اخبار

گفتگو با ائمه جماعات منتخب (۲)/ حجت الاسلام و المسلمین بزرگ پور: وقتی نتیجه تربیت مسجدی را در بچه ها می بینم خستگی از تنم می رود

گفتگو با ائمه جماعات منتخب (۲)/ حجت الاسلام و المسلمین بزرگ پور: وقتی نتیجه تربیت مسجدی را در بچه ها می بینم خستگی از تنم می رود
امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) که چندی پیش به عنوان یکی از ائمه جماعات برگزیده استان تهران معرفی شد، می گوید: برای من لذت بخش ترین کار که خستگی را از تنم در می کند این است که خانواده ها می گویند حضور در مسجد موجب شده است که برخی از مشکلات و آسیب هایی که بچه ها را تهدید می کرد از بین برود.

حجت الاسلام و المسلمین علی رضا بزرگ پور متولد سال 1355 دورس مقدماتی حوزه را در شهرستان بابل گذراند، و پس از آن راهی قم شد. برادر شهید حسینعلی بزرگ پور،  درسال 1377 به عرصه «تبلیغ دینی» وارد شد و در استان های محروم کشور به تبلیغ و تشریح معارف دینی پرداخت. او که صاحب سه فرزند است، در سال 1387 پس از سه سال تبلیغ در شهرستان نایین و در قالب طرح هجرت، به تهران آمد و تا امروز به عنوان امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) شهریار مشغول به فعالیت است. انتخاب حجت الاسلام و المسلمین بزرگ پور به عنوان یکی از ائمه جماعات نمونه استان تهران و تقدیر از وی در اجلاس روز جهانی مسجد بهانه ای شد تا در گفتگویی صمیمانه دیدگاه ها و تجربیات وی در عرصه اما جماعتی را جویا شویم.

وی که اخلاق حسنه و مردم داری را از شاخص های یک امام جماعت موفق می داند آرزو می کند روزی فرا برسد که همه خانواده ها مسجد را به عنوان بهترین پناهگاه برای کودکان و نوجوانان بدانند.    

 

حجت الاسلام و المسلمین بزرگ پور

 

متن پیش رو حاصل گفتگوی خبرنگار محراب (پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد) با حجت الاسلام و المسلمین علی رضا بزرگ پور، امام جماعت مسجد صاحب الزمان است:

قبل از بنده در مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) روحانی بزرگواری مشغول به فعالیت بودند و به خاطر مشکلاتی که وجود داشت بنده تلاش کردم در اولین اقدام چالش های موجود را برطرف کنم.

نوسازی ظاهر مسجد اولین اقدام من در مسجد بود

در ابتدای فعالیت با کمک خیرین منطقه و هیئت امنا، فرش های کل مسجد را عوض کردیم، قرآن های زیادی خریداری و قرآن های قدیمی از مسجد جمع آوری شد. همچنین سالن زینبیه ای مخصوص خانم ها با کمک خیرین بنا شد و ضمن نوسازی سرویس های بهاشتی مسجد، بخش هایی از مسجد اجاره داده شد.

علاوه بر اینها پایگاه مقاومت بسیج که محل قدیمی را در کنار مسجد به خود اختصاص داده بود، به مکان مناسبی منتقل شد و دیوارهای مسجد پس از نماسازی با کتیبه های متنوع که شامل موضوعات فرهنگی بود، پوشانده شد.

بچه ها می گویند اگر صبح ها بیدارمان کنند هم به مسجد می آییم

استقبال از برنامه های مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) در این سالها روز به روز در حال افزایش است. حدود شش سال است که تعدادی از کودکان و نوجوانان به طور مداوم در مسجد حضور دارند حتی برخی از آنها بارها به من گفته اند که اگر ما را صبح ها هم بیدار کنند برای نماز صبح هم به مسجد خواهیم آمد. بر اساس تجربیاتی که من داشته ام تشویق ها، ابراز علاقه ها، جمع های دوستانه با بچه های مسجد و حمایت هایی که در جمع از بچه ها شده است تاثیر بسزایی در تقویت حضور بچه ها در مسجد داشته است.

از نردیک پیگیر مسایل بچه های مسجد هستم

یکی دیگر از کارهایی که در مورد کودکان و نوجوان انجام دادیم این بود که فرم هایی طراحی و از خانواده ها خواسته شد که نظراتشان را درباره تکالیف شرعی و تحصیلی بچه ها ارائه دهند. این کار موجب شد به طور مداوم پیگیر موضوعات و مسایل مرتبط با کودکان و نوجوانان در مسجد باشیم.

یکی از مسایلی که در مسجد وجود دارد این است که کودکان به خاطر طبیعت کودکی و شیطنت هایی که از خود نشان می دهند گاهی مورد کم لطفی بزرگترها قرار می گیرند که در این مورد هم تلاش شد ضمن تشریح موضوع برای بزرگ ترها، کودکان هم توجیه شوند که خدای ناکرده بر اثر این برخورد ها از مسجد فراری نشوند.

بچه های مسجد دوستان خود را هم به مسجد می آورند

در خلال برنامه هایی که برای نوجوانان در نظر گرفتیم اردوهایی را ترتیب داده ایم که دو جنبه زیارتی و سیاحتی پوشش داده شود. این برنامه ها موجب شد که هم حضور کودکان در مسجد پررنگ شود و هم اینکه بچه ها دوستان خودشان را هم به مسجد بیاورند.

در مسجد نرم افزارهای علوم اسلامی با قیمت بسیار پایین در اختیار مردم قرار داده شد و از سامانه پیامکی هم جهت ارتباط با مردم استفاده می شود.

به طور دایم در محله و مسجد حضور دارم

بنده به طور دایم در مسجد و محله حضور دارم و به خاطر همین فرصت بیشتری برای فعالیت دارم. این عامل موجب شده که حضور کودکان و نوجوان در مسجد بیشتر از گذشته احساس شود  و حدود سی نفر از کودکان و نوجوانان به طور دایم در مسجد حاضر شوند. برای این تعداد از بچه ها هم به صورت هفتگی کلاس هایی برگزار می کنیم و در تلاش هستیم تا بیشتر از گذشته محیط را جذاب جلوه دهیم. در ماه رمضان امسال هم بعد از سخنرانی ها جلسات هم اندیشی با حضور کودکان و نوجوانان برگزار گردید که به شدت مورد استقبال قرار رگفت و بارها مشاهده کردم که نوجوانانی که در مسجد حضور داشتند با بچه های بیرون تماس می گرفتند و از دوستانشان تقاضا می کردند که در کلاس ها هم اندیشی حاضر شوند.

برنامه های فرهنگی مسجد را خود بچه ها اداره می کنند

در خصوص استقبال اقشار بیشترین حضور از جانب نوجوانان و خانم ها است. اکثر برنامه های فرهنگی را خود بچه های مسجد اداره می کنند که با توجه به هجمه های فرهنگی که در همه عرصه ها وجود دارد ما در مسجد خود شاهد استقبال گسترده مردمی هستیم و به لطف خدا مسجد زنده و پویایی داریم. مردم این ناحیه اکثرا کشاورز هستند و چون در طول روز درگیر کارهای کشارزی هستد شب ها حضور مردم پررنگ تر است.

اخلاق و تقوا دو شرط یک امام جماعت طراز اسلامی است

اولین شرط یک امام جماعت طراز اسلامی اخلاق است. رفتار امام جماعت در داخل و بیرون مسجد هم که به نظر بنده سکوی پرش خود من هم بوده است در بیرون و داخل مسجد بسیار حایز اهمیت است. اگر انجام وظایف در مسجد به همراه اخلاق باشد بهترین ابزار جذب در مسجد مهیا می شود. این موضوع حتی می تواند برای جذب کسانی که در عمر خود به مسجد نیامده اند هم مفید باشد. به عبارت دیگر اگر یک امام جماعت در برخورد با مردم پسندیده معاشرت کند و با سعه صدر رفتار نماید حایز بهترین مولفه برای یک امام جماعتی موفق را دارا شده است.

من فکر می کنم علی رغم همه هجمه های که علیه روحانیت وجود دارد و برخی عملکردهای تخریب کننده ای که گاهی مشاهده می شود، اگر مردم احساس کنند روحانی که در مسجد مستقر است و زهد را سرلوحه امور خود قرار داده است جذب او خواهند شد.

مردم باید بدانند که امام جماعت بدنبال مسایل مادی نیست

اگر مردم بدانند که فردی که در مسجد به عنوان امام جماعت حضور دارد به دنبال مسایل مادی نیست بسیار کارساز خواهد بود.  بنابراین اخلاق حسنه و مردم داری به همراه زهد و تقوا مهمترین عامل در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد است. نکته دیگر این که امام جماعت باید بدون ورود به جریانات سیاسی مطیع ولایت فقیه باشد.

وقتی نتایج تربیت مسجدی را در نوجوانان میبینم خستگی از تنم در می رود

اگر ما بتوانیم جوانان را علی رغم همه آفت های اخلاقی که در جامعه است، در مسجد نگه داریم مهمترین کار را انجام داده ایم. برای من لذت بخش ترین کار که خستگی را از تنم در می کند این است که خانواده ها می گویند حضور در مسجد موجب شده است که برخی از مشکلات و آسیب هایی که بچه ها را تهدید می کرد از بین برود. همین که بتوانیم رشد اخلاقی نوجوان را  از پایه کنترل کنیم و نتایج آن را به مرور ببینیم این خود بزرگترین لذت برای من است.

در واقع بزرگترین لذت برای هر مبلغی این است که نتیجه تلاش های خود را در رفتار و اخلاق کودکان و نوجوانان ببیند و حضور آنها را در عرصه های علمی، اجتماعی و فرهنگی مشاهده کند.

آروز دارم روزی برسد که خانواده ها مسجد را بهترین پناهگاه بدانند

آرزوی من درباره مسجد این است که صرف نظر همه آسیب ها و آلودگی های اخلاقی که وجود دارد،  روزی فرا برسد که خانواده ها مسجد را بهترین پناهگاه برای عبادت، تزکیه نفس و حل اختلافات بدانند.

۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ۱۰:۰۳

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید