اخبار

مسجد به عنوان پایگاه ولایت؛ خاستگاه اخوت ایمانی است

مسجد به عنوان پایگاه ولایت؛ خاستگاه اخوت ایمانی است
خواص مؤمنین در مسجد قرار دارند و مسجد می تواند به عنوان پایگاه ولایت، خاستگاه اخوت ایمانی باشد و این شکاف های موجود بین دولت و مردم و بخش های مختلف را تا حد زیادی پر کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محراب، اولین جلسه شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان با مدیران نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال ١٣٩٤ ، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجت الاسلام والمسلمین تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، دیروز دوشنبه سی و یکم فروردین ماه، در مجتمع فرهنگی آموزشی محراب برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، در گزارش از عملکرد مرکز گفت: مطلب اول در ارتباط با رویکردی است که حضرت آیت الله خامنه ای برای هر سال قرار می دهند و معرفی می کنند. همه ما موظفیم تا نسبت به شعار و هدف گذاری سال لبیک بگوییم و در همان مسیر اقدامات لازم را انجام بدهیم. انتخاب شعار امسال که بسیار هوشمندانه و کاملا ناظر بر نیاز های اساسی جامعه بود بر خلاف خیلی از گمانه زنی ها و با توجه به طراحی های دشمن که به دنبال چند قطبی کردن جامعه و ایجاد شکاف های اجتماعی در میان دولت و ملت بودند، مطرح شد.

وی ادامه داد: این شعار خوش ظرفیت باعث شده تا مسئولیت اصلی بر عهده علماء، روحانیون و ائمه جمعه و جماعات گذاشته شود تا ارتباطات مناسبی بین مردم و دولت ایجاد کنند. شعار امسال یک شعار کاملا فرهنگی است. باید توصیه های اخلاقی نیز در این رابطه انجام شود. بخشی از این وظیفه جنبه توصیف و توصیه دارد یعنی بیان معارف لازم است و فرصت خوبی است تا مباحث دوستی و محبت را از قرآن و معارف برای مردم بخوانیم چرا که فضای عاطفی مردم ما به شدت آسیب دیده و جامعه ما متاسفانه سیاست زده شده است و این بهترین فرصت است تا اقدامات مناسبی انجام داده شود ولی نباید به این مقدار اکتفا کرد.

وی افزود: مساجد و ائمه جماعات تحت رهبری ائمه جمعه، بهترین گروه هستند تا این کار ارزشمند را پیش ببرند. خواص مؤمنین در مسجد قرار دارند و مسجد می تواند به عنوان پایگاه ولایت، خاستگاه اخوت ایمانی باشد و این شکاف های موجود بین دولت و مردم و بخش های مختلف را تا حد زیادی پر کند. در این میان نقش ائمه جمعه جایگاه بی بدیلی است که نقش و جایگاه دیگری را برای آن نمی شناسیم. این جایگاهی است که می تواند از طرفی مسئولین و دستگاه های مرتبط را پای این شعار بیاورد و از طرف دیگر می تواند در مساجد و دیگر مراکز عمومی بستر لازم را ایجاد بکند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: یکی از بهترین کارهایی که لازم است در سال جاری صورت بگیرد این است که یک برنامه جدی و زمان بندی مناسب برای حضور مناسب و شایسته مسئولین برای دیدار و گفتگو با مردم در مساجد ایجاد شود تا هم برنامه ها، کامیابی ها و ناکامی های خود را مطرح کنند و هم این که از نقطه نظرات و پیشنهادات مردم بهره بگیرند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت دهه تکریم برای آماده سازی ورود به ماه مبارک رمضان اذعان کرد: دهه تکریم یک نوع استقبال از ماه مبارک رمضان به حساب می آید و فرصت کم نظیری در اختیار ما قرار می دهد تا درباره مسجد طراز اسلامی در سطح عموم مردم، مسئولین و ائمه جماعات فرهنگ سازی شود. این فرصت و دلبستگی مردم به مسجد و ذهنیت عمومی به ویژه مسئولین و گروه های مرجع را معطوف به مسجد و ظرفیت های مسجد می کند.

وی  در ادامه از ائمه جمعه خواست تا به عنوان رئیس ستاد سامان دهی مساجد در شهرستان و مناطق خود این مسئله را جدی تر از سال قبل در دستور کار خود قرار دهند و گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد از ٥٠ روز پیش طی فراخوانی که به مساجد وائمه جماعات اعلام شد و اعلام آمادگی آن ها، کمک های مالی و برنامه ای جهت برگزاری مراسم دهه تکریم در اختیار مساجد قرار گرفته است. این دستور العمل و سبک کار ٥٠ روز قبل در اختیارشان قرار گرفت تا مساجد فرصت فکر، طراحی و جلب مشارکت داشته باشند و این روش روش پویا است. این فرهنگ سازی از سال گذشته شروع شده و امسال در تعداد بیشتر ی از مساجد مراسم دهه تکریم را انجام خواهد شد.

وی طی درخواستی از ائمه جمعه چنین مطرح کرد که: علاوه بر این که در خطبه های نماز جمعه در استقبال از دهه تکریم، ظرفیت مسجد و موضوعات مرتبط با آن سخنرانی داشته باشند، در دستگاه های مختلف در شورای اداری، شورای فرهنگ عمومی که حضور و ریاست دارید، مسئله توجه به مسجد را در دستور کار خود قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در ارتباط با شعار سال مرکز در رویکرد با مساجد گفت: امسال، سال مسجد و جوانان نام گذاری شده است. منظور این است که در طول این یک سال به یک سند روشن به عنوان نقشه راه دست پیدا کرد. چرا که در طول یک سال کار مهمی نمی توان انجام داد. مهم این است که زمینه سازی، طرح مسئله و هم اندیشی برای پیدا کردن راهکارهای اصلی در این راه انجام شود. بحث جوانان بحث اصلی امروز جامعه ما در محور هویتی است. آسیبی که به عنوان شکاف نسلی از آن یاد می شود به شکلی است که اگر به همین نحو پیش برود، ما دیگر زبان مشترک با جوانان را از دست خواهیم داد و این به تدریج خودنمایی زیادی خواهد کرد. برای همین باید به ظرفیت های مسجد برای جذب، نگهداری و به کار گرفتن جوانان به شکل مناسب توجه کنیم. در این بخش هم از ائمه جمعه می خواهیم در بخش نرم افزاری و فکری کار کنند و در شهرستان های خود نیز گفتمان لازم را به وجود بیاورند.

وی ادامه داد: مسئله ارتباط با جوانان، ظرفیت های متفاوت فکری و اعتمادی می خواهد. برای این که جوانان جذب شوند باید مشارکت داده شوند و باید نسبت به آن ها، فضای اعتماد را به صورت جدی دنبال کرد.

وی در خصوص محور چهارم سخنان خود گفت: در سال جدید تصمیم داریم در ارتباط با مسجد و قرآن کار متفاوتی را انجام بدهیم. ما از اوایل کار به این موضوع توجه کردیم که در ارتباط با قرآن با وجود کارهایی که انجام شده با وضعیت مطلوب فاصله زیادی مخصوصا در خصوص محتوا و تفسیر  داریم. کلمه نهضت قرآنی به دلیل بزرگ بودن ابعاد این ادعا کاربرد سختی است، ولی علاقه مندیم که این کار در سطح استان انجام شود.  امسال در معاونت فرهنگی طرحی ارائه شده تا هم در محور کرسی تلاوت و هم در سامان دهی و ارتقای کرسی های تفسیر و تفسیر خوانی قرآن کریم فعالیت های گسترده صورت گیرد که هم در محور تفسیر موضوعی و هم در قسمت تفسیر ترتیبی تلاش شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: خواهش از ائمه جمعه این است که فعالیت های قرآنی شهرستان های خود را به سمت مساجد هدایت نمایند و فعالیت قرآنی مربوط به مساجد را تقویت کنند. با وجود مساجد نیازی به دارالقرآن نیست مسجد خانه قرآن است. باید اتفاقات اصلی در ارتباط با قرآن کریم از حفظ و تلاوت و بیان معارف و امثالهم در مسجد انجام شود چرا که هم مسجد زنده می شود و هم قرآن کریم به شایستگی ترویج می شود.

وی در ادامه ائمه جمعه را پشتوانه اصلی و انگیزه بخش اصلی به مساجد و ائمه جماعات دانست و بیان کرد: در مرکز تقویت شأن و جایگاه نماز جمعه و امام جمعه را در رأس کار است و در اکثر جلسات، حضور مسجدی ها و ائمه جماعات در نماز جمعه توصیه شده است و حضور در نماز جمعه را به عنوان راهبرد تقویت اتحاد جامعه در نظر داریم و سال جاری تاکید بیشتری نیز بر این امر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به ایجاد ستاد ساماندهی مساجد گفت: ستاد ساماندهی مساجد استان تهران، ستادی است که جلسات آن ماهانه با حضور دستگاه هایی مانند، اداره ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اداره های اطلاعات و... که در ارتباط با مسجد هستند، تشکیل جلسه می دهد. این جلسات نیز  به صورت سیار هستند به این معنی که هر جلسه در یک سازمان تشکیل می شود. ستاد ساماندهی مساجد باید یک دنباله شهرستانی هم داشته باشد تا به هدف برسد. در حال حاضر اگر ستادهایی مانند شورای فرهنگ عمومی یا شوراهای دیگر بخواهند در شهرستان ها به امور مسجد رسیدگی کنند، این موضوع قطعا در حاشیه قرار می گیرد کمااین که تا به حال نیز این گونه بوده است. با بررسی های موجود به این نتیجه رسیده شد که حق مسجد این است که در شهرستان نیز یک جلسه مستقل  عالی برای آن شکل بگیردو به همین دلیل این ستاد در شهرستان ها نیز شکل گرفت. بخش ستادهای شهرستانی در جلسه قبلی ستاد مرکزی تصویب شد و آیین نامه آن نیز در جلسه بعدی تصویب خواهد شد. بر این اسا ریاست ستاد مسجد به عهده ائمه جمعه است و فرماندار و دیگران نایب ائمه جمعه هستند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه طی درخواست هایی از ائمه جمعه خواست تا به تقویت مراکز امور مساجد در نواحی و شهرستان ها بپردازند و خاطرنشان کرد: لازم است برای جلوگیری از اخلال تصمیم، ائمه جمعه تمام اموری که مربوط به مسجد می شود را به نواحی ارجاع دهند و سعی در تقویت نواحی مرکز داشته باشند. در واقع اگر گاهی موردی خلاف نظر هر ائمه جمعه ای بود باید سعه صدر و به دور از نگاه های شخصی مورد نظر قرار بگیرد تا از این طریق مساجد تقویت شوند و ارگان ها ساز و کار مناسب خود را داشته باشند.

وی ادامه داد: برخی از ائمه جمعه خود امام جماعت مسجد نیز هستند به همین دلیل در نگاه مسجد محور باید به لوازم داشتن یک مسجد نمونه ملتزم باشند تا نمونه ای برای مساجد دیگر باشند. هر جایی که امام جمعه امام جماعت مسجد هم هست از جهت ایده، نوآوری، مدیرت و ارتباط نوآورانه با مردم باید الگو باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری اظهار کرد: ائمه جمعه در هر جا که امام جماعت هستند یک نایب سرزنده فعال و جدی در اختیار داشته باشند تا مواقعی که حضور ندارند، برنامه های مسجد بدون توقف در جریان باشد و مسیر برنامه های مسجد کاملا حفاظت بشود. ائمه جمعه یک امامت سیار دارند و حداقل هفته ای یک یا دو مسجد در حوزه کار خود جهت برقراری ارتباط دو سویه باید حضور داشته باشند.

وی در پایان گفت: در بین مسئولین منطقه کسی که باید فرهنگ مسجد محوری و تنبه نسبت به مسجد را ایجاد کند، ائمه جمعه هستند. در ارتباط با ائمه جماعات چنین به نظر می رسد که امام جمعه شهرستان عالم ارشد است و این محوریت مخصوصا با موضوع نماز جمعه کارکرد خاص خود را دارد. با این ملاحظه چنین به نظر می رسد که اگر امام جمعه بتواند با امام جماعات منطقه خود ارتباط عاطفی پیدا کند شبکه منسجم محلی و منطقه ای ایجاد می شود. برای این که این اتفاق بیفتد ارتباط فعال با امام جماعات  باید صورت بگیرد. برخی از دوستان اجتماع هفتگی با ائمه جماعات ترتیب داده اند که این کار قابلیت فراگیر شدن دارد.

گزارش تصویری این مراسم را ببینید.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۳۰

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید