اخبار

مراسم بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی برگزار شد + تصاویر

مراسم بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی برگزار شد + تصاویر
در نهمین نشست از سلسله نشست های بزرگداشت مفاخر ائمه جماعات تهران،"ستارگان محراب"، مقام شامخ آیت الله فیروزآبادی گرامی داشته شد.

 

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد ، در مراسم بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی، امام جماعت مسجد فیروزآباد شهر ری که شب گذشته به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد در این مسجد برگزار شد، پاره ای از ابعاد شخصیتی این عالم مجاهد و بخش هایی از زندگی ایشان بیان شد.

در این نشست که با حضور فرزند آیت الله فیروزآبادی، جمعی از مسئولین استان تهران و اقشار مختلف مردم بویژه مشتاقان و دوستداران آن مرحوم برقرار شد، آیت الله قائم مقامی، از اساتید حوزه و دانشگاه به سخنرانی پرداخت و با اشاره به ویژگی های برجسته اخلاقی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی آیت الله فیروزآبادی اظهار داشت: آیت الله فیروزآبادی از شاگردان حقیقی مکتب امام صادق(ع) بود و همواره رویکرد عقلانی را در زندگی خود پیدا می ساخت.

وی با تاکید بر اهمیت فقه و معنای آن و با بیان اینکه  فقه به معنای فهم درست از دین و دین بزرگترین نعمت خداوند است، عنوان کرد: باید در جریان درک دین از انحراف جلوگیری کرد و این حالت را فقه می گویند. فقه جریان سعادتمند، سابقه دار و با هدفی است که سینه به سینه از مکتب امام صادق (ع) به انسان امروز رسیده است.

آیت الله قائم مقامی با تاکید بر اینکه فقیه کسی است که دین را به درستی درک می کند و سلایق شخصی خود را درآن دخالت نمی دهد، ادامه داد: فقهای نظام کسانی هستند که برخلاف بسیاری از افراد زمانیکه به قدرت می رسند مغرور نمی شوند. فقیه برای درک درست مقصود خدا تلاش می کند. خوشبختانه در جامعه اسلامی ما فقهایی از این دست بسیار وجود دارند.

وی خاطر نشان نمود: آیت الله فیروزآبادی ازجمله فقهایی بودند  که در زمان حیاتشان در خدمت مردم بودند و هیچ زمانی از خدمت گذاری غافل نشدند. ایشان تحت تاثیر آیت الله خراسانی در نهضت مشروطیت شرکت کردند و حتی زمانی که نماینده مجلس بودند تمامی حق و حقوق خود را در جهت خدمت گذاری به مردم  صرف کردند.

سخنران این مراسم در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: آیت الله فیروزآبادی علی رغم قدرت و ثروت از اسلام و اصول آن فاصله نگرفتند و به لطف خداوند متعال تحت تاثیر مقام قرار نگرفتند. امروز شاهدیم که جریاناتی در نظام وجود دارند که با تمایل به قدرت و ثروت از اسلام اصیل فاصله می گیرند.

 استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نظرهای متفاوت در ارتباط با مشروطه گفت: برخی می‌گویند مشروطه از ابتدا ذاتاً منحرف بود الا این‌که علما ناگزیر بود در این حرکت شرکت کنند چرا که حرکتی بود که آغاز شده بود و برخی نیز می‌گویند مشروط ذاتاً خوب بود بعد خراب شد.

وی افزود:  آیت الله فیروز آبادی با اتکا به تقوا و دیانت از فسادهایی که بر سیاسیون و فعالان سیاسی عارض می شود در امان ماند و در مسیر تقوا و دیانت ثابت قدم حرکت کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه  گفت: مرحوم آیت الله فیروزآبادی در اوج تقدس، عقلانی عمل می کرد و این نشانه کسانی است که در مکتب فقهی امام صادق(ع) پرورش یافته اند.

 در ابتدای این مراسم نیز  حجت الاسلام و المسلمین اصلانی مدیر ناحیه شیخ صدوق، ضمن گرامیداشت مقام آیت الله فیروزآبادی اظهار داشت: ایشان حدود صد و چهل سال پیش در شهرری دیده به جهان گشودند. تحصیلات ابتدایی خود را در تهران گذراندند و چون بعد از فوت پدر مسئولیت خانواده را به عهده داشتند همزمان با تحصیل شبانه در تهران روزها در فیروزآباد کار می کردند.

وی افزود: آیت الله فیروزآبادی بعد از اتمام تحصیلات در تهران، عازم نجف اشرف شدند و افتخار شاگردی آخوند خراسانی را داشتتند. ایشان به عنوان مجتهد پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشتند. آیت الله فیروز آبادی در ترویج دین و دستگیری مستمندان بسیار تلاش می کردند و بانی خیر و برکت مردم شهرری بودند. 

حجت الاسلام و المسلمین اصلانی گفت: آیت الله فیروزآبادی با همین روحیه وارد مجلس شورای ملی شد و تمام مدت خدمت گذاری خود حقوقی دریافت نکرد. پس از اتمام دوره نمایندگی تمامی حقوق این مدت خود را صرف خدمت به مردم، تاسیس بیمارستان و مسجد فیروزآبادی کرد.

حسین طلا و علی رضا محجوب دو تن از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، جمالی فرماندار ری، کتانباف شهردار منطقه 20 و حجت الاسلام  والمسلمین حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد از جمله حاضران در مراسم بزرگداشت آیت الله فیروزآّبادی بودند.

در این نشست حاج مرتضی طاهری، از مداحان اهل بیت نیز با سرودن اشعاری به مدیحه سرایی و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) پرداخت.

در پایان این مراسم از تابلوی یادبود مرحوم آیت الله فیروزآبادی که قرار است در مسجد فیروزآبادی نصب شود، با حضور علما و مسئولان حاضر در مراسم پرده برداری شد.

 سلسله نشست های ستارگان محراب با هدف بزرگداشت علما و ائمه جماعات مساجد تهران برگزار می گردد. در نشست های پیشین ستارگان محراب یاد و خاطره بزرگانی چون آیت الله شیخ مرتضی زاهد، آیت الله حدیدی، آیت الله شاه آبادی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله خوشوقت و ... گرامی داشته شده است.

 بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 1  

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 2  

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 4 
 
بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 13 

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 12 

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 11 

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 10 

 
بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 

 

 

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 9 

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 8 

 
بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی  

 

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 7 

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 6 

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 5 

  بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 15 

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 3 

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 16 

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 17       

 

 
بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی

 

بزرگداشت آیت الله فیروزآبادی 14

 

۱۵ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۳۳

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید