اخبار

"اطلس مساجد استان تهران" رونمایی می شود

دبیر کار گروه مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی از رونمایی کتاب نقشه آمایش مساجد استان تهران در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پرتال مرکز رسیدگی به امور مساجد، ﻣﻬﺪﯼ ﻧﺎﻇﻤﯽ ﺍﺭﺩﮐﺎﻧﯽ، ﺩﺑﯿﺮ ﮐﺎﺭﮔﺮﻭﻩ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻼﻥ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻋﺎﻟﯽ ﺍﻧﻘﻼﺏ فرهنگی از رونمایی کتاب "اطلس مساجد استان تهران" در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تا به حال اطلاعاتی در مورد اطلس مساجد تهران وجود نداشت اما با تهیه و تدوین این کتاب اطلاعات کامل مساجد استان تهران، تعداد مساجد و وضعیت کیفی آنها مشخص شد.

 

ناظمی اردکانی تصریح کرد: عدم وجود نگاه کلان و راهبردی در امر مدیریت بر مساجد و مدیریت در مساجد، نه تنها باعث از بین رفتن فرصت‌های موجود و عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های مسجد در ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شده، بلکه باعث وارد آمدن خدشه به جایگاه مساجد و وجهه حاکمیت اسلامی نیز شده است. در عصری که رقبای مسجد، چه از نظر تعداد و چه از نظر برنامه‌هایشان، بیش از پیش متنوع‌تر و قوی‌تر می‌شوند، تبدیل شدن مساجد به کانون تحولات فکری و فرهنگی هر محله، نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش گسترده سازمان های مرتبط با مساجد است بنابراین ضرورت داشت در زمینه مساجد چنین کتابی تالیف می شد تا مشخص شود که وضعیت و پراکندگی مساجد تهران به چه شکل است.

 

وی بیان کرد: در این کتاب تناسب مساجد با جمعیت، توزیع نامناسب جغرافیایی و مکانی مساجد در شهرها  و روستاها بیان شده است زیرا که همان طور که در عرصه اقتصادی تعداد بانک ها و مراکز خرید در عرصه ورزشی، تعداد سالن های ورزشی در عرصه سلامت، تعداد بیمارستان ها و پایگاه های سلامت و دیگر عرصه ها تقریبا یک هماهنگی منطقی و ارتباط مستقیم با افزایش جمعیت وجود دارد در عرصه مسجد هم باید رشد مناسب و منطقی بین افزایش جمعیت و احداث و ایجاد مسجد وجود داشته باشد.

 

وی بیان سرانه مساجد مناطق تهران، بیشترین و کمترین سرانه مساجد محلات، پر جمعیت ترین محلات تهران، بیشترین و کمترین نیاز محلات تهران به مسجد و معرفی مناطق فاقد مسجد تهران را از جمله موضوعاتی دانست که در این کتاب آمده است.

 

ناظمی اردکانی بیان کرد: این کتاب که در 473 صفحه توسط کارگروه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻼﻥ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻋﺎﻟﯽ ﺍﻧﻘﻼﺏ تهیه شده و بنا است با همکاری مرکز رسیدگی به  امور مساجد و ستاد اقامه نماز کشور در آینده نزدیک رونمایی شود.

۶ آبان ۱۳۹۳ ۱۴:۳۳
شبستان |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید