اخبار

عید فطر محوری برای حفظ منش رمضان در مساجد

عید فطر محوری برای حفظ منش رمضان در مساجد
حجت الاسلام تهرانی با بیان اینکه برنامه های مساجد در ماه رمضان همواره شکوه مضاعفی را نسبت به سایر ایام سال دارد، گفت: عید فطر زمان مناسبی است که این منش رمضانی را در مساجد حفظ کنیم.

حجت الاسلام تهرانی، امام جماعت مسجد «هدایت» تهران با اشاره به اینکه عید فطر فرصت مناسبی است تا بر حالات معنوی ایجاد شده درماه رمضان بیش از پیش از پیش در خود تامل کنیم، افزود: یکی از مهمترین عواملی که می تواند فضای رمضانی را در دل ها همچنان زنده نگاه دارد حضور مستمر در مساجد است همچنان که در طول ماه مبارک نیز مردم بیشترین حضور را به نسبت سایر ماه های سال برای اقامه نماز جماعت در مساجد داشتند.

وی با بیان اینکه ائمه جماعات از مهمترین عوامل در ایجاد انگیزه برای اقامه نماز در مسجد هستند، تصریح کرد: رفتار و منش پدرانه از سوی امام جماعت و همچنین ایجاد تعامل با نسل جوان است که می تواند نوعی تعامل میان مسجد و مردم ایجاد کند به ویژه اگر امام جماعت با تجربه باشد.

حجت الاسلام تهرانی گفت: به طبع این چنین فضایی تاثیری خواهد گذاشت که مخاطب مسجدی همواره دغدغه برای حضور در مسجد در تمامی ایام سال داشته باشد، البته وجود برنامه های جانبی در مساجد نظیر قرائت منظم قرآن، تفسیر آیات، برگزاری کلاس های نهج البلاغه و به ویژه جلسات پرسش و پاسخ از جمله برنامه هایی است که در راستای افزایش ظرفیت و کارکرد مساجد می تواند نسل جوان را بیشتر به سمت مسجد جذب کند اما این برنامه ها باید منظم و مستمر باشد.

وی ادامه داد: از زمان صدر اسلام مسجد محور امت بود و امروز همچون گذشته این وظیفه امام جماعت است که بتواند مردم را با تربیت مسجدی آشنا کند، پیامبر اکرم(ص) چنان با مردم و مسلمین خوش برخورد بود و حال شان را می پرسید که مردم با او رفیق بودند و مساجد همواره پر بود از حضور مردمی که می خواستند به امامت پیامبر(ص) نماز اقامه کنند.

امام جماعت مسجد «هدایت» تهران افزود: حال اگر امام جماعت یک مسجد چنین رویکردی را نسبت به مردم نمازگزار داشته باشد و بتواند برنامه های مسجد خود را متناسب با فضای محله تنظیم کند قطعا بر منش مردم محل نیز اثر خواهد گذاشت، البته برخی ایام نظیر ماه مبارک به تنهایی عامل بزرگی در جذب مردم و همچنین ایجاد نوعی گرایش خاص به اقامه نماز در مسجد می شود.

حجت الاسلام «تهرانی» با بیان اینکه مسجد محل رفت و آمد اقشار و طبقات مختلف مردم محسوب می شود، تصریح کرد: با توجه به این مساله باید مباحثی که از سوی امام جاعت در مسجد طرح می شود متناسب با نیاز مردمی باشد که در مسجد حضور دارند هرچند که فضا و محله ای که مسجد در آن بنا شده است نیز به خودی خود عاملی مهم در حضور مردم در مساجد است اما آنچه که روشن است تاکید بر ارایه محتوای کاربردی است که باید از سوی امام جماعت مسجد در طول ایام سال و به ویژه ماه رمضان مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: باید مسایل اعتقادی در کنار مسایل اخلاقِ اجتماعی در مساجد بیان شود، برای مثال مسجد «هدایت» در منطقه کسب و بازار قرار گرفته است و عمدتا مردمی که برای اقامه نماز در این مسجد حاضر می شوند از کسبه هستند، بنابراین بیان نوع نگاه اسلام نسبت به مساله کسب، تجارت و نوع برخورد با مشتری و مال باخته از جمله مطالب کاربردی برای این منطقه است که می تواند برای حاضران در مساجد بیان شود، بنابراین سخنرانی های مساجد با متناسب با جو و فضای فرهنگی منطقه نیز باشد، مسئله ای که قبلا نیز به آن اشاره داشتم.

حجت الاسلام تهرانی در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه خداحافظی با ماه مبارک قرار گرفته ایم، عید فطر را برای خود محور و ملاکی برای ادامه منش رمضانی بدانیم.

۶ اَمرداد ۱۳۹۳ ۱۱:۳۹
شبستان |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید