اخبار

اولین جلسه مشترک هم اندیشی و تبادل نظر ائمه جماعات و هیئت امناء شهر تهران + تصاویر

اولین جلسه مشترک هم اندیشی و تبادل نظر ائمه جماعات و هیئت امناء شهر تهران + تصاویر
اگر مدیریت جامعه مبتنی بر شناخت این عوامل نباشد تهدیدات جدی ای را ایجاد می کند. دستاوردهایی که ما در انقلاب داریم باید شناخته شود. کسانی که رهبری امتی را دارند نباید با اتکای به دستاوردها از تهدیدات غافل شوند

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، اولین جلسه مشترک هم اندیشی و تبادل نظر ائمه جماعات و اعضای هیئت امنای محلات شهر تهران امروز یازدهم تیرماه، با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد هماهنگی شورایاری محلات شهر تهران و حجت الاسلام والمسلمین صادق زاده رئیس مرکز فعالیت های دینی شهر تهران در ساختمان فرهنگی-اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد موسوم به محراب برگزار شد.

تگ عکس گزارش تصویری

بر اساس این گزار ش در این نشست طلایی، رییس ستاد هماهنگی شورایاری محلات شهر تهران گفت: ائمه جماعات در 354 شورای امنای محلات شهر تهران حضور دارند. ما باید برای برون رفت از مشکلات جامعه تغییرات جامعه را بشناسیم. این دوران گذاری که در دهه اخیر شروع شده و ما در آن قرار داریم تجربه مشترک بسیاری از کشورهای دنیاست. در کشور ما علاوه بر عوامل طبیعی عوامل جنگ تحمیلی و جنگ اقتصادی و جنگ سیاسی نیز اضافه می شود که مدیریت بر این دوران را دشوار می کند.

وی ادامه داد: اگر مدیریت جامعه مبتنی بر شناخت این عوامل نباشد تهدیدات جدی ای را ایجاد می کند. دستاوردهایی که ما در انقلاب داریم باید شناخته شود. کسانی که رهبری امتی را دارند نباید با اتکای به دستاوردها از تهدیدات غافل شوند. یکی از نمونه هایی که می توان به آن اشاره کرد مناسبات اجتماعی است. زمانی در کشور سلسله مراتبی برای انتقال اطلاعات وجود داشت اما یکی از پیامدهای دوران گذار دسترسی سریع به اطلاعات است و دیگر انتقال اطلاعات از بالا به پایین نیست بلکه امروزه از پایین به بالا است. امروز در شبکه های اجتماعی همه اطلاعات وجود دارد. دیگر نقش نهادهای مرجع و رسانه ملی کم شده است.

رئیس ستاد هماهنگی شورای محلات اظهار کرد: آمار 40 درصدی طلاق، ازدواج سفید و روابط نامشروع و دیگر مسائل سرطان های اجتماعی است که هر کدام می تواند جامعه را متلاشی کند.  از این عوامل زیاد است و این نمونه ها برای طراحی یک مدل نیاز است. ما نیازمند داشتن یک ساختار نظام مند اجتماعی اسلامی در مقیاس محلات هستیم. گذار اگر بر بستر فرهنگ و شریعت و باورهای اعتقادی باشد مسیر درستی را طی می کند. دنیا توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را تجربه کرده است. این کشورهایی که این تجربه ها را داشتند بر بستر فرهنگ بودن تغییرات را عامل موفقیت می دانند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که دوران گذار را تجربه کرده اند برای جبران آسیب ها به هویت محلی و به موضوع نظام خانواده متوجه شده اند. ما مردم را از قلب تپنده محل یعنی مسجد به بهانه های گوناگون خواسته و ناخواسته فاصله ایجاد کرده ایم. زیر بنای مسجد عبادی است اما در واقع مسجد گره گشای همه مشکلات مردم بود و تمام مسائل در آن حل می شد. مسجد باید جذب کننده جوان باشد. ما دنبال ایجاد ساختاری هستیم تا نظام اجتماعی اسلامی را با محوریت مسجد ایجاد کند. ارکانی که می تواند این ساختار را ایجاد کند سه ضلع دارد یکی مدیریت شهری است مثل شهرداری و شورای شهر و ... که باید تکامل بخش هم باشند. دوم نهادهای مدنی هستند و سوم خود مردم هستند. اگر این سه ضلع ایجاد شوند نظام مطلوب محلات ایجاد می شود.

نایب رییس شورای شهر تهران درپایان عنوان کرد: برای 354 محله تهران باید 354 نفر از ائمه جماعات به عنوان نماینده تمام مساجد محل در امنای شورایاری محلات باشند. مسجد باید مرکز محلات باشد. نباید بگذاریم یک نیازمند از محله به کمیته امداد برود البته ملاحظاتی هم وجود دارد. در آغاز ممکن است که با حاشیه هایی هم رو برو شویم اما امام جماعت است که باید حلال مشکلات باشد و به جناحی متمایل نشود. امام جماعات باید با روحیه ای که دارد به مشکلات خاتمه بدهد. جامعه هدف ما خانواده است و سرای محله مرکز ساماندهی است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به سخنرانی پرداخت و گفت: ما باید از ظرفیت های موجود استفاده کنیم و از صلابت آن صیانت کنیم تا امور اسلام را پیش ببریم. حضور روحانی فرزانه مشرف می تواند حضور مثبتی باشد و متولیان شهری این امکان حضور را فراهم کرده اند.

بدون بردباری و تحمل حاشیه ها کاری از پیش نمی رود. این مواجهه خردمندانه است که می تواند کار را در محلات پیش برد. روحانیون باید از مساجد محل حراست کنند و برای این کار باید با سایر ائمه جماعات جلسات تبادل نظر داشته باشند برای همین باید مطالعات جدی بر محلات و مشکلات داشته باشند. برای این مسئله حضور حقیقی مربوط به حلم و بردباری و ثابت نیازمند است و نیازمند قوه قهریه و قدرت های جزمی نیست.

وی درپایان با بیان این که این آغاز کار است گفت: برای انجام کار در سطح عالی نیازمند جلسات هم اندیشی فنی است که به صورت کارگاهی مباحثه و تبادل تجربیات شود. در این عرصه باید توان افزایی شود و ظرفیت مجموعه ها و افراد به یاری یکدیگر بیایند.


۲۳ مهر ۱۳۹۴ ۰۰:۱۰

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید