اخبار

نماز عید فطر در مسجد بایراکلی بلگراد برگزار شد

مسلمانان صربستان صبح روز دوشنبه پس از یک ماه عبادت و روزه داری، نماز عید سعید فطر را به امامت مفتی صربستان در مسجد بایراکلی بلگراد برگزار کردند.

به گزارش پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد، مراسم عید فطر در مسجد بایراکلی بلگراد با قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و سپس محمد یوسف اسپاهیچ مفتی و قائم مقام رییس العلمای جامعه اسلامی صربستان در بلگراد نماز عید سعید فطر را اقامه کرد.
مفتی جامعه اسلامی صربستان در بلگراد در خطبه های نماز عید سعید فطر ضمن تبریک به تمامی مسلمانان صربستان و دیگر کشورها این روز را برای مسلمانان روز بزرگ و مهم خواند.
مفتی اسپاهیچ به وقایع نوار غزه و شهادت بیش از یک هزار برادر مسلمان فلسطینی بدست نیروهای رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: ما مسلمانان صربستان، اسرائیل را به خاطر اینکه به بهانه های کاذب و دروغین برادران فلسطینی ما را به قتل می رساند، محکوم می کنیم.
وی همچنین پس از اقامه نماز عید فطر افزود: خداوند متعال نامرئی است و او بر روی عکس و یا دیوارها نیست، بلکه خدای بزرگ در درون ماست و روزی را خواهیم دید که به ما اجازه بدهد و با اعمال و کردار خود در طی زندگی نشان بدهیم مستحق دیدن او هستیم.
یوسف اسپاهیچ گفت: ماه مبارک رمضان را با دعا پشت سر گذاشتیم و از خدای بزرگ خواهان آن شدیم که صلح را برای ما مسلمانان به ارمغان آورد. 
وی همچنین مسلمانان را در این روز بزرگ به وحدت و همبستگی و حل و فصل مشکلات خود از طریق تفاهم و بردباری دعوت کرد.
در آیین عید فطر که در مسجد بزرگ بلگراد برگزار شد، چند صد تن از مسلمانان بلگراد و دیگر شهرهای صربستان حضور داشتند. 
مراسم نماز عید سعید فطر همزمان در دیگر مساجد در سراسر صربستان برگزار شد. 
مفتی مولود دودیچ رییس مسیحیت جامعه اسلامی در منطقه سنجاک صربستان در پیامی به مناسبت عید فطر گفت که مردم همچنین این رمضان را به خاطر رنج، درد، کشتار بی سابقه مسلمان در فلسطین و به آتش زدن زنده پسر 16 ساله فلسطینی در نزد چشمان مردم در سراسر جهان و کشتن کودکان و تمامی اعضای یک خانواده فقط به خاطر این که مسلمان هستند را فراموش نمی کنند.
در آیین نماز عید فطر سفیر و رایزن فرهنگی ایران و دیگر کارکنان نهادهای ایرانی در صربستان حضور داشتند وگروه تواشیح بشارت اصفهان درمسجد بایراکلی به اجرای برنامه پرداخت که مورداستقبال وافر مسلمانان قرار گرفت. 
تومیسلاو نیکولیچ رییس جمهوری صربستان نیز در پیامی به مناسبت عید سعید فطر این روز بزرگ مذهبی را به تمامی مسلمانان صربستان تبریک گفت و برای آنها آرزوی صلح و آرامش کرد. 
دیگر شخصیت های سیاسی صربستان از جمله ˈآلکساندر ووچیچˈ نخست وزیر ، ˈسینیشا مالیˈ شهردار بلگراد و بسیاری از وزیران و دیگر مقام های دولتی، حزبی، شخصیت های سیاسی، مذهبی، فرهنگی و علمی عید سعید فطر را به جامعه اسلامی صربستان و مسلمانان این کشور طی پیام های جداگانه تبریک گفتند.
مراسم عیدسعید فطر در صربستان از روز دوشنبه (امروز) آغاز شده و تا سه روز ادامه دارد. 
در این روز بزرگ، مسلمانان سراسر صربستان و دیگر شهروندان این کشور برای جمع شدن دور سفره ایی که در مرکز شهر بلگراد و دیگر شهرهای صربستان به مناسبت روز عید سعید فطر پهن می شود، از سوی جامعه فرهنگی مسلمانان صربستان دعوت شدند. 
براساس آخرین سرشماری های غیررسمی بیش از 300 هزار مسلمان در صربستان زندگی می کنند که حدود 100 هزار نفر آنان در بلگراد و حومه این شهر سکونت دارند.

۶ اَمرداد ۱۳۹۳ ۱۵:۰۰
ایرنا |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید