اخبار

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری: سهم مساجد در دکترین عالی نظام مشخص شود/مسجد نمادی از مجموعه معارف اسلام است

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری: سهم مساجد در دکترین عالی نظام مشخص شود/مسجد نمادی از مجموعه معارف اسلام است
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: توقع داریم نگاه راهبردی درباره مسجد مورد توجه دستگاه های کشور و مراکز تصمیم گیری قرار گیرد.

به گزارش محراب (پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد) حجت الاسلام  و المسلمین حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در اجلاس روز جهانی مسجد که صبح امروز در سال همایش های برج میلاد برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به ائمه جماعات استان تهران، روحانیون حاضر در جلسه و حجت الاسلام  و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: این مجلس به واسطه موضوع مسجد، شیرین تر و متفاوت تر از جلسات دیگر است.

وی با بیان اینکه نام مسجد مجموعه ای زیبا و دل انگیز از معارف الهی و نقشه ای روشن از زندگی آمیخته با خوشبختی را به ذهن متبادر می سازد، گفت: نام مسجد برای انسان مومن بهجت انگیز، شوق انگیز و امید بخش است و مسجد مانند خود اسلام تکامل یافته معابد و معجزه ای از معجزات اسلام و پیامبر (ص) ماست.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: همه انسان ها به امید عدالت هستند چرا که قسط آن نقطه روشنی است که همه جوانب زندگی انسان را روشن می کند.

وی با بیان این مطلب که مسئله قسط که پیامبر اسلام(ص) هم مامور به انجام آن بودند، وقتی اقامه می شود که مردم با رهبر خودشان به مسجد رو کنند، تصریح کرد: مسجد در متن توحید محقق می شود اما اگر تنها رهبری جامعه مامور به  برپایی قسط باشد کار به سرانجام نمی رسد بلکه نیازمند همراهی جامعه و امت اسلامی است. برای اینکه مردم به همراه رهبری در کار قسط موفق شوند باید همگان به مسجد روی بیاورند، جایی که انسان فقط  در برابر خداوند متعال سجده می کند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه مسجد صرفا یک مکان نیست بلکه نمادی از مجموعه معارف اسلام است، اظهار کرد: مسجد مرکز شکوفایی فطرت و تعمیم بندگی به همه ساحت های زندگی است. در نگاه اسلام مسجد مرکز سازماندهی اجتماعی مسلمانان محسوب می شود که در یک آرایش مومنانه همه را به میدان می آورد از این رو برای همه ما واضح است که چرا مسجد همیشه مورد هجوم بوده است.

وی اضافه کرد: از روزهای نخست دشمنان اسلام  و سعادت بشر با مساجد مخالف بوده اند و پرچم خرابی ظاهری و معنوی مساجد و منزوی کردن آن را به دست گرفته اند و برای همین است که می بینیم گاهی مسجد می سازند ولی مسجد شباهت زیادی به بتکده دارد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه روز جهانی مسجد به مناسبت هتک حرمت صهیونیست های خبیث به مسجد الاقصی در چهل و پنج سال پیش اعلام شده است، خاطر نشان کرد: در این سالها رژیم صهیونیستی به نمایندگی از استکبار جهانی همواره نسبت به مسجد الاقصی همواره جسارت کرده است.

وی ادامه داد: در همین هفته های اخیر که روز جهانی مسجد را داشتیم در جنگ پنجاه روزه که به غزه تحمیل شد ملاحظه کردیم همین روش پیاده شد و بیش از دویست مسجد تخریب گشت. علاوه بر این در سوریه و عراق و در برخی دیگر از کشورهای اروپایی شاهد جسارت به مسجد بودیم که اینها حکایت از کارکرد فوق العاده مسجد دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر اینکه دشمنان ما فهمیده اند که مسجد مرکز تربیت انسان مجاهد و مقاوم و جایی برای نزدیکی دلهای مومنین است، گفت: آنها دانسته اند که مسجد بزرگترین قدرت را در پیشبرد آرمان های اسلامی و در ساختن دنیای جدید بر اساس اندیشه توحیدی دارد، بنابراین این دشمنی ها بی جهت نیست.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: این اجلاس فرصت مناسبی است برای اینکه همه کسانی که به مساجد جسارت می کنند را محکوم کنیم  و نه تنها مسلمانان بلکه همه ادیان را فراخوان دهیم و بگوییم اگر به مسجد جسارت می شود نوبت کلیسا و صومعه ها هم می رسد. همه باید به میدان بیایند و از این مراکز دینی و الهی حفاظت کنند و مشخص است که سازمان های جهانی در این زمینه ماموریت های زیادی دارند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه هر چند اجلاس ما امسال با تاخیربرگزار می شود، یادآور شد: در روز جهانی مسجد شاهد تجمع ائمه جماعات در میدان فلسطین بودیم که جنایات صهیونیست ها و تخریب مساجد را محکوم کردند.

وی با بیان اینکه اجلاس امروز اختتامیه مجموعه ای از برنامه های انجام شده در روز جهانی مسجد و دهه تکریم و غبارروبی مساجد است، گفت: اجلاس روز جهانی مسجد فرصت مناسبی است برای توجه به نقش مساجد در وحدت اسلامی. مسجد نقطه مشترک همه مذاهب اسلامی است و توقع می رود با ظرفیت مسلمانان جهان به وحدت بیندیشند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری افزود:  فرصت اجلاس امروز را مغتنم می شمارم برای تقدیر از ائمه جماعات، هیئات امنا، بسیجیان، خیرین و همه کسانی که در همه دستگاه ها  تلاش می کنند.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه این جلسه فرصت مناسبی است برای یک درخواست از رییس محترم جمهور، توضیح داد:  اجلاس سال گذشته ما با آغاز دولت جدید مقارن بود که به فال نیک گرفتیم، به خصوص انتخاب جنابعالی به عنوان رییس جمهور به عنوان شخصیتی برخاسته از حوزه علمیه و آشنا به اسلام ناب محمدی. در همان ایام فرصت غنیمت شناخته شد و طی نامه ای مجموعه ای از دل مشغولی ها درباره مسجد خدمت اعضای هیئت دولت تقدیم شد.

وی خطاب به رییس جمهور گفت: جنابعالی به عنوان مقام عالی اجرایی کشور و رییس بسیاری از شوراهای عالی کشور و به عنوان شخصیت آشنا به مبانی اسلامی درباره مسجد، مورد یک توقع ویژه از جانب ما هستید. از جنابعالی توقع داریم نگاه راهبردی درباره مسجد مورد توجه دستگاه های کشور و مراکز تصمیم گیری قرار گیرد و سهم مسجد در دکترین عالی مدیریتی نظام مد نظر قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: پیام اجلاس ما هم همین است که در دکترین فرهنگی کشور در عرصه های سیاسی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و دیپلماسی خارجی مسجد را ببینیم و این مکان مقدس را به عنوان کانون اصلی مورد توجه قرار دهیم تا با تدبیر و امید مسجد به جایگاه واقعی خود برسد.

وی در پایان از آیت الله  مهدوی کنی به عنوان موسس مرکز رسیدگی به امور مساجد یاد کرد و ضمن اشاره به برکات و خدمات ایشان، برای عافیت و شفای  وی دعا نمود.

در اجلاس روز جهانی مسجد علاوه بر حجت الاسلام  و المسلمین حسن روحانی، رییس محترم جمهور، حجت الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی، رییس بنیاد شهید، جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور و آیت الله اراکی، رییس سازمان تقریب مذاهب اسلامی حضور داشتند.


۱۰ شهریور ۱۳۹۳ ۱۴:۱۲

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید