اخبار

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: مساجد تنها محل اقامه نماز نیست/ مساجد نباید مزاحم همسایگان مسجد باشند/گزارش تصویری

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: مساجد تنها محل اقامه نماز نیست/ مساجد نباید مزاحم همسایگان مسجد باشند/گزارش تصویری
ملاک خوب بودن مسجد این نیست که فقط در آن نماز خوانده شود بلکه مسجدی خوب است که مرکز تقوا، عمل صالح، پاک‌سازی، خودسازی، تزکیه نفس و تهذیب باشد./ مساجد در مواجهه با همسایگان و مجاوران نباید به گونه ای عمل کنند که قیمت خانه های کنار مسجد به دلیل مجاورت کم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، امروز پنجشنبه، هفتم خرداد ماه، مدیران نواحی هفده‌گانه و مسئولان مرکز به همراه حجت الاسلام والمسمین حاج علی اکبری برای شرکت در همایش پایانی دومین جشنواره فراخوان ایده های مسجدی (فام 2) در شهر مقدس قم حضور به هم رساندند و پیش از شرکت در همایش در محضر آیت الله العظمی مکارم شیرازی حاضر شدند

.

ویژگی های مسجد خوب و مسجد بد در قرآن

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این دیدار ضمن قدردانی از فعالیت های انجام شده در مرکز رسیدگی به امور مساجد و ابراز خوشحالی از دیدار کارگزاران، برنامه ریزان و فعالان مسجدی گفت: قرآن کریم به نیکویی ویژگی های مسجد خوب و بد را معرفی نموده است. به عنوان نمونه قرآن در سوره توبه آیات 107 و 108 می‌فرماید، «وَالَّذِینَ اتَّخَذُواْ مَسْجِدًا ضِرَارًا وَکُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَیَحْلِفَنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ الْحُسْنَی وَاللّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ، لاَ تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَی التَّقْوَی مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ»

وی ادامه داد: خداوند متعال  در این آیه دو نوع مسجد را بیان کرده و به تبیین آن پرداخته است. یکی مسجد ضرار و دیگری مسجد تقوا. در واقع مسجد خوب و بد در این دو آیه مطرح شده و در باب مساجد خوب می گوید که مساجد تقوا باید دارای برنامه باشد. مسجد تقوا و مطلوب اسلام این است که فقط در آن نماز خوانده نشود.

 

وی افزود: ملاک خوب بودن مسجد این نیست که فقط در آن نماز خوانده شود بلکه مسجدی خوب است که مرکز تقوا، عمل صالح، پاک‌سازی، خودسازی، تزکیه نفس و تهذیب باشد و در آن قلوب تطهیر شود. در جامعه آلودگی های بسیاری وجود دارد و افراد در حرکت در اجتماع ممکن است که به این آلودگی‌ها دچار شوند مسجد جایی باید باشد تا آلودگی افراد را از آن‌ها بگیرد.

این مرجع تقلید شیعیان خاطر نشان کرد: این برنامه های متنوع و گسترده فرهنگی و دینی در مساجد است که سعی می‌کند جامعه را به جایی برساند که مسجد را جایی برای تهذیب، خودسازی و پاک‌سازی افکار و قلوب بداند.  خداوند چنین مسجدی را برای پیامبر شایسته می‌داند و این مسجد نمونه مسجد تقواست.

وی  در خصوص مسجد بد اظهار کرد: مسجدی که نیت ساختش نیت شوم باشد اثرش نیز شوم است.  با این نیت اثری جز اختلاف  نخواهد داشت و این است که قرآن می‌فرماید «تَفْرِیقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ». این مسجد جایی خواهد شد برای دشمن اسلام و کمین گاهی خواهد بود برای تأثیر گذاری بر مؤمنین.

وی با بیان این که قرآن کاملاً در این دو آیه مسجد خوب و بد را مجسم کرده است، یادآور شد: همین دو آیه را اگر ما بگیریم و بشکافیم همه برنامه‌هایی که باید در مسجد انجام داد مشخص می‌شود. کمی بعد از این آیه 107 است که ثمره مسجد تقوا مشخص می‌شود. مساجد تقوا مساجدی هستند مجاهد پرور، جایگاهی هستند برای پرورش انسان های جان بر کف که برای پیشرفت اسلام تلاش می‌کنند. در یک کلام مساجد واقع مساجد شهید پرور هستند.

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به این که این مساجد تقوا هستند که بهشت جاویدان را به انسان ارزانی می‌کنند، عنوان کرد: اگر آیات قرآنی را کنار هم بچینیم می‌بینیم که گفتنی‌ها در خصوص مسجد گفته شده است. ما وقتی به صدر اسلام نگاه می‌کنیم می‌بینیم اولین کاری که پیامبر اکرم (ص) انجام داد تشکیل مسجد بود.

ویژگی مسجد در صدر اسلام

وی در خصوص مسجد زمان پیغمبر (ص) گفت: مسجدی که پیامبر (ص) ایجاد کرد تنها یک چهاردیواری بود. نه سقفی داشت و نه فرشی، طول دیوار آن هم از اندازه قد یک مرد کامل تجاوز نمی‌کرد و این چهاردیواری مرکز تشکیل حکومت اسلامی بود.

 وی افزود: این مسجد بود که ستاد ارتش اسلام بود، هم دیوان و دستگاه قضاوت در آن مستقر بود و هم دانشگاه و محل علم آموزی بود. در واقع همه چیز در این مسجد قرار داشت. در اواخر هم پیامبر (ص) دستور داد تا تنه نخل خرما را به عنوان ستون در چهار سمت قرار دهند و از برگ درخت خرما سقف برای آن ایجاد کنند.

وی با اشاره با لزوم سادگی در مساجد گفت: این مسجد ساده در عصر پیغمبر (ص) باعث شد تا موجی از آگاهی تمام جهان را بگیرد و همه قدرت‌ها را به زانو درآورد. این مسجد باید الگو باشد و نباید چنان شود که مساجد عمارت های رفیع داشته باشند، زیبایی های بسیاری در آن به چشم بیاید ولی خالی از محتوای اصلی باشند و چیزی را که باید داشته باشند، نداشته باشند.

آیت الله العظمی مکارم تأکید کرد: مساجد نباید تنها تبدیل به مکانی برای اقامه نماز شوند و بعد از آن در مسجد بسته شود. ما در دورانی قرار داریم که در پرتو نظام اسلامی این فرصت و توان وجود دارد که کارکرد مساجد را به کارکرد دوران پیامبر (ص) باز گردانیم. مسجد را باید به جایی بدل کنیم که مرکز تهذیب نفوس شود و محلی شود برای مقابله با هجمات فکری و شبهه افکنی دشمنان تا بتواند تطهیر قلوب ایجاد کند.

وی با ابراز امیدواری که مساجد جایی برای جمعیت جوانان شود، بیان کرد: همه مساجد باید کانونی برای قرآن داشته باشند. ابتکار خواندن هر روزه قرآن در مساجد بسیار خوب است و ترجمه خوانی قرآن هم امر مهمی است که باید عمومیت پیدا کند. من به تجربه دریافته ام که هرجایی که پای قرآن باز شد، در آن جا برکات خداوند نازل می‌شود. قرآن انسان را از ظلمت به سوی نور می‌برد. دل‌ها رو فضای مسجد و جامعه را روشن و نورانی می‌کند. من امیدوارم که این برنامه‌ها در مساجد به صورت ثابت درآید.

وی با بیان این که دشمن از طریق ماهواره‌ها و تمامی ابزاری که دارد تلاش می‌کند تا جوانان را به خود جذب کند گفت: مسجد باید تمام توان خود را برای جذب جوانان به کار گیرد و مساجد باید با برنامه های جذبی خود در مقابل دشمن بایستد.

 

عمران مساجد به چه معناست؟

این مؤلف تفسیر نمونه در خصوص عمران مساجد تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) به ابوذر گفت، عمران مساجد را کسانی به عهده دارند که ایمان به خداوند و روز قیامت دارند. ابوذر پرسید چه رقم مساجد را آباد کنیم. پیامبر (ص) به ابوذر گفت در مسجد داد و بیداد نکنیم و با صدای بلند به صحبت نپردازیم. احترام مسجد را باید نگه داشت. دیگر این که در مسجد سخنان لغو و بیهوده گفته نشود و فقط قرآن خوانده شود و هر چه مربوط به ذکر خداست گفته شود. ای ابوذر مسجد جای سخنان لغو و بیهوده نیست.

مساجد نباید مزاحم همسایگان مسجد باشند

وی با تأکید بر این که مسجد جای سخنان بیهوده، معامله و تجارت، خواند مطلب های مضحک نیست و نباید کسب و کار خود را به مسجد کشاند، گفت: یکی از مشکلاتی که در برخی مساجد وجود دارد مزاحمت صدای بلند گوی مسجد برای همسایگان مسجد است. ما بارها فتوا داده‌ایم و مکرراً گفته‌ایم که بلندگوهای مساجد صرفاً برای اذان‌ها می‌توانند در بیرون از مساجد صدای خود را پخش کنند.

وی ادامه داد: مساجدی که بلندگوهای بزرگ و پر سر و صدایی دارند نباید باعث آزاد همسایگان مسجدی شوند و اجازه ندارند صدای مراسم را بیرون از مسجد پخش کنند و فقط صدای اذان‌ها را می‌توانند در بیرون از مسجد پخش کنند آن هم نه به صدای بلند و نه به صدای آرام بلکه باید بسیار متعادل پخش شود مخصوصاً در هنگام نماز صبح.

آیت الله العظمی مکارم تصریح کرد: مساجد در مواجهه با همسایگان و مجاوران مسجد نباید به گونه ای عمل کنند که قیمت خانه های کنار مسجد به دلیل مجاورت با مسجد کمتر باشد. این بسیار عیب بزرگی است که خانه های کنار مسجد قیمتشان کم می‌شود.

وی خطاب به کارگزاران، برنامه ریزان و فعالان مسجدی مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان کرد: کار مهمی بر دوش شماست و این کار از ذخایر یوم القیامه شما نیز هست و این کار از کارهایی است که می‌توانید بر روی آن حساب باز کنید. من از صمیم قلب دعا می‌کنم که شما در این امر موفق باشید.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان گفت: ما در ماه شعبان قرار داریم و در صلوات شعبانیه می‌خوانی که این ماه پیغمبر (ص) خداست. ایشان اهمیت بسیاری به نمازهای شبانه و روزه های ماه شعبان می‌دادند و امیدوارم همه از این عبادات در این ماه بهره‌مند باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری برخی از مأموریت ها و طرح های انجام شده مرکز را به اطلاع آیت الله العظمی مکارم شیرازی رساند


گزارش تصویری این مراسم را ببینید.

۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۵۹

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید