اخبار

هشتمین نشست ستارگان محراب برگزار شد / ویژگی بارز آیت الله حدیدی، مردمداری ایشان بود

هشتمین نشست ستارگان محراب برگزار شد / ویژگی بارز آیت الله حدیدی، مردمداری ایشان بود
خطبه 27 نهج البلاغه حکایت می کند حضرت علی (ع) از مردم کوفه گله دارد و اوج آن با این عبارت است که کاش شما را نمی دیدم که دلم را پر از خون کردید و قلبم را مالامال درد کردید، مرگ بر شما باد.

 

 

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد بزرگداشت مقام شامخ آیت الله منیر الدین حدیدی، در قالب هشتمین برنامه از سلسله نشست های ستارگان محراب در مسجد محمد مصطفی (ص) در روز شنبه بیستم تیرماه برگزار شد.

در این نشست که مزین به حضور برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران، مسئولین منطقه و تعدادی از ائمه محترم جماعات منطقه بود، حجت الاسلام والمسلمین عباسی مدیر ناحیه شهید نواب عباسی به نمایندگی از مرکز رسیدگی به امور مساجد، مقدم مدعوین و میهمانان حاضر در این مراسم را گرامی داشت و گفت: در واقع این نشست ها برای بزرگداشت مقام مفاخر ائمه جماعات و عالمان و مجاهدان سنگر مسجد است. پیامبر (ص) از جبرئیل می پرسند مقام عالم برتر است یا شهید؟ که جبرئیل می فرماید مقام عالم هزار برابر از شهید بالاتر است چرا که علما شهدا را تربیت می کنند. بنابراین این محفل برگزار شده تا از مقام علم و عالم و خصوصا عالمی که برای ارتقای قرآن در جامعه زحمت کشیده است، تجلیل شود.

بر اساس این گزارش در ادامه این نشست تعدادی از شاگردان آیت الله حدیدی طی میزگردی به سخنرانی در خصوص مقام شامخ آیت الله حدیدی پرداختند. حجت الاسلام والمسلمین حیدری قاسمی، مستشار دیوان عالی کشور و مهدی امیر کمالی، کارشناس مسائل خاورمیانه و علی تاج الدینی از اندیشمدان و نویسندگان در حوزه علمی و دینی و فرهنگی در این میزگرد به تبیین ویژگی های شخصیتی آیت الله حدیدی پرداختند.

در این میزگرد، حجت الاسلام والمسلمین حیدری قاسمی گفت: شناخت من نسبت به مرام آیت الله حدیدی مربوط به فعالیت های قبل از انقلاب وی است. آیت الله حدیدی از زمان پیش از انقلاب علاوه بر اقامه جماعت در این مسجد به تدریس علوم دینی مشغول بودند. وی ادامه داد: در بزگداشت ها ما باید توجه کنیم که باید فرد را در ظرف زمانی که نقش اساسی داشته تحلیل کنیم. قبل از انقلاب این جا در ظاهر مسجد بود ولی در واقع پایگاه تعلیم تربیت دینی مردم بود. وی تفقه در دین داشت به همین جهت مطالبی را که ما از وی در دست داریم جامع است. وی نگاهش به مسجد به عنوان نماز خانه نبود بلکه مرکز تربیت انسان های شایسته بود.

علی تاج الدینی از اندیشمدان و نویسندگان در حوزه علمی و دینی و فرهنگی ادامه داد: مجلس به احترام عالمی عامل منعقد شده که یک امام جماعت بود. برخی تصور می کنند امام جماعت جایگاه والایی ندارد و این در حالی است که در جامعه اسلامی مسجد جسم جامعه و روح آن امام جماعت است.

وی در ادامه با این سؤال که چرا وضعیت ما نسبت  به گذشته وضعیت خوبی نیست.؟ خاطرنشان کرد: آیت الله مطهری می گوید بعد از انقلاب اغلب مساجد خلوت شده چرا که قبلا در مساجد نیازهای مردم و آن چیزی که مردم می خواسته اند بیان می شده است ولی الان به این ترتیب نیست. خانه روحانی مسجد است نه وزارت خانه. روحانی باید به تمامه در مسجد باشد.

وی درباره رمز موفقیت و دلایل احترام آیت الله حدیدی گفت: وی برای مسجد وقت کاملی می گذاشت و وی ساعتی قبل از نماز در مسجد بود و حل مشکلات مردم می کرد. روحانی مسجد باید تمام وقت در مسجد باشد تا انسان ساز باشد. آیت الله حدیدی آرامش زیادی در سیره خود داشت. ما بهترین اوقات خوش را در مسجد می گذرانیم. رمز سوم مردم داری وی بود. آیت الله حدیدی عالمی کامل بود. مردم داری وی باعث رشد دادن مردم بود. ویژگی دیگر وی صفت مدارا بود. صفت بعدی ساده زیستی و مطابق سطح مردم محله زندگی کردن وی بود. ایشان به شدت از دنیا طلبی مبرا بود و وی گاهی با روضه خواندن روزگار می گذراندند. صفت بازر ایشان طنازی و شوخ طبعی بود.

در انتهای میزگرد نیز دکتر مهدی امیر کمالی به جمع بندی مطالب ارائه شده و بیان نظرات تکمیلی خویش پرداخت.

در ادامه این نشست حجت  الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان به سخنرانی پرداخت و گفت: خطبه 27 نهج البلاغه حکایت می کند حضرت علی (ع) از مردم کوفه گله دارد و اوج آن با این عبارت است که کاش شما را نمی دیدم که دلم را پر از خون کردید و قلبم را مالامال درد کردید، مرگ بر شما باد. ایشان در قبال ضربه کاری ابن ملجم آخ نگفت بلکه سخن از رستگاری کرد و راحت شدن از دنیا. نامه 23و 47 و خطبه 149 نوشته که امام در طول احتضار خود چنین گفتند که مردم، حسنم، حسینم و فرزندانم و هر کسی که پیام من را بشنود به وی می گویم من سه روز داشتم دیروز من امروز من و فردای من. شما هم سه روز دارید. دیروز من از آغاز تا انجام پر افتخار است و امروز عبرت برای شماست که امروز در بستر افتاده ام.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی ادامه داد: مردم شما هم سه روز دارید یک روز در عافیت و سلامت یک روز در بیماری و یک روز هم مرگ. آیت الله حدیدی بیش از 55 سال از عمر خود را در این محله گذراند. این مسجد مکانی برای آموزش مردم بود. این مسجد کانون انقلاب هم بود و این مسجد از اولین نقاطی بود که پیام انقلاب را به مردم رساند و بعد از انقلاب هم در دوران جنگ نقش مهمی داشت.

وی در پایان درباره ویژگی مردم داری آیت الله حدیدی گفت: مردم داری آیت الله حدیدی به حدی بود که گاهی به مسجد رسیدن وی مشکل می شد و با همه احوالپرسی می کرد. این روحانی در  نقطه دورافتاده غرب تهران نگاه روشنفکری داشت و به مسائل روز آشنا بود. امام صادق (ع) می فرماید عالمی که با امور زمان آشنا باشد فریب نمی خورد و این همان نگاهی است که امام خمینی (ره) نیز داشت.

در پایان نشست نیز با حضور مسئولین محترم و علمای حاضر در جلسه، از تابلوی مزین به تمثال این عالم فرزانه و مختصری از زندگینامه ایشان رونمایی شد.

 

۲۱ تیر ۱۳۹۴ ۲۱:۵۶

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید