اخبار

مقاله/جدیدترین رتبه تولید علم ایران در دنیا و منطقه(2015)

مقاله/جدیدترین رتبه تولید علم ایران در دنیا و منطقه(2015)
جدیدترین دست آورهای تولید علم ایران در دنیا و منطقه که در ارزیابی جهانی قرار گرفته است، نشان می دهد که ایران رشد بسیار خوبی داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محراب، به برکت انقلاب اسلامی، جایگاه ایران در تولید علم رشد زیادی داشته و توانسته خود را به معیارهای جهانی نزدیک کند که تفصیل این مطلب در ادامه می آید:

مجموعه آموزش عالی کشور و سیاستمداران این عرصه، پس از 8 سال جنگ تحمیلی، توجه ویژه‌ای به توسعه علمی کشور معطوف کردند که نتیجه این تلاش، اختصاص 4/4 جمعیت کشور به قشر دانشجو و 70 هزار عضو هیئت علمی در مقاطع مختلف تحصیلی است که موتور محرکه علمی کشور هستند و سبب آفرینش اختراعات و نوآوری‌ها، نظریه پردازی و تولیدات علمی هستند. از فعالیت‌های پژوهشی ایران می‌توان به تأسیس 1327 انجمن علمی، 154 قطب علمی، 34 پارک علم و فناوری و 1377 مجله پژوهشی، 630 مرکز پژوهشی و 153 مرکز رشد در کشور اشاره کرد. ایران رتبه 15 تولید علم در دنیا و مقام اول منطقه را به خود اختصاص داده است. رشد تولید علم جهان در 15 سال گذشته 49% بوده است. در حالی که رشد تولید علم ایران در همین مدت 2116% بوده است .

پایگاه معتبر بین المللی SCOPUS ، جمهوری اسلامی ایران را از نظر تولید علم کشور برتر منطقه اعلام کرده است.
بعد از ایران به ترتیب کشورهای ترکیه (۲۲۳۱۱)، رژیم اشغالگر قدس (۱۰۳۶۳)، عربستان سعودی (۹۶۱۶) و مصر (۸۶۲۲) به ترتیب رتبه های ۱۹، ۲۸، ۳۴ و ۳۷ جهانی و دوم، سوم، چهارم و پنجم منطقه را به خود اختصاص داده اند.

رتبه ایران در رشته مهندسی 

دانشمندان ایران در علوم مهندسی، بسیار پویا و پربار هستند، ایران در رشته مهندسی با تولید 2.9 درصد از کل تولید علم این رشته رتبه 13 را به خود اختصاص داده است. 

کشورهای استرالیا، ترکیه، برزیل، هلند، لهستان، سنگاپور و سوئد از کشورهای تولید کننده علم جهان در این رشته یعنی رشته مهندسی به ترتیب رتبه های 14 تا 20 را به خود اختصاص داده اند و بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. 

 رشته مهندسی هوافضا 

 ایران در پرتو تلاشهای علمی و انجام تحقیقات فنی، در رشته مهندسی هوافضا، حائز رتبه 14 است. نکته قابل توجه آنکه هنوز کشورهای بسیاری که تعدادی از آنها کشورهای پیشرفته علمی جهان هستند بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. استرالیا، تایوان، هلند، اسکاتلند (به جز بریتانیا)، ترکیه و رژیم اشغالگر قدس در این رشته رتبه های 15 تا 20 را از آن خود کرده اند.

رشته مهندسی شیمی 

شیمی و مهندسی شیمی، در بین رشته های دانشگاهی و تحقیقاتی ارزش چشمگیری برای جمهوری اسلامی ایران دارد. همه از کاربرد این رشته به ویژه در صنعت نفت و گاز به خوبی آگاهیم، فعالیتهای دانشمندان ایران در این رشته بسیار قابل توجه و در خور ستایش است. ایران با کسب رتبه 8 در رشته مهندسی شیمی بعد از کشورهای چین، آمریکا، هند، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و اسپانیا قرار دارد، کشورهای پیشرفته ای مانند کانادا، فرانسه، انگلستان، استرالیا، ایتالیا و نیز کشورهای نوظهور علمی مانند برزیل و ترکیه به ترتیب با کسب رتبه 9 تا 15 در گروه تولید کنندگان علم در رشته مهندسی شیمی محسوب می شوند. 

رشته مهندسی عمران 

در این رشته، چین بیش از 28 درصد از تولیدات علمی جهان را تولید کرده، سپس کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان و ایران موفق به کسب رتبه های دوم تا پنجم شده اند. در حالیکه ایران در سکوی پنجم تولید علم جهان نشسته است، ترکیه در این رشته جایگاه 15 را به خود اختصاص داده است. کشورهای آلمان، کره جنوبی، ایتالیا، استرالیا، اسپانیا، هند، فرانسه، ژاپن و تایوان نیز به ترتیب حائز رتبه های 6 تا 14 تولید علم جهان در رشته مهندسی عمران هستند، در اینجا نیز از سایر کشورهای اسلامی می توانیم به مالزی با رتبه 22 و مصر با رتبه 29 اشاره کنیم. 

فناوری هسته ای

امروزه انرژی در جهان، یک عامل راهبردی است و اغلب کشورهای جهان از همین دریچه به مقوله انرژی می نگرند. به نظر کارشناسان، با ادامه روند کنونی مصرف انرژی در کشور، تا 15 سال آینده ایران می بایست بیشتر تولیدات خود را صرف داخل کند. از این رو انرژی پاک و سالم هسته ای برای تولید انرژی یک امر حیاتی در نظر گرفته می شود. بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی، 438 رآکتور هسته ای در حال کار در سطح جهان وجود دارد که به تولید 70/369 مگاوات برق هسته ای می پردازند. آمریکا با دارا بودن 103 رآکتور، در صدر این آمار قرار دارد. یکی از مهمترین پیشرفت های علمی پس از انقلاب، در زمینه هسته ای بوده است. با تقابل و دشمنی غرب با ملت انقلابی ایران، دانشمندان ایرانی شروع به فعالیت نموده و کارهای بسیار بزرگی را انجام دادند. تولید صفحه سوخت 20 درصد برای رآکتور تهران، تولید رادیو داروهای ضروری برای درمان بیماریهای صعب العلاج، ساخت ماشین های نسل جدید سانتریفیوزه که دارای کارایی بسیار بالاتری نسبت به نسل اول و دوم می باشند.

سلول های بنیادی

کار در زمینه سلولهای بنیادی از اواخر دهه 70 آغاز شد و این سلسله پژوهش ها در سال 82 به ثمر نشست و پژوهشگاه رویان با تولید و تکثیر و انجماد سلول های بنیادی در شهریور ماه 82 نام ایران را در رده 10 کشور نخست جهان که به این فناوری دست یافته بودند قرار داد. اهم اقدامات انجام شده :

-راه اندازی بانک عمومی و خصوصی بند ناف

اولین بانک خصوصی خون در کشور سال 1384 و اولین بانک عمومی خون بند ناف کشور نیز در سال 1386 توسط پژوهشگاه رویان تاسیس شد.

-شبیه سازی (کلونینگ)

تولید رویانا، نخستین گوسفند شبیه سازی شده در ایران و خاورمیانه

ایجاد بانک ژنوم برای گونه های محلی در معرض خطر

تولید بنیانا، نخستین گوساله شبیه سازی شده در ایران

-تولید حیوانات تراریخته(ترنس ژن)

تولید نخستین بزغاله های تراریخته در ایران و خاورمیانه با هدف ترشح فاکتور 9 انعقاد انسانی در شیر برای درمان هموفیلی نوع بی.

تولید سومین بزغاله تراریخته در ایران با هدف ترشح پروتئین در شیر به منظور حذف سریع لخته خون در افرادی که دچار سکته قلبی شده اند.

                                                                                                                                                                                            نانو فناوری

ایران در این زمینه صاحب مقام اول در میان کشورهای اسلامی و مقام هشتم در جهان است. تا کنون 57 آزمایشگاه و 852 سازمان مشغول به پژوهش ها در زمینه نانو فناوری به وجود آیند که 15 هزار محقق در آنجا زحمت می کشند. رشته های مربوط به این فناوری ها در 17 دانشگاه ایران تدریس می گردند. 5043 نفر در سطح کارشناسی ارشد تحصیل می کنند و 1325 نفر در سطح دکترا. در سال 2012 در جمهوری اسلامی ایران هر ماه 10 مقاله علمی درباره نانو فناوری منتشر می شد. جهت مقایسه، در سال 2000 در طول سال فقط 8 پژوهش در این رشته ظاهر گردید. 43% محصولات نانو در جهان اسلام نصیب ایران می شود که ترکیه (12%)، مالزی (11%) و مصر (8%) با فاصله زیادی دنبال ایران حرکت می کنند. در خاک جمهوری اسلامی ایران 25 شرکت برای بخش ساختمان و 10 شرکت برای صنعت خودرو سازی محصولات نانو را تولید می کنند.

 

نظامی

در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ،کشور ما رشد و پیشرفت همه جانبه‌ای را در فناوری های نظامی نیز تجربه کرده واین رشد حتی باعث پیشرفت فناوری در صنایع غیر نظامی نیز گردیده است. در زمینه نظامی می‌توان موارد زیر را نام برد:

1- ساخت موشکهای بالستیک با برد حدود 2500 کیلومتر (شهاب) و موشک های میان برد و کوتاه برد.

2 - ساخت انواع سلاح‌ها و موشکهای ضد هوایی (مانند S200)

3 - ساخت انواع موشکهای دریایی (از جمله موشکهای نقطه زن از فواصل دور)

4 - ساخت زیر دریایی

5 - ناوها و ناوشکن‌های ساخت داخل مانند ناو جماران

6 - ساخت انواع نفربر و تانک زرهی و انواع سلاح های ضد تانک

7 - ساخت قایق‌های تند رو موشک انداز

8 - ساخت هواپیماهای جنگی صاعقه و انواع هواپیماهای بدون سر نشین و بدست آوردن توان فرونشانی و ساقط کردن هواپیماهای پیشرفته بدون خلبان آمریکایی.

9 - پیشرفت در فناوری نبرد سایبر و جنگ‌های الکترونیک.

بطور کلی ،پیشرفت در فناوری‌های گوناگون نظامی به علاوه اراده ملی آرمانی، شرایط را برای حضور در دریاهای دوردست نیز فراهم نموده و افزایش اقتدار ملی در سطح منطقه‌ای و جهانی را برای کشور به همراه داشته است.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی

سرزمین ایران دارای مساحتی بالغ بر ۱۶۴ میلیون هکتار است که بیش از ۵۱میلیون هکتار آن از اراضی خوب و با استعداد برای تولید محصولات کشاورزی است تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بدلیل سیاستهای نادرست رژیم پهلوی، کشاورزی کشور با ورشکستگی روبرو بود بسیاری از محصولات استراتژیک کشاورزی نظیر گندم و برنج از خارج وارد می شد و کسری فزاینده مواد غذایی به تورم قیمت این مواد در داخل کشور منجر شده بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علیرغم مشکلات بسیاری که کشور در سالهای نخست با آن روبرو بود ـ نظیر آشوبهای گروههای ضد انقلاب، تحریم های اقتصادی ایران توسط غرب و نیز جنک تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران،بخش کشاورزی همواره یکی از بخشهای اقتصادی مورد توجه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران بوده است به گونه ای که امروزه بالغ بر ۹۰ درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی در داخل تامین می شود پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال تاکیدات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره )، مبنی بر ضرورت خودکفایی کشور در زمینه محصولات استراتژیک نظیر گندم، برنج و جو، حرکتهای قابل توجهی در راستای تولید این محصولات صورت گرفته است مثلا در زمینه گندم، با سرمایه گذاریهای مناسب انجام شده، میزان تولید آن نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۳ برابر شده و بالغ بر ۱۳ میلیون تن می باشد. تولید برنج، دومین محصول استراتژیک و پرمصرف کشور ( پس از گندم )، رشدی بالغ بر ۵۲ درصد نسبت به قبل از انقلاب اسلامی داشته است که تا حد بسیار قابل توجهی از واردات آن کاسته شده است.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان

یکی از اهداف انقلاب اسلامی، بالا بردن سطح سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر آحاد مردم به خدمات بهداشتی درمانی مناسب بود. پس از انقلاب اسلامی تعداد دانشکده های گروه علوم پزشکی و نیز اعضای هیات علمی این دانشکده ها روند رو به رشدی یافت درنتیجه بر ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های مختلف پزشکی به طور چشمگیری افزوده شد تا نیاز کشور به پزشک که قبل از انقلاب توسط کشورهایی نظیر هند و بنگلادش تامین می شد، برآورده شود.

یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در زمینه بهداشت، تاسیس شبکه های بهداشتی درمانی به منظور کمک رسانی به مردم است که از کوچکترین روستاها تا شهرهای بزرک کشور را تحت پوشش درمانی قرار می دهند. این شبکه ها همراه با بیمارستانها و پلی کلینیک های تخصصی و بیمارستانهای دانشگاهی با خدمات فوق تخصصی، مراکز بهداشتی درمانی کشور را تشکیل می دهند.

مروزه بیش از ۹۵ درصد از نیاز دارویی کشور، در داخل کشور تولید می شود درحالیکه این رقم قبل از انقلاب اسلامی تنها ۲۵ درصد بوده است. مسئولان بهداشت ایران پس ازپیروزی انقلاب اسلامی، طی طرحهای گسترده واکسیناسیون نظیر واکسیناسیون فلج اطفال، دیفتری، کزاز و از بسیاری از بیماریهای مسری پیشگیری کرده اند.

در جهت تحقق اصول ۳ ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی مبنی بر محوری شناختن سلامت انسان و مکلف بودن دولت در بسیج تمامی امکاناتش جهت سلامت افراد کشور، امروزه بیش از ۹۲ درصد جمعت کشور زیر پوشش بیمه قرار دارند.

۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ۰۹:۴۲

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید