اخبار

جمع آوری زکات فطره در 846 مسجد استان زنجان

معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان گفت: 846 مسجد در شهر ها و روستاهای این استان مسوولیت جمع آوری زکات فطره را بر عهده دارند.

به گزارش پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد، رضا حسنلو روز دوشنبه گفت: 223 مسجد شهری، 623 مسجد روستایی، 15 مصلا و 54 پایگاه در معابر و میادین استان زنجان روز عید سعید فطر مسوولیت جمع آوری زکات فطره را بر عهده خواهند داشت.
وی یادآورشد: بر اساس حکم حکومتی و قانون زکات مصوب مجلس شورای اسلامی، جمع آوری و مصرف زکات به دبیرخانه شورای زکات مستقر در کمیته امداد امام خمینی(ره) محول شده است.
حسنلو خاطرنشان کرد: هر فردی که در آخرین روز غروب ماه مبارک رمضان بالغ، فقیر و بنده کسی نباشد پرداخت زکات فطریه برای خودش و افراد تحت تکفلش واجب می شود.
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان گفت: زکات فطریه جمع آوری شده در مساجد هرمحل با نظارت امام جماعت و هیات امنا بین نیازمندان از قبل شناسایی شده با همکاری این نهاد، بهزیستی و موسسات خیریه در روز عید فطر توزیع خواهد شد.
حسنلو بابیان اینکه زکات فطره فردی به حساب این نهاد واریز نمی شود، تاکیدکرد: آن بخش از زکات فطره ای که در پایگاه ها، معابر و میادین جمع آوری می شود بلافاصله پس از شمارش به حساب نیازمندانی که لیست آنها بر اساس اولویت نیازها آماده شده واریز خواهد شد. 
وی افزود: بر اساس اعلام دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ˈرییس شورای زکاتˈ حداقل مبلغ زکات فطره برای کسانی که قوت غالب آنها نان است، 45 هزار ریال و برای کسانی که قوت غالب آنها برنج است 150 هزار ریال ˈمعادل قیمت سه کیلوگرم برنج یا گندمˈ خواهد بود.
حسنلو ادامه داد: کفاره برای کسانی که با عذر شرعی نتوانسته اند روزه بگیرند به ازاء هر روز 15 هزار ریال و برای کسانی که ابطال عمدی روزه داشته اند نیز 900 هزار ریال برای هر روز تعیین شده است.
وی خاطرنشان کرد: براساس احکام رساله های عملیه اولویت هزینه کرد و احتیاط آن است که زکات فطره به مصرف فقرا برسد.
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان گفت: مصرف زکات فطره همان مصرف هشتگانه زکات بوده و اولویت در مصرف زکات با فقراست.
حسنلو افزود: زکات فطره جمع آوری شده در این استان در سال گذشته بیش از سه میلیارد و 700 میلیون ریال بود.
وی اظهارکرد : سال گذشته زکات فطره در 600 مسجد این استان جمع آوری شد.

۶ اَمرداد ۱۳۹۳ ۱۴:۳۸
ایرنا |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید