اخبار

رئیس جمهور در اجلاس روز جهانی مسجد: مسجد خانه حزب و جناح نیست خانه ملت است

رئیس جمهور در اجلاس روز جهانی مسجد:  مسجد خانه حزب و جناح نیست خانه ملت است
رییس جمهور با بیان اینکه مسجد فرای حزب و جناح است، گفت: مسجد خانه حزب و جناح نیست، خانه ملت است.
  به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان در سیزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد که با حضور ائمه جماعات سراسر کشور و سفرای کشورهای اسلامی در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد، گفت: خاطره تلخ به آتش کشیدن قبله گاه اول مسلمانان در 46 سال قبل که بر آن اساس روز جهانی مسجد نامگذاری شد نشان داد که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اصول اجتماعی و انسانی تعهدی ندارد.

 وی در ادامه با اشاره به تجلیل از بیت آیت الله مهدوی کنی در اجلاس امروز به بیان خصوصیات شخصی این مرحوم پرداخت و گفت: آیت الله مهدوی کنی را من از سال 1353 که در مسجد محل ایشان به سخنرانی می پرداختم، می شناسم و همان سال این سخنرانی ها منجر به فرار من و دستگیری ایشان شد.

 دکتر روحانی یادآور شد: آیت الله مهدوی کنی همواره نامش در صدر نام سرداران اسلامی است.

 رییس جمهور در ادامه به تشریح مسجد پرداخت و اظهار داشت: مسجد برای ما مرکز مهمی است، مرکز و محور اصلی شهر است و همواره مسجد ساخته می شود تا در کنار آن مدارس علمیه، بازار و دیگر مراکز حکومتی ساخته شود.

 وی ادامه داد: سیاست، اقتصاد، علم و مسایل اجتماعی همواره در سایه و کنار مسجد بوده و البته اساس مسجد مرکز عبادت است و همینطور که از نامش پیداست محل عبادت، اخلاق، تعلیم و تربیت است.

 رییس دولت تدبیر و امید در ادامه با تاکید بر این نکته که نمی خواهیم بگوییم مسجد جای مدرسه یا دستگاه ها یا مراکز فرهنگی دیگر را بگیرد، افزود: اما مسجد مرکز خاصی برای مومنان صالح و تربیت و اخلاق اسلامی بود.

 رییس جمهور با بیان اینکه خدای ناکرده نباید در مسجدی بوی وحدت برداشته شود و یا آن مسجد بوی تفرقه بدهد، گفت: آن دیگر مسجد نیست و امروز هم متاسفانه در گوشه و کنار دنیا مساجدی هستند که امام شان در بالای منبر از تفرقه بین مسلمانان می گوید و مذهب بزرگ شیعه و شیعیان را کافر معرفی می کند و هنوز هم امروز در برخی مساجد دنیا در تلاش هستند که سخنان، حرف ها و منبرهایشان تفرقه ای بین فرق اسلامی ایجاد کند.

 روحانی ادامه داد: امروز مساجدی در دنیا هستند که از آن افرادی پرورش می یابند که در میان جامعه به خشونت و افترا و کشتن مردم افتخار می کنند و آن را به عنوان اسلام دروغین معرفی می کنند.

 وی خاطرنشان کرد: مسجدی مسجد واقعی است که مسجد علم باشد، مسجد تعلیم و تربیت باشد و مرکز رحمت و برادری و وحدت در میان مسلمان ها باشد.

 رییس دولت یازدهم با اظهار اینکه از مسجد مقاومت و ایستادگی برمی خیزد نه ظلم و تجاوز و خشونت و تفرقه عنوان کرد: مسجد مکان سیاست اسلامی است همانطور که در نهضت و نظام اسلامی مساجد پیشتاز بودند و منبرها در مساجد سخنان امام راحل را مطرح می کردند.

 وی یادآور شد: اولین سخنان مهم امام خمینی (ره) در نهضت اسلامی در روز آخر اسفند 1341 در مسجد مطرح شد، همان زمانی که امام فرمودند اگر شیخ موسس هم بود ساکت نمی نشست و امام عمدتا سخنرانی های مهم شان را در مسجد ادا می کردند.

 رییس جمهور با تصریح اینکه مساجد در انقلاب اسلامی مرکز حرکت و موتور تحرک برای کاروان عظیم نهضت اسلامی تا رسیدن به پیروزی در انقلاب بود، اظهار داشت: مسجد جای سیاست است اما جای حزب نیست.

 مساجد فرای حزب است و همه را می پذیرد

 رییس جمهور در این بخش از اظهارات خود با تاکید بر این نکته که باید مسایل مهم اجتماعی و منطقه و جهان اسلام در مساجد مطرح شود، عنوان کرد: اینکه یک مسجد به تبلیغ یک حزب بپردازد و مسجد دیگر حزب دیگری را تبلیغ کند وحدت و اتحاد ایجاد نمی شود و گاهی هم تفرقه حاصل می شود.

 وی با تصریح اینکه مسجد فرای حزب است و همه را درون خود می پذیرد، عنوان کرد: مسجد خانه جناح نیست، خانه ملت است و نباید رنگ و بوی حزب و جناح بگیرد و باید رنگ اسلام به خود بگیرد.

 وی با اشاره به مسجدهای بزرگ اسلامی همچون بیت الله الحرام، مسجدالنبی و مسجد کوفه که جان و روح آنها خداوند، پیامبر اکرم و امیرالمومنین است، عنوان کرد: مسجد باید جان و روحش اهل بیت، منافع کشور و دنیای اسلام باشد و مرکز اتحاد و دوستی و جذب باشد.

 روحانی با اظهار اینکه معیار مسجد این است که چند نفر را جذب کرده نه اینکه حاشیه و معماری اش چگونه است، گفت: مساجد برای طهارت و هدایت هستند و اینکه بتوانند کمک بزرگی به انقلاب اسلامی و حرکت های اسلامی در منطقه محسوب شود.

 مقدمات مذاکرات هسته ای 92 از زبان روحانی

 رییس دولت تدبیر و امید در ادامه اظهارات خود به اقدامات سیاسی و اقتصادی دولتش در 2 سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سایه مساجد، رهبری معظم انقلاب و حمایت مراجع و علما دولت در 2 سال اخیر در موضوع هسته ای توانست موفق عمل کند.

 وی با بیان اینکه 12 سال پیش این معضل به بهانه های نادرست برای این ملت درست شده بود، گفت: برای اینکه بتوانیم این معضل را از طریق گفتگو حل کنیم کار بسیار دشواری داشتیم که اول باید مقدمات این اقدام فراهم می شد.

 وی یادآور شد: پس از تحلیف دولت یازدهم در اولین گام برای حل معضل هسته ای آماده کنیم مهرماه 92 به نمایندگی از ملت ایران در اجلاس مجمع جهانی سازمان ملل شرکت کردم آنجا به کشورهای دنیا پیشنهاد دادم که باید جهانی عاری از افراط و خشونت داشته باشیم و خواستم این نظریه و این هدف مهم در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب برسد.

 وی با اظهار اینکه پذیرفتن این اقدام جمهوری اسلامی ایران برای خیلی ها سخت بود که ایران که آنها به عنوان تروریست تبلیغش کرده بودند پیشنهاد جهان عاری از ترور را بدهد، عنوان کرد: به حول و قوه الهی چند ماه بعد و با تلاش دیپلماسی فعال کشورمان این طرح با چکش رییس مجمع عمومی سازمان ملل و بدون رأی گیری که اصطلاحا آن را اتفاق آرا می نامند به تصویب رسید تا همه بدانند ایران کشور صلح است و کشور سلاح های جمعی نیست بلکه قربانی سلاح های جمعی بوده است.

 رییس قوه مجریه قدم دوم دولتش برای حل معضل هسته ای ایجاد شده از سوی استکبار جهانی برای ملت ایران را ایجاد آرامش در اقتصاد دانست و یادآور شد: کشوری می تواند پای میز مذاکره برود که در شرایط تحریم آرامش را در بازار به وجود آورد و به حول و قوه الهی این آرامش در ماه های اول به بازار آمد.

 وی ادامه داد: در قدم سوم هم ما در پای میز مذاکره باید حمایت اکثر کشورهای جهان را احساس می کردیم و در همین راستا در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی 50 هیئت خارجی حضور یافتند و این علامت خوبی به دنیا بود که ایران تنها نیست و کشورهایی که فکر می کنند ایران منزوی شده در خطا و اشتباه هستند.

 همه تیم مذاکره کننده مورد شناخت من و حمایت رهبری بودند

 وی لازمه دیگر حضور محکم در پای میز مذاکره را ایجاد تیم مذاکره کننده قوی دانست و گفت: در آخرین گام ما برای مذاکرات رو به جلو یک تیم مذاکره کننده قدرتمند ایجاد کردیم تا در برابر شش قدرت جهانی بنشیند و از لحاظ علمی، سیاسی، حقوقی و هسته ای مذاکرات خوبی را برگزار کند و برای این کار الحمدالله یک تیمی مورد نظر قرار گرفت که هم من از دیرباز آنها را می شناختم و هم همه تیم مورد حمایت رهبری بودند.

 وی با اظهار اینکه چون مسایل مهم کشور بدون وحدت و یکپارچگی به نتیجه نمی رسید ما باید برای پیروز شدن متحد می شدیم و امروز با یکپارچگی در برابر استکبار جهانی ایستادیم و انشاءالله در آینده هم با وحدت به پیروزی های بیشتری خواهیم رسید.

 رییس جمهور با تکمیل مورد به مورد مقدمات مورد نیاز مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم، یادآور شد: با همه این مقدمات ما یک سرمایه اصلی که آن هم مقاومت مردم بود را برای حل معضل هسته ای داشتیم و امروز بحمدالله گام بسیار بلندی و مهمی را برداشته ایم.

 وی افزود: چه کسی فکر می کرد ما به سازمان ملل و شش قدرت جهانی که شش قطعنامه علیه ما تصویب کرده بودند بقبولانیم که همه آن شش قطعنامه را لغو کنند و علاوه بر به رسمیت شناختن فعالیت هسته ای ایران حمایت کشورهای دیگر برای توسعه این فعالیت را هم بخواهند.

 وی تصریح کرد: این نشانگر این است که ما از یکپارچگی، وحدت، تدبیر و امید به آینده باید استفاده کنیم تا باز هم پیروز شویم.

 وی به ارزشمند بودن فعالیت صلح آمیز هسته ای برای امروز کشور اشاره کرد و گفت: این فعالیت هسته ای برای ایجاد فضا برای اقتصاد کشور و رونق این اقتصاد و اشتغال جوان ها مورد نیاز بوده و باید پس از این بتوانیم علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی با فعالیت هسته ای حتی به همسایه هایمان هم کمک کنیم.

 رییس جمهور با اشاره به رنجی که کشورهایی چون فلسطین، لبنان، عراق، سوریه و پاکستان در منطقه می کشند، گفت: اگر همه با هم در کشور وحدت داشته باشیم می توانیم به این دوستانمان هم کمک کنیم.

 رییس دولت یازدهم از علمای حاضر در سیزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد خواست تا همچنان در صف مقدم ایستادگی و آماده کردن مردم در سایه مساجد پررونق تلاش کنند.

۲۳ مهر ۱۳۹۴ ۰۰:۲۴

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید