اخبار

دیوارهای مسجد امام را نم گرفت

مسجد تاریخی امام(ره) یادگار باشکوه دوران صفویه در اصفهان به دلایل مختلفی دچار نم‌زدگی شده و تعلل در زمینه رسیدگی به آن، زنگ خطر را درباره وضعیت این اثر گرانقدر تاریخی، به صدا در آورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محراب به نقل از تسنیم این بنای تاریخی به دلیل پوسیدگی لوله های فاضلاب دستشویی این عمارت در حال نم کشیدن است و بدون شک، این خبر خوبی برای پاسداری از یکی از زیباترین و باشکوه ترین آثار تاریخی جهان نیست.

فریبا خطابخش، سرپرست پایگاه نقش جهان اصفهان در حالی بر مشکل لوله های آب رسان و فاضلاب مجموعه میدان نقش جهان تاکید دارد و نشت آب از لوله های فاضلاب مسجد امام و نم کشیدن دیواره این مسجد را تائید می کند که فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نم کشیدن دیواره این مسجد تاریخی را به دلیل نشت فاضلاب رد کرده و با وجود تصاویری که درباره آن وجود دارد، به گفتن این جمله تاکید کرد که «نم زدگی این مسجد تنها در حد گمانه است!»

اللهیاری گفت: اینکه لوله های فاضلاب نشتی داشته باشند، در حد گمانه است، البته ما درباره نم دیواره ضلع جنوبی میدان مسجد امام(ره) پیگیر هستیم.

گمانه زنی ها درباره نم زدگی

وی افزود: عوامل دیگری هم می تواند در بروز این نم موثر باشد که البته در گمانه زنی ها، ممکن است تأسیسات آب و فاضلاب هم مد نظر قرار گیرد. البته تأسیسات آب و فاضلاب قبلا اصلاح و ترمیم شده ولی اینکه مطرح کنیم این نم مربوط به لوله های آب و فاضلاب است، نه. این مسئله نیاز به یک سری بررسی های دقیق دارد.

از سوی دیگر سرپرست پایگاه نقش جهان ضمن تائید پوسیدگی لوله های آب و فاضلاب دستشویی های این مسجد گفت: لوله های آب و فاضلاب مسجد دچار مشکلاتی شده اند که این مسئله در برنامه کاری ما قرار گرفته و کار رسیدگی به آن تا حدودی آغاز شده است زیرا پیش روی بیشتر احتیاج به برخی کارهای باستان شناسی و حفاری دارد.

سرپرست پایگاه جهانی نقش جهان افزود: در حال حاضر به برخی تن پوش ها رسیده ایم که ادامه فعالیت آن از این به بعد، نیازمند برخی کارهای باستانشناسی بوده تا اقدامات اساسی و اصلی روی آن انجام شود.

از سوی دیگر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره بررسی های نم مسجد امام گفت: در مورد نم و برخی گمانه ها در مورد کف سازی معبر پشت مسجد که بالاتر از پایه های مسجد بوده، بررسی شده و هم اکنون تحقیقات جامع در این زمینه در حال انجام بوده تا با علت یابی به نتیجه نهایی برسیم.

وی افزود: البته درباره مسجد برخی اقدامات انجام شده اما هنوز نتیجه قطعی درباره به دست نیامده چون هرگونه کارکردن مستلزم یک دقت و نظر است تا به بنا آسیب وارد نشود. با این حال باز هم تأکید می کنم که در این زمینه هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم و به دنبال آن هستیم که مشکل نم رفع شود.


 

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان درباره جزئیات بررسی های کارشناسان این اداره کل بیان کرد: باید علت یابی شود تا مشکل به صورت اساسی رفع شود. سازمان درباره کف مسجد تحقیقاتی انجام داده، اما هنوز به نتیجه نرسیده که البته این بررسی ها مربوط به 2 ماه گذشته بوده و درصدد هستیم تا از نقطه نظرات کارشناسان در این باره استفاده کرده و یک راهکار مناسب پیدا کنیم.

تاثیر آب و هوا و مسائل جوی بر نم کشیدن مسجد

اللهیاری همچنین یکی از دلایل نم مسجد را شرایط جوی هوا عنوان کرد و گفت: مسائل جوی در نم کشیدن مسجد تاثیر دارد و بارش ها در این مورد بی تاثیر نیست و وجود نم به دلیل لوله های آب و فاضلاب نظر قطعی نیست.

در این میان، خطابخش مسئول پایگاه جهانی نقش جهان، نشتی لوله های فاضلاب میدان مسجد امام را شدید ندانست و تصریح کرد: این نشتی به گونه ای نیست که نگران کننده باشد اما در فاصله انعقاد قرار داد با پیمانکار و گروه باستان شناسی، کار حفاظتی ابتدایی توسط گروه امانی سازمان انجام شده اما با این وجود، این مسئله احتیاج به احیا و بازسازی دارد.

وی خاطرنشان کرد: قرار است قرارداد حفاری بسته شود و ادامه روند کار به صورت باستان شناسی پیش رود تا طرح اجرایی توسط کارشناسان سازمان به پیش رود و در حال حاضر نیز کار لایه بردای انجام شده است.

سیستم آبرسانی میدان نقش جهان، مشکل بزرگ

سرپرست پایگاه نقش جهان به مشکلات دیگر این میدان اشاره کرد و با اعلام مسائل مهم پیرامون این میدان تاریخی درباره سیستم آبرسانی میدان نقش جهان گفت: در کل لوله های فاضلاب اطرف میدان مشکل دارد که باید از سوی اداره آب و فاضلاب پیگیری و این مشکل رفع شود.

اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نیز در این زمینه با تأیید صحبت های خطابخش بیان کرد: سیستم آبرسانی میدان فرسوده شده و باید پایش شوند و این مسئله در برنامه های ما قرار دارد.

۲۵ آذر ۱۳۹۳ ۰۷:۵۲

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید