اخبار

امکانات حوزه برای پرورش امام جماعت کافی نیست/برنامه حوزه برای توانمندسازی علمی ائمه جماعات

امکانات حوزه برای پرورش امام جماعت کافی نیست/برنامه حوزه برای توانمندسازی علمی ائمه جماعات
مسئول امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه با اشاره به کمبود امام جماعت برای مساجد، گفت: امروز برای رفع کمبود امام جماعت نیازمند ۷۰ هزار مبلغ و امام جماعت هستیم در حالی که حوزه علمیه قادر به توانمندسازی سه تا چهار مبلغ و امام در هر سال برای مساجد است.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، مسئول امور مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه در رابطه با برنامه های حوزه های علمیه در پشتیبانی از ائمه جماعات گفت: تأمین مبلغ و امام جماعت برای مساجد جزء وظایف حوزه های علمیه های بوده است. امروز ائمه جماعات، مبلغین و افرادی که فعالیت های آموزشی و خدماتی در زمینه دینی و مذهبی در مساجد انجام می دهند، پرورش یافتگان حوزه ها هستند، اما لازم است که تعامل و همکاری میان دستگاهها و نهادهای متصدی امور مساجد با حوزه های علمیه بیشتر شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در رابطه با دلایل کاهش تعامل میان مساجد و حوزه های علمیه اظهار کرد: اشکال اول در این زمینه این است که مساجد ما متاسفانه متولی و حامی ندارند و دستگاه ها و موسسات مختلف که در کار مساجد دخیل هستند، از نظم و انضباط واحدی برخوردار نیستند که باید برای جبران این نقیصه تلاش شود و یک مؤسسه مردم نهاد همه امور مساجد را تحت نظر داشته باشند تا بتواند نیازهای مساجد را شناسایی، مسائل حقوقی و اجتماعی مسجد از عمران و آبادی مسجد گرفته تا اداره مساجد را مورد توجه قرار دهند.

 

مسئول امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه تصریح کرد: این سازمان مردم نهاد باید با حوزه در ارتباط باشد و نیازهای مساجد از لحاظ مبلغ و امام جماعت را با برنامه ریزی و اجرا مورد توجه قرار دهد و نیازهای مساجد را به حوزه های علمیه منعکس و حوزه ها برای تامین این اهداف و نیازها تلاش داشته باشند.

 

وی در رابطه با برنامه حوزه های علمیه در جبران کمبود امام جماعت برای مساجد گفت: حوزه های علمیه، وظیفه تربیت نیرو و مبلغ  برای مساجد را دارند تا نسبت به مسایل و موضوعات روز توانمند شوند و پاسخگوی مسایل اخلاقی باشند و تاکنون اقدامات قابل توجهی از سوی حوزه های علمیه  در راستای توانمندسازی ائمه جماعات صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به کمبود امام جماعت در کشور گفت: اگر بخواهیم، همه مساجد کشور را تحت پوشش قرار دهیم تقریبا نیازمند، حدود 70 هزار مبلغ، طلبه و امام جماعت در کشور هستیم اما حوزه در حد مقدورات در این زمینه تلاش داشته است اما فاصله مقدورات حوزه و برنامه ریزی برای جبران نیازها بسیار زیاد است زیرا حوزه های علمیه تنها می تواند هرساله 3 یا 4 هزار نفر را پرورش دهد اما نیاز فعلی 70 هزار نیرو است.

 

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی گفت: هم حوزه و هم سیاستگزاران فرهنگ کشور، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه هایی همانند ستاد عالی کانون های مساجد کشور، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه و سازمان تبلیغات باید برای این مسئله برنامه ریزی کنند.

 

وی افزود: برآورد کردن نیاز ها احتیاج به برنامه ریزی، صرف هزینه، تبلیغات از سوی دستگاههای مرتبط دارد بنابراین ضرورت دارد در این زمینه تلاش صورت گیرد. هر چقدر تاخیر در این زمینه صورت گیرد، خسارت های بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

 

مسئول امور مراکز تخصصی حوزه های علمیه در ارتباط با به روز کردن سطح علوم ائمه جماعات گفت: در راتباط با به روز کردن علوم ائمه جماعات حوزه های علمیه به جهت تنوع دروس، تحولاتی انجام داده است و دانش هایی که در کنار شاخصه های اصلی قرار  می گیرند، همانند تفسیر و حدیث و همچنین دوره های کارآموزی متعدد همانند بحث خطابه و دوره های تخصصی برای طلاب در دستور کار است و در جهت کار آمد کردن علوم ائمه جماعات برنامه های گسترده ای را انجام داده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه در 40 رشته بعد از مراحل مختلف پذیرش طلاب، دوره های مختلف تخصصی برگزار می کنند و این تلاشی در راستای تربیت نیروهای متخصص با سطح علمی بالا برای فعالیت در حوزه امامت مسجد و تربیت مبلغ و نیز توانمندسازی علمی ائمه جماعات است.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۱:۰۸

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید