اخبار

حدود و ثغور اقتصاد در مسجد/ آنچه مساجد را به مسجد طراز اسلام می رساند

حدود و ثغور اقتصاد در مسجد/ آنچه مساجد را به مسجد طراز اسلام می رساند
حجت الاسلام والمسلمین میر شاه ولد معتقد است که میزان دست یابی به شاخصه های مسجد طراز به ویژگی های امام جماعت بستگی دارد. وی باید به آنچه که می‌گوید معتقد باشد و به آن عمل کند، اگر در این دو جهت موفق باشد، مسجد جایگاه خوبی پیدا می کند .

آنچه موجب می شود مسجد به عنوان یکی از کانون های مؤثر دینی و اجتماعی، بتواند نقش خود را در ابعاد مختلف ایفا کند، یک مدیریت و جهت دهی واحد، آن هم از سوی عالم دینی آگاه در نقش امام جماعت است؛ به عبارت دیگر احیای مسجد و کارکردهای فوق العاده آن در گرو حضور و محوریت یک امام جماعت کارآمد و توانمند است.  درهمین راستا با حجت الاسلام والمسلمین میر شاه ولد، مدیر ناحیه شهید مطهری و امام جماعت مسجد  گفتگویی ترتیب دادیم که حاصل آن از نظرتان می گذرد.

 

-حاج آقای میر شاه ولدبه نظر شما مولفه هایی که ما را در دست یابی به مسجد طراز اسلامی یاری می دهد، شامل چه مواردی است؟

مساجد به دلیل حضور امام جماعت در مسیر هدایت و سعادت قرار می گیرند امام جماعت اگر فردی اسوه، عامل، فرهیخته، متقی و الگو از لحاظ علمی باشد، می تواند برای مسجد جاذبه معنوی با تقوا و روحیات اخلاقی ایجاد کند و هم در مسایل علمی جذبه ایجاد کند.

از طرفی به علت معنویت فضای مسجد، این فضا در درجه اول نیاز به مدیریت فرهنگی و معنوی دارد. به اعتقاد من امام جماعت باید خود انسانی خودساخته باشد و از نظر اخلاق و تهذیب نفس، خود را در مکتب قرآن و اهل بیت (ع) ساخته باشد و مهیای پذیرفتن این مسئولیت کند.

مسلح بودن افراد به سلاح علم و تقوا و داشتن تحصیلات حوزوی و دانشگاهی برای پاسخگو بودن به نیازهای نسل جوان از ویژگی‌های یک امام جماعت موفق است. امام جماعت باید به آنچه که می‌گوید معتقد و به آن عمل کند و اگر در این دو جهت موفق باشد در مسجد نقش و جایگاه خوبی خواهد داشت و می تواند موجب موفقیت مسجد شود.

جاذبه و شیوایی بیان، زیبایی و آراستگی ظاهری و باطنی امام مسجد از دیگر موارد، جاذبه مند کردن مسجد و نزدیک کردن مسجد به مسجد طراز است. قرآن کریم درباره پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «پیامبر، تو اگر یک انسان خشن و تندخویی بودی، همه از تو فرار می‌کردند»، بنابراین جاذبه و اخلاق کریمه پیامبر (ص) باعث جذب انسان‌ها و اعراب جاهلی شد و ایشان توانست انسان‌های متعالی همچون سلمان، ابوذر و مقداد و انسان‌های نمونه دیگری را به جهان معرفی کند.

زیبایی ظاهری، نظافت و آراسته بودن مسجد هم در جاذبه مندی مسجد تاثیرگذار است به نظر من اگر مساجد در زمینه فرهنگی و معنوی توسعه یابند و تجهیز شوند، آمار جرم و جنایت به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد و مساجد با جذب مردم به جایگاه اصلی خود می‌رسند.

 

- آیا مساجد امروز باید به شیوه سنتی اداره شوند یا لازم است امام جماعت با فناوری های روز آشنا و مسجد را هم به امکانات روز مجهز کند؟

امام جماعت باید فردی به روز باشد و به مسایل سیاسی و موضوعات روز جامعه اشراف داشته باشد با توجه به پیشرفت جامعه و آشنا بودن جوانان با علوم و فنون روز لازم است امام جماعت با فضاهای مجازی آشنا باشد و بتواند نیازهای روز جوان را بداند و پاسخ دهد. امروز سلیقه و ذائقه جوان نوگرایی است اگر امام جماعت همانند گذشته مساجد را سنتی اداره کند به طور قطع موفق نمی شود بنابراین باید با شگردهای نو در فعالیت های فرهنگی  زمینه ساز جاذبه مندی مسجد شود.

یکی دیگر از مواردی که در جاذبه مندی و تاثیر گذار بودن مسجد مهم است تلاش برای ایجاد فضای علمی در مسجد است.مسجد طراز اسلامی باید شاخص های یک جامعه را در خود جای دهد و شاخص های علمی باید در مسجد طراز جمع شوند و در یک فضای معنوی که در اختیار امام جماعت قرار می گیرد به تعلیم وتعلم پرداخته شود به اعتقاد من انگیزه های علمی باید در مسجد جرقه بخورد و مسجد و مسجدی ها، علم خود را در اختیار افراد جامعه قرار دهند.

 

-حد و حدود انجام فعالیت اقتصادی در مسجد تا چه اندازه می تواند باشد؟

 معطوف شدن مسجد به فعالیت اقتصادی اقدام درستی نیست. هویت مسجد نباید در سایه انجام فعالیت اقتصادی فراموش شود. اما انجام فعالیت اقتصادی که به شان و قداست مسجد خطشه وارد نکند، لازم است. به نظر من فعالیت اقتصادی مسجد باید به اندازه معقول باشد و سایر کارها را تحت تاثیر قرار ندهد.

 ایجاد آشپزخانه برای کسب درآمد و کمک به نیازهای مالی مسجد می تواند در استقلال اقتصادی مسجد و گذران امور مسجد تاثیرگذار باشد اما آشپزخانه باید در بیرون مسجد ایجاد شود تا مزاحمت برای نمازگزاران نداشته باشد و در حد گسترده انجام فعالیت اقتصادی در مسجد به قداست مسجد لطمه ایجاد می کند. همواره در جلساتی که با مسئولین شهرداری داشته ام، این موضوع را مورد توجه قرار داده ایم که شهرداری جایی برای فعالیت اقتصادی مساجد در نظر بگیرد تا دیگر نیازی برای  ایجاد فضایی در داخل مسجد برای انجام فعالیت های اقتصادی نباشد.

 

 

- برنامه هایی که در مسجد جامع المهدی(عج) سعادت آباد برگزار می شود، شامل چه برنامه هایی است؟

مسجد جامع المهدی(عج) یکی از مساجد فعال از لحاظ جذب نیرو است. برنامه تفسیر قرآن این مسجد یکی از جلسات بسیار خوب مسجد است که با حضور گسترده جوانان و نوجوانان برگزار می شود.

 یکی از برنامه هایی که در مسجد جامع المهدی(عج) در دستور کار داریم، تشویق مکبرین خردسال مسجد است. این اقدام اثر بسیار خوبی بر خردسالان و نوجوانان داشته است زیرا به اعتقاد من نسل نوجوان و جوان نیازمند همراهی و تشویق هستند جوانان و نوجوانان اگر ببینند امام جماعت با آنها تعامل دارد، تشویق و به مسجد جذب می شوند و این عامل موفقیت امام جماعت است. بنده 17 سال است که امام جماعت هستم تمام تلاش من بر این اساس بوده است که با مامومین بویژه نوجوانان و جوانان ارتباط خوبی داشته باشم و سعی کرده ام مشکلات و خواسته ها آنها را پیگیری کنم . در دفتر مسجد هم، نیم ساعت قبل از نمازحضور می یابیم و به سوالات مردم پاسخ می دهم و به مردم مشاوره می دهم و سعی دارم تا حد بضاعت پیگیر مشکلات آنها باشم. این موجب شده است که مردم مسجد را مرجع حل مشکلاتشان بدانند.

 

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۵۴

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید