رمضان می تواند بهترین فرصت باشد ضمن اینکه وقتی مردم بدانند که بسیاری از مشکلات آنها از طریق مسجد رفع می شود به قطع از حضور در مساجد به صورت مستمر استقبال می کنند.

امام جماعت سابق مسجد «اباذر» ادامه داد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان حضور مردم در مساجد به نسبت سایر ماه های سال افزایش می یابد بنابراین ائمه جماعات باید برنامه های سخنرانی محتوامحورتری نسبت به گذشته داشته باشند هرچند که همچنان برخی مسایل حتی در ماه رمضان مانع می شوند که مردم زمان بیشتری را در مساجد حضور یابند برای مثال سریال های ویژه ماه رمضان به گونه ای برنامه ریزی شده است که دقیقا به لحاظ زمانی با برنامه های مساجد تطابق زمانی دارد.

 وی گفت: به هرحال سخنرانی که در مسجد ارایه می شود تاثیر متفاوتی بر جوان روزه دار دارد، البته ممکن است که جوان بتواند همین سخنرانی را در تلویزیون هم بشنود اما فضای مسجد تقدسی دارد که بر روح جوان اثر می گذارد بنابراین پیشنهاد می کنم برنامه ها و سریال های ویژه این ماه ساعتی بعد از اذان پخش شوند.

حجت الاسلام میرباقری افزود: اینکه خانواده ای در منزل قرآن بر سر بگیرند هرگز تاثیر فضایی را نخواهد داشت که در مسجد و در جمع چند صدنفر حضور وجود دارد و با هم به تضرع به درگاه حق بپردازند.

۴ اَمرداد ۱۳۹۳ ۰۷:۴۹
شبستان |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید