اخبار

نشست هم اندیشی ائمه جماعات فعال و صاحب نظر در حوزه جوان برگزار شد+ تصاویر

نشست هم اندیشی ائمه جماعات فعال و صاحب نظر در حوزه جوان برگزار شد+ تصاویر
در نشست هم اندیشی ائمه جماعات فعال و صاحب نظر در حوزه جوان، مهمترین برنامه ها، پیشنهادات و راهکارها برای تقویت حضور جوانان در مسجد مورد نقد و نظر قرار گرفت.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد، نشست هم اندیشی ائمه جماعات فعال و صاحب نظر در حوزه جوان صبح امروز به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد و با حضور جمعی از ائمه جماعات استان تهران و رئیس و مدیران مرکز در مجتمع آموزشی محراب برگزار شد.

در این نشست هم اندیشی، ائمه جماعات حاضر در جلسه ضمن ارائه گزارش برنامه مساجد خود در حوزه جوان، به ارائه پیشنهادات، نظرات، و انتقادات مرتبط با موضوع جوان و مسجد پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز در بخشی از این نشست با بیان اینکه سرنوشت ما در گرو جوانان است، نشست هم اندیشی پیرامون موضوع جوانان را مهم و شوق انگیز ارزیابی کرد و گفت: در این نشست دغدغه ها، ایده ها، تجربه ها و دل مشغولی ها مطرح شد.

وی با بیان اینکه امروز پیشنهادات و انتقادات خوبی مطرح شده است، ادامه داد: جمع بندی این است که باید با یک راهبرد مشخص موضوع مسجد را که با آرمان و هویت و آینده ما گره خورده، مورد کار تخصصی قرار دهیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر روان شناسی و جامعه شناسی جوانان، خاطر نشان کرد: جوان امروز با جوان دیروز تفاوت دارد زیرا مسائل پیرامونی و محیطی تاثیر زیادی دارد از این جهت نیاز داریم مسائل روز را شناسایی کنیم.

وی افزود: مسجد باید با حفظ هویت و کارکردها متنوع خود بتواند جوان امروز را جذب کند و او را تعالی بخشد و به او شخصیت دینی دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر ادامه این سلسله نشست ها یادآور شد: باید از همه کسانیکه  در این حوزه فعالند برای بررسی تخصصی مباحث دعوت کرد.  

وی در بخش پایانی اظهاراتش خطاب به ائمه جماعات حاضر در نشست گفت: همه عضو اتاق فکر مرکز رسیدگی به امور مساجد هستید.

 

مهمترین محورهای بیان شده توسط ائمه جماعات حاضر در این نشست را می خوانید:


 حجت الاسلام و المسلمین دوست محمدی: تنها امید برای آینده جوانان کشور مسجد است. هیچ عاملی بهتر از مسجد برای نجات جوانان وجود ندارد. اولین عامل تاثیر گذار در جذب جوانان داشتن انگیزه الهی و دوست دشتن جوانان و عشق ورزیدن به آنها است. نکته بعدی اینکه امام جماعت باید متعادل باشد نه افراطی عمل کند و نه اهل تفریط باشد. در مرحله بعدی هم باید راه های جذب و دوست داشتن جوانان مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی: جوانان به مطالب خلاصه بخصوص در حاشیه برنامه های تفریحی علاقه دارند و این می تواند به عنوان یک راهکار مورد توجه قرار گیرد. تشویق نخبگان محله هم در مسجد تجربه موفقی بوده است. همچنین راه اندازی ستاد ازدواج هم از ایده هایی است که در مسجد ما تا به حال به حدود 90 ازدواج موفق منجر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عظیمی: رعایت کردن نظم و نظافت مسجد، بیان احکام جوانان و داشتن ارتباط بیرونی با جوانان، از عوامل جذب جوانان است. برخی مناطق تهران که آسیب های اجتماعی بیشتری دارند هم باید مورد توجه و برنامه ریزی مشخصی قرار گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین اسفندیار: باور، برنامه و اخلاص سه عامل مهم موفقیت در حوزه جوانان است.

حجت الاسلام و المسلمین اداوی: آموزش ائمه جماعات برای کار در حوزه جوان، پرهیز از انجام برنامه های کلیشه ای، پرداختن به اصل طرح های پیشنهادی و حمایت از طرح های آماده و مشخص می تواند زمینه لازم را برای تقویت پیوند جوان و مسجد فراهم کند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامی: اگر نقایص خودمان را برطرف کنیم بسیاری از طرح ها به نتیجه می رسد. ارتباط با مدارس محله هم می تواند نیاز به مسجد را در میان جوانان تقویت کند.

حجت الاسلام و المسلمین موجدی: لازمه تربیت استمرار است. ما نیاز داریم که امام جماعت سه وقت در مسجد حضور داشته باشد. امام جماعت باید امام جماعت محله باشد نه مسجد. امام جماعتی می تواند در محله موفق باشد که با مدارس محل ارتباط داشته باشد.

حجت السلام و المسلمین منیری: ما برای همه روزهای سال برنامه ریزی کرده ایم و برای تمام مناسبت ها برنامه داریم. مسجد ما دارای دارالقرآن است که برای آقایان و خانم ها کلاس برگزار می کند. بنده همیشه قبل از نماز مغرب در مسجد، نیم ساعت را برای پاسخگویی به مسائل شرعی اختصاص می دهم. برگزاری اردو و تهیه امکانات ورزشی برای جوانان مفید است.   

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی: امام جماعت باید بتواند با ارتباط گیری  با جوانان، جوان مسجدی بسازد.

حجت السلام و المسلمین موسوی: ائمه جماعات باید واقع بین باشند، نمی شود همه کارها را در حد عالی انجام داد زیرا منابع ما محدود است. باید بهترین کار را به بهترین شکل انجام داد. ائمه جماعات نباید بنشینند تا مردم به مسجد بیایند بلکه باید سراغ جوانان رفت. ما می توانیم مسجد مجازی داشته باشیم، در واقع ما دستمان به جوانان نمی رسد غیر از اینکه از امکانات مجازی استفاده کنیم. نکته بعدی اینکه اگر با جوانان کار کنیم و با خانواده هایشان ارتباط نداشته باشیم ممکن است که تلاش ها هدر رود.

حجت الاسلام و المسلمین سید یاسر موسوی: ذهنیت سازی جوانان برای اینکه جوان، مسجد را خانه آرامش معنوی خودش بداند، برای اجرای برنامه ها بسیار پر اهمیت است. واقعیت این است که ما جوانان را سخنرانی زده کرده ایم. باید اجازه دهیم جوان در مسجد صحبت کند تا از لابلای صحبت هایش به مشکلات پی ببریم. ما برای جذب و رشد جوانان به کادر جوان نیاز داریم. موضوع دیگر اینکه باید از طلاب جوان در مساجد استفاده کرد. می توان از طلاب جوان به عنوان کارورز در مسجد استفاده کرد تا هم مسجد به یک کادر مجرب و جوان مجهز شود و هم اینکه برای اداره مسجد تربیت و آماده شوند.

حجت الاسلام و المسلمین شجاعی: مفاد این نشست ها باید به عنوان جمع بندی برای مساجد ارسال شود. امور مساجد باید نظارت خود را بر مساجد افزایش دهد . پیشنهادات مرتبط با جوانان باید متناسب با مساجد ارائه شود. مقام معظم رهبری در پیش از انقلاب در جذب جوانان موفقیت های زیادی داشته اند که بازخوانی تجربیات ایشان مفید است.

حجت الاسلام و المسلمین اشرفی: مساجد یکسان نیستند و نمی توان از مساجد توقع یکسان داشت. به نظر من امام جماعت نباید خیلی درگیر مسائل عمرانی شود. هزینه های ساخت و ساز در مساجد گاهی مانع اقدامات فرهنگی می شود. به نظر بنده سلامت اخلاقی و فکری امام جماعت شرط اصلی تاثیر گذاری بر روی جوان است. مورد دیگر اینکه برنامه های جانبی نباید اصل قرار گیرد. همچنین ائمه جمعه باید رفتار مسئولین آن محله یا شهر را به گونه ای هدایت کند که رفتار مسئولین مردم را دین زده نکند.

حجت الاسلام و المسلمین اخوان: جوانان باید احساس کنند در مسجد تشریفاتی نیستد. جوانان باید میدان دار مسجد باشند. برنامه های جوانان باید از امور مساجد ارائه شود تا بهتر بتوان برنامه ها را هدایت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نصیری: پاسخگویی به سرگردانی معنوی جوانان مستلزم این است که نماز واقعی در مسجد خوانده شود و برای این کار هم باید ائمه جماعات به معنی واقعی کلمه داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین گودرزی: ما باید کسانی که در مسجد جذب شده اند را مورد توجه قرار دهیم و به عبارتی خوب ها را خوب تر کنیم. در این زمینه باید ارتباط جوانان با حوزه را تقویت کرده و با برگزاری اردوهای حوزوی جوانان را به سمت حوزه سوق دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین سرمدی: باید به ائمه جماعات جوان میدان داد. ارتباط گیری با مدارس مهم است اما چه اشکالی دارد که مدارس غیر انتفاعی از طرف مرکز رسیدگی به امور مساجد راه اندازی شود. امور مساجد باید حوزه های علمیه ای را ایجاد کند که ائمه جماعات برای کار مسجدی آموزش داده شوند. در سطوح عالی حوزه هم می توان رشته مدیریت مسجد را مورد توجه قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین عینی: به نظر بنده باید هماهنگی های بین دستگاه ها افزایش پیدا کرده و مساجد بتوانند از جاذبه های صوتی و تصویری هم استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی کیا: من در محله ای هستم که 25 هزار جمعیت دارد با یک مسجد. در این شرایط ما توانسته ایم 15 نفر را به حوزه علمیه بفرستیم. ما برای حدود 110 جوان در مسجد هر شب برنامه داریم. مسجد باید به گونه ای برای جوانان برنامه ریزی کند که از آسیب های اجتماعی محله کم کند.

حجت السلام و المسلمین حبیبی: در مسجد ما حدود هشتاد درصد از نمازگزاران را جوانان تشکیل می دهند. باید از امور مساجد تشکر کرد که مدیریت مساجد را برعهده ائمه جماعات قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر: اردوها و برنامه ها مصادیق هستند، ما باید قبل از اینها جوان را بشناسیم. دغدغه جوان چیست؟ بحران هویت و سرگشتگی هایی که جوانان دچار آن شده اند را باید شناسایی کرد. به نظر من کارگاه های روانشناسی باید برای جوانان ترتیب داده شود. امام جماعت باید در محله خودش جوانانی را که موفق هستند شناسایی و مورد تشویق قرار دهد. خانواده، مدرسه، مسجد و رسانه چهار عاکل مهم در تربیت یک جوان است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا زاده: مفاد این نشست باید به صورت جمع بندی شده در اختیار مساجد قرار گیرد. هدف از جذب جوانان ارتقای مسجد است. مسجد ارکانی دارد مانند امام جماعت، هیئت امنا، نمازگزاران و ... و ما اگر بخواهیم ارتباط پایداری با جوانان داشته باشیم باید همه این ارکان را ارتقا دهیم. برای ارتقا ائمه جماعات می توان با برخی دانشگاه ها ارتباط گرفت. چرا ما برای هتل داری رشته تخصی داریم اما برای مدیریت مسجد چنین چیزی وجود ندارد. ما باید کارهای کلانی انجام دهیم. ما در جامعه نیاز به شوک داریم زیرا با کارهای عادی نمی توان به نتیجه رسید.

حجت الاسلام شیخ علایی: نشر بیانات مقام معظم رهبری، جلوگیری از انحرافات و بررسی نقاط ضعف ائمه جماعات در مسجد می تواند مفید باشد.

حجت الاسلام و المسلمین گودرزی: توجه به شیوه نامه ها و جزوه های تهیه شده توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد می تواند مفید باشد. ائمه جماعات به مطالعه نیاز دارند.

حجت الاسلام و المسلمین بیگدلی: بهره گیری از متخصصان حوزه های مخالف می تواند برنامه ها را تخصصی تر کند و به یک برنامه علمی و منسجم منجر شود که در همه مساجد مورد استفاده قرار گیرد. البته این منافاتی ندارد که ائمه جماعات هر کدام ابتکارات خود را در کنار این برنامه های اصلی انجام دهند اما نکته مهم این است که نباید در هر جایی به طور سلیقه ای عمل شود. مساجد مسلما محور و مدار امور دینی است این محوریت نباید تحت الشعاع قرار گیرد. صحیح نیست که برنامه های دیگر نهادها مسجد را به حاشیه براند.

ارتباط با خانواده ها، بهره گیری از حلقه های واسطه با جوان، پرهیز از برنامه های سلیقه ای، بررسی علمی موضوع جوان، استفاده از ظرفیت واحد علوم اسلامی دانشگاهیان، نظرسنجی از جوانان برای شناسایی چالش ها و نیازها، تقویت حضور جوانان مسجدی، بیان عملی و هنرمندانه احکام، ایجاد فضای جذاب در مسجد، راه اندازی کارگاه مسجد شناسی و جوان شناسی با حلقه های ده تا پانزده نفری، پرهیز از تقلیل مسجد به کارکرد عبادی آن، لزوم شرکت مسئولین در مساجد، توجه به مساجد سایر استان ها و شهرهای کشور، برنامه ریزی برای ارتباط تعریف شده مسجد با مدرسه و راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی در مساجد نیز از دیگر دیدگاه ها و پیشنهاداتی بود که در این نشست مطرح شد.

  

 

 

 

 

 

 

 

 


۲۳ مهر ۱۳۹۴ ۰۰:۲۴

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید