اخبار

ائمه جماعات منتخب (۶)/ حجت الاسلام و المسلمین کوثری نیا: در سال های اول خودم خادم مسجد بودم

ائمه جماعات منتخب (۶)/ حجت الاسلام و المسلمین کوثری نیا: در سال های اول خودم خادم مسجد بودم
حجت الاسلام و المسلمین کوثری نیا می گوید: در پرند بعد از شناسایی و دعوت از قاریان قرآن کرسی های تلاوت را تشکیل دادیم و یکی از اساتید کشوری را دعوت کردیم تا اشکالات قاریان را برطرف کند که برای این هم هفته ای یک بار جلسه هماهنگی قاریان داریم.

«از ائمه جماعات جوان و با ذوق تهران است. هر چند تنها سی و دو سال سن دارد اما بیش از هفت سال است که در مسجدی جدید در پرند مشغول شده است و تا به حال آنقدر برنامه های مختلفی را هدایت و اجرا کرده که شرح آنها به زحمت در یک گفتگوی یک ساعته می گنجد. از طب سنتی گرفته تا مشاوره خانواده و فرهنگی، در اکثر حوزه های مرتبط با کار مسجدی و مردمی سررشته دارد و البته مشغولیت های مسجدی او غیر از تدریس در حوزه و مدیریت آن است. از سخنانش مشخص است برای مسجد برنامه های زیادی دارد و هر چند در هفت سال گذشته در کنار امام جماعتی، از خادمی مسجد گرفته تا هدایت بسیج را عهده دار بوده است، اما هنوز بسیاری از خواب هایی که برای مسجد امام حسین(ع) دیده، تعبیر نشده است. لحن شتابان و مشتاقش که حتی مجال سئوال پرسیدن هم نمی دهد،  نشان می دهد که عاشقانه و با انگیزه در مسجد کار می کند.»

 حجت الاسلام و المسلمین کوثری نیا در روز اجلاس جهانی مسجد به عنوان یکی از ائمه جماعات منتخب استان تهران شناخته شد و در مراسمی با حضور رییس جمهور از او تقدیر شد. به همین بهانه با او به گفتگو نشستیم تا از خودش و مسجدی که در آن مشغول است بگوید.

 

حجت الاسلام و المسلمین کوثری نیا  4

 

متن زیر حاصل گفتگوی خبرنگار محراب (پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد) با این امام جماعت جوان و خوش قریحه است:

 

نزدیک به هفت سال است که من در مسجد امام حسین(ع) شهر پرند واقع در ناحیه علامه امینی امام جماعت هستم. این مسجد نو ساز است. در اوایل در زیرزمین مسجد نماز می خواندیم که با درخواست از مسئولین حدود سه سال است که تکمیل شده. البته قبل از این هم در شهرری در مسجد فاطمیه واقع در شهرک فاطمیه امام جماعت بودم.

من که سی و دو سال سن دارم و صاحب دو فرزند هستم، در جوانی امام جماعت شدم. داستان از این قرار بود که پس از اینکه به پرند آمدم تا در حوزه تدریس کنم و مدیریت داخلی حوزه را که تازه افتتاح شده بود، بر عهده گرفتم به پیشنهاد برخی دوستان تصمیم گرفتم تا در مسجد امام حسین(ع) امام جماعت شوم.

بچه های حوزه به من طبیب العلما می گویند

من تدریس در حوزه را حدود هفت سال پیش شروع کردم. قبل از اینکه وارد حوزه شوم به طب و پزشکی علاقه مند بودم. هرچند دانشگاه نرفتم اما در کنار حوزه مباحث مربوط به کمک های اولیه و طب سنتی را گذراندم تا جایی که بچه های حوزه به من طبیب العلما می گفتند و در حال حاضر هم عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران هستم. به خاطر همین حرفه هم ارتباط مستقیم با بچه ها، مدرسه و طلاب و خانواده های مسجد پیدا کردم و همین باعث شد در اثر این ارتباط به من پیشنهاد شود که در کار مسجد داری هم وارد شوم.

 حجت الاسلام و المسلمین کوثری نیا  5

 

در پرند من جزو معدود نفراتی هستم که در یک مسجد مانده ام. وقتی که امام جمعه پرند خواست من را به مسجد جامع ببرد مردم محل و مسجد اجازه ندادند و اعتراض آنها باعث شد در مسجد ماندگار شوم.

تا یکی دو سال خودم خادم مسجد هم بودم

من کار مسجد را از صفر شروع کردم. حتی تا یکی دو سال خودم هم خادم بودم هم امام جماعت و هم امور مالی را پیگیری می کردم و بعد از آن به تدریج با گسترش کارها نمازگزاران را برای کارهای مختلف پیشنهاد کردم و تلاش کردم از همه نیروهای مسجد استفاده کنم. همه متولیان مسجد علی رغم اینکه در سنین مختلف هستند اما همه فعال و با انگیزه اند.

گاهی هم که برخی از پیشکسوت های مسجد که نسبت به حضور بعضی از جوانان در مسجد معترض بودند که سعی می کردم با مدیریت مشکل را حل کنم و از بزرگترها در مقام مشاوره استفاده کنم.

ما در مسجد اگر برای جوانان و نوجوانان برنامه و اردویی داریم برای بزرگترها هم اردوی زیارتی مثلا قم- جمکران مهیا کردیم تا نمازگزاران باور کنند که مسجد برای همه برنامه دارد و به فکر همه اقشار و سنین است. در برخورد با بزرگترها بیشتر از مشورت های آنها استفاده می کنم و از جوانان هم در مسایل روز از آنها مشاوره می گیرم.

یکی از بچه ها پیشنهاد داد در مدرسه هم نماز بخوانم

برای نمونه یکی از بچه های مسجد پیشنهاد داد که شما بعد از خواندن نماز در مسجد در دبیرستان ما هم نماز بخوانید که همین پیشنهاد عملی شد و موجب شد که برخی از دانش آموزان مسجدی شوند.

 حجت الاسلام و المسلمین کوثری نیا  1

 

برای تقویت حضور نوجوانان ما در مسجد هیئتی را به نام قاسم ابن الحسن راه انداختیم تا بچه های راهنمایی و دبیرستان آن را اداره کنند و خودشان برای مناسبت ها برنامه ریزی کنند. برای بچه های هیئت اردوهایی در نظر گرفته می شود که من خودم هم با آنها همراه می شوم که  این برنامه ها هم بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

امام جماعت باید با اخلاق خوش با بچه ها برخورد کند

گذشته از این به نظر من امام جماعتی که با اخلاق خوش و نرم با بچه ها برخورد کند و به حضور آنها بها بدهد مهمترین راه برای جذب را طی کرده است. علاوه بر این با مدارس ارتباط مداوم دارم و از برگزیدگان و رتبه های ممتاز مدارس در مسجد تجلیل می کنیم. علاوه بر این از مدارس می خواهیم دانش آموزان نمونه در حوزه های مختلف را به ما معرفی کنند.

ما در مسجد علاوه بر برنامه هایی که برای کودکان و نوجوانان داریم، برنامه های عمومی را در نظر گرفته ایم. در پرند بعد از شناسایی و دعوت از قاریان قرآن کرسی های تلاوت را تشکیل دادیم و یکی از اساتید کشوری را دعوت کردیم تا اشکالات قاریان را برطرف کند که برای این هم هفته ای یک بار جلسه هماهنگی قاریان را داریم. گذشته از این یکی از اساتید به نام در پرند را انتخاب کردیم و از او که روحانی هم نبود دعوت کردیم تا برای مردم تفسیر بگوید که نمازگزاران هم استقبال کردند و من خودم هم در این جلسات در کنار مردم می نشینم و بهره می گیرم.

برای همه مسجدی ها سال خمسی تعیین کرده ام

درباره دیگر برنامه ها هم غیر از شب های چهارشنبه و جمعه که برنامه دعای کمیل و توسل است، ده دقیقه تفسیر قرآن، نهج البلاغه، داستان های قرآنی و احکام و استفتائات می گویم. یک کار دیگر که در مسجد ما انجام شده تعیین کردن سال خمسی برای همه مسجدی های است که با ارتباطی که با دفتر مراجع گرفته شده است تلاش کردیم تا عموم مردم اهل خمس باشند.

 نکته بعدی اینکه یک سالن فوتسال را برای بچه ها و بزرگترها به صورت جداگانه گرفتیم و خودم هم به آنها سر می زنم و در حین ورزش از آنها پذیرایی می کنیم. علاوه بر این با یکی از استخرهای پرند قراداد بستیم و بلیت با تخفیف ویژه برای بچه ها گرفتیم که گاهی کارت های رایگان را به عنوان جایزه به بچه ها می دهیم. البته خودم هم با بچه ها کوهنوردی و شنا می روم.

کانون تعالی خانواده را برای آموزش پسران و دختران مجرد راه اندازی کردیم

در تابستان هم برای بچه ها کلاس مبانی کامپیوتر، احکام، روخوانی و تجوید قرآن، کلاس مشاوره برای خواهران و برادران و آیین همسریابی برگزار کردیم و دو گروه سرود و تواشیح را هم تشکیل دادیم. همچنین در مسجد ما کانون تعالی خانواده راه اندازی شده است که پسران و دختران مجرد را برای یک ازدواج خوب آموزش می دهد.

علاوه بر این در مسجد یک کارگروه فرهنگی داریم تا همه چیز بر اساس نظر من انجام نشود. در این کارگروه برای مناسبت های مهم برنامه ریزی می کنیم. مثلا برای محرم از همین حالا برنامه ما مشخص است که از چه سخنران ها و مداحانی استفاده می کنیم. برای درس اخلاق و تفسیر هم از اساتید برجسته کشور دعوت می کنیم و چند سال است که اعتکاف را به بهترین شکل برگزار می کنیم.

 حجت الاسلام و المسلمین کوثری نیا  2

 

برنامه های خواهران را هم در اختیار مسئول بسیج خواهران مسجد گذاشتم و برای مسئول پایگاه بسیج هم از یکی از افراد با سابقه بهره گرفتیم. در جشن های مختلف هم مانند جشن روز دختر اردو داریم و بزرگتر های مسجد را همراه آنها می فرستیم و مثلا آنها یک روزه به قم و جمکران می فرستیم.

بعد از برنامه های تابستان بچه ها را مشهد می بریم

ما هر سال در پایان برنامه های تابستان اردوی مشهد را برای بچه ها هماهنگ می کنیم که خودم همراه بچه ها می روم. در جشنواره کودکان هم در مناسبت های گوناگون از بچه ها می خواهیم در حوزه های مختلف خلاقیت های خودشان را نشان دهند و جایزه دریافت کنند. در جایی از مسجد هم مهد درست کردیم و به زیبایی آن را طراحی کرده ایم تا اگر لازم بود بچه ها در مهد نگه داشته شوند و والدین با خیال راحت در برنامه ها شرکت کنند.

علاوه بر اینها در مسجد جشنواره عفاف و حجاب برگزار کرده ایم و از اساتید مختلفی دعوت کردیم. در یکی از برنامه های دیگر نیز ما از یکی از اساتید در حوزه رسانه دعوت کرده ایم تا مردم را نسبت به آسیب های ماهواره آگاه سازد. بطورکلی در همه مناسبت های اجتماعی و سیاسی ما در مسجد مراسم ویژه داریم. مثلا در سالروز گرامیداشت آزادگان ما دو تن از آزادگان را دعوت کردیم و جشنواره ای برای آنها برپا کردیم.

بهترین خاطرات من از مسجد در برنامه های جانبی رخ داده است

بهترین خاطره این بود که شبی به منزل ما رجوع کردند و گفتند که خانواده ای در حال طلاق است که چون هم خودم و هم همسرم در مشاوره دستی بر آتش داریم با گفتگو با آنها و دادن یک مشاوره طبی و روانشناسی آنها را منصرف کردیم. هنوز هم هر بار که با بچه هایشان به مسجد می آیند می گویند که شما زندگی ما را نجات دادید.
 

۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۸:۱۰

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید