اخبار

محفل انس با قرآن در مرکز رسیدگی به امور مساجد با حضور استاد ابوالقاسمی

محفل انس با قرآن در مرکز رسیدگی به امور مساجد با حضور استاد ابوالقاسمی
محفل انس با قرآن کریم، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد و تلاوت قرآن توسط یکی از قاریان بین المللی کشور برگزار شد.

به گزارش محراب(پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد) محفل انس با قرآن کریم که ظهر دیروز، دوشنبه 28 مهرماه پس از اقامه نماز ظهر و عصر، در مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد و در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد سخنرانی کرد و پس از آن استاد احمد ابوالقاسمی، قاری بین المللی کشور به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.

بر اساس این گزارش؛ حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در این مراسم که با حضور کارکنان مرکز برگزار شد، ضمن گرامی داشت 25 ذی الحجه که روز نزول سوره انسان در شان اهل بیت (ع) است، به پایان تلاوت یک دور کامل قرآن در مرکز اشاره کرد و با بیان اینکه تا درک قرآن فاصله زیادی داریم، گفت: قرآن حجت خداوند و سبب وصل انسان با حضرت حق است.

 

وی با بیان اینکه حضرت سجاد (ع) فرمودند که اگر تنها باشم و تنها قرآن با من باشد نگرانی ندارم، اظهار کرد: در روزهایی که سخن از ولایت امیرالمومنین است، باید به قرآن صامت و قرآن ناطق اشاره کنیم. در حدیث ثقلین، پیامبر اسلام(ص)، دو هدیه الهی را برای امت اسلامی به ارث گذاشتند تا با این دو به خوشبختی برسند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری قرآن و عترت را یگانه و همتا قلمداد کرد و ادامه داد: سرّ سعادت در این است که به طور هزمان به هر دو توجه کنیم تا گمراه نشویم.

وی با تاکید بر اینکه قدر قرآن صامت را قرآن ناطق می داند، تشریح کرد: کسی که حقیقت قرآن بر او نازل شده است می داند که حقیقت قرآن چیست. در مقابل هم حقیقت قرآن ناطق را می توان در قرآن صامت تشخیص داد.

رییس مرکز اضافه کرد: برای اینکه بدانیم از چه منبعی با نور سعادت در ارتباط هستیم باید سیره ائمه اطهار را درباره قرآن بررسی کنیم. البته مراجعه به خود قرآن هم تا حد زیادی از این حقیقت پرده بر می دارد اما نکته اصلی این است که برای پی بردن به عظمت قرآن باید ببینیم که پیامبر اسلام(ص) با قرآن چگونه رفتار می کردند.

وی با تاکید بر شناخت سیره پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) به روایتی از حضرت محمد(ص) اشاره و خاطر نشان کرد: حتی در استماع قرآن نیز آثار و برکات زیادی نهفته است. وی احادیث و روایات دیگری را نیز از حضرت علی (ع) و دیگر معصومین نقل کرد و در تشریح سیره امامان در توجه به قرآن کریم، سخنی از امام محمد باقر(ع) را نقل کرد و گفت: در این حدیث آمده که ملاک و معیار واقعی قضاوت قرآن است و نباید از تعریف و تمجید و یا نقد دیگران خوشحال یا ناراحت بود.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری افزود: کسی می تواند خود را به قرآن عرضه کند که ابتدا با قرآن مأنوس باشد و آن را بشناسد. در واقع فرد باید به سطحی از درک و شخصیت قرآنی برسد که بتواند خود را به قرآن عرضه کند و اگر قرآن فردی را رد یا تایید کند نهایی است.

وی با بیان اینکه در زمان ما حضرت امام خمینی(ره) ماه تمام مرجعیت، نیابت و کفایت است، به نقل خاطره ای از ایشان پرداخت و اظهار کرد: با اینکه امام خمینی (ره) بیشترین بهره را از قرآن داشتند در اواخر عمر شریف خود فرمودند که بنده حسرت می خورم که چرا نصیب من از قرآن بیستر از این نیست چرا که همه عمرم را صرف قرآن نکردم.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) از بی انسی و بی ارتباطی با قرآن گلایه مند بودند، به حاضرین در جلسه توصیه کرد: باید از امروز به بعد همه به دنبال این باشیم که بیشتر با قرآن مانوس باشیم و هر چقدر که خداوند به ما عمر داد قرآن را در نقطه مرکزی آن قرار دهیم.

در پایان مراسم استاد احمد ابوالقاسمی، قاری بین المللی، پیش از تلاوت قرآن با اشاره به سفرهای مختلف قرآنی به کشورهای مختلف و بازدید از مساجد جهان، از سیستم صوتی مساجد در کشور انتقاد کرد و با تاکید بر رعایت فنون صدابرداری در مساجد، گفت: آلودگی صوتی دستگاه ها در مساجد موجب می شود که نمازگزاران زود خسته شوند.

وی در پایان پیشنهاد داد برای حل این مشکل باید ضمن طراحی آیین نامه هایی برای ساخت مساجد نکاتی را مد نظر قرار داد که آلودگی صوتی در مساجد ایجاد نشود.

لازم به ذکر است از حدود دو سال پیش در مرکز قرائت یک صفحه از قرآن پس از نماز ظهر و عصر انجام می شد، که با تلاوت آخرین صفحه، این دوره امروز پایان یافت.

 

۲۹ مهر ۱۳۹۳ ۰۸:۱۵

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید