اخبار

ارتباط و مودت میان امام جماعت و مأموم آثار و برکات فراوانی دارد

ارتباط و مودت میان امام جماعت و مأموم آثار و برکات فراوانی دارد
حجت الاسلام والمسلمین جوانمردی با اشاره به اینکه امام جماعت و مأموم تعاملی دوسویه با یکدیگر را در مسجد رقم می زنند، گفت: این ارتباط و مودت آثار و برکات فراوانی دارد که در زندگی افراد نیز اثرگذار است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محراب، برنامه اذان گاهی «قرار» یکشنبه شب، 24 اسفند ماه با موضوع ارتباط میان امام جماعت و مامومین از آنتن شبکه «افق» سیما پخش شد.

 

بر پایه این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین جوانمردی در ابتدای مباحث خود با اشاره به مفهوم محبت میان امام و مأموم گفت: محبت ثمره شناخت است یعنی وقتی انسان نسبت به چیزی شناخت می یابد به آن علاقه مند می شود از این لحاظ زمانی محبت میان امام و مأموم ایجاد می شود که مأموم فضایلی که در نظرش کمال است در امام جماعت ببیند.

 

وی ادامه داد: محبت بر آمده از معرفت است، محبت بیت امام و مأموم از جنس محبت ایمانی است، برای توضیح بیشتر به این آیه اشاره می کنم که می فرماید کسانی که ایمان آوردند محبت شان بیشتر است. محبتی که میان اهل ایمان است شدیدتر است، محبت کمیت ندارد ولی کیفیت دارد، دلیل شدت این محبت میان امام جماعت وماموم محور بودن خدا است

 

این پژوهشگر دینی گفت: وقتی محبوب مشترک، خدا باشد به علت تاثیربر بنده محبت بیشتر می شود، محبت بین امام  و مأموم نتیجه ای که دارد این است که مومن به لقاءالله و وصال خدا معرفت بیشتری می یابد، در این مسیر بهترین کسی که می تواند مومن را راهنمایی کند امام است به ویژه امام معصوم که خود حقیقت صراط مستقیم است.

 

حجت الاسلام  والمسلمین جوانمردی تصریح کرد: کسی که خدا را دوست دارد امام معصوم را به شدت دوست خواهد داشت و در موارد نازل تر امام جماعت که ویژگی او دارا بودن عدالت فقهی است، بنابراین خداوندی که انسان را آفریده تمام ابزار کمال را به او داده است؛ روایتی از ابن عباس نقل شده که در شیعه و سنی روایت شده است بر این مبنا که یا علی دوست نمی دارد تو را مگر حلال زاده و دوست نمی دارد تو را مگر کسی که مولودش طاهر نباشد.

 

وی گفت: وقتی خداوند نور اهل بیت علیه الاسلام را در جریان خلقت آفرید پیوندی را هم میان قلب ما با آنان قرار دارد چون به حقیقتی که با فطرت ما آشناست نزدیک می شویم و شاید از ثمره های توجه به امام همین باشد، بنابراین این مراوده ایمانی اهمیت دارد مثلا در مسجد ممکن است حتی با کسی یکبار هم مواجه نشده باشیم امام همان مصافحه و مواجهه در مسجد این محبت را ایجاد می کند

 

حجت الاسلام  والمسلمین جوانمردی ادامه داد: این محبت و اخوت در مسجد فقط برای مسجد نیست بلکه در محیط خارج از مسجد نیز جاری می شود. روایت داریم اگر کسی شب بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد مسلمان نیست، پس این محبت باید در عمل نشان داده شود و این با معرفتی که در مسجد ایجاد می شود ارتباط مستقیم دارد، وقتی انسان خود را در جمعی که برای خدا حاضر شده اند این تاثیر دوچندان می شود.


۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۰۲

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید