اخبار

خلوص مساجد در فیلم‌ها و سریال‌ها تصویر نمی‌شود

خلوص مساجد در فیلم‌ها و سریال‌ها تصویر نمی‌شود
بازیگر فیلم‌های سینمایی «دهلیز» و «بوسیدن روی ماه» گفت: هنوز نتوانستیم در فیلم‌ها و سریال‌هایمان خلوص مساجد و پناه بردن آدمی به این فضا را به نمایش بگذاریم و بیشتر این موضوع به صورت کلیشه‌ای تصویر می‌شود.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ستاد خبری روز جهانی مسجد، «شاهرخ فروتنیان» بازیگر سینما و تلویزیون درباره اینکه وقتی کلمه مسجد را می‌شنوید یا وقتی مسجدی را می‌بینید، چه حسی پیدا می‌کنید، گفت: اولین تصور برای من پس از دیدن مسجد، گنبد و گلدسته، تمنا به سمت معبود است. من در محله عین‌الدوله بزرگ شدم و در خیابان ایران مسجدی بود که جزء مکان‌های امن زندگی من به شمار می‌آمد و فکر می‌کنم به خاطر معماری خاصش برای من حس امنیت ایجاد می‌کرد. یادم هست که یکی از جنگ و دعواهای همسن و سالانم در مسجد، بر سر مکبّر بودن بود، اما تنها جایی بود که آرامش عجیبی به ما می‌داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا مساجد امروزه نیز این نوع حس امنیت و آرامش را دارد، توضیح داد: من فکر می‌کنم مساجدی که امروز ساخته می‌شوند کمتر چنین ویژگی را دارند چراکه با تجملاتی کردن تزیینات در آنها، قداست مسجد را از بین می‌برند و این قدر این تزیینات فضای شلوغی را در پی دارد که به نظرم مانع برقراری ارتباط با خدا می‌شود، درست مثل این است که دیوارهای مسجد بزک شده‌اند. شاهد مدعای این نوع تغییرات نیز صحن و حرم امامزاده صالح (ع) است که برای من حال و هوای دیگری داشت اما الان و پس از ایجاد تغییرات ظاهری، آن حس اولیه‌ام نسبت به فضای داخلی این امامزاده از بین رفته است. البته قبل از اینکه دچار تغییرات ظاهری شود با هیات امنای آن صحبتی در این مورد داشتم اما موثر نبود.

بازیگر فیلم سینمایی «دهلیز» با اشاره به کمرنگ‌شدن کارکرد اصلی مساجد، خاطرنشان کرد: تغییر دیگری که در مساجد امروز رخ داده که نوعی آسیب هم به شمار می‌آید، تبدیل فضای اطراف مساجد به تهیه غذا و پاساژ است، آن هم به بهانه گذراندن امورات مسجد! به نظر من این نوع تغییرات و راه‌اندازی مغازه و فروشگاه در مساجد، جلوه خوبی ندارد، چرا که مسجد مکانی مقدس و روحانی بود که کارکرد و هدفش جدا شدن انسان از هیاهو و روزمرگی زندگی و ارتباط بیشتر با خدا بود.

وی در پاسخ به این سوال که در آثار فرهنگی و هنری مثل فیلم‌ها و سریال‌ها، تاثیر مسجد را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: به نظر من ما هنوز نتوانستیم در فیلم‌ها و سریال‌هایمان خلوص مساجد در دوران قدیم و پناه بردن آدمی به این فضا را به نمایش بگذاریم و بیشتر این موضوع به صورت کلیشه‌ای تصویر می‌شود. در سریال‌ها نیز کسانی که اهل مسجد هستند می‌توانند گوشه‌ای از این خلوص را تصویر کنند، اما در بیشتر فیلم‌ها مسجد تبدیل به دفاتر حل اختلاف شده است.

بازیگر فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» در پایان در مورد تخریب و آتش زدن مساجد و کلیساها توسط تکفیری‌ها در همسایگی کشورمان، اظهار کرد: نمی‌دانم دنیا به کجا رسیده است که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. عقاید و ایدئولوژی‌های متفاوتی در جهان وجود دارد اما هیچ وقت چنین اتفاقاتی نمی‌افتاد و نمی‌دانم چطور می‌شود که عده‌ای به خود اجازه دهند که به نام دین، دست به چنین اعمال شنیعی بزنند.

 

۶ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۴۸

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید