اخبار

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران/لزوم پیوند مسجد با فرهنگسرا/ مسجد، محور شهر اسوه است

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران/لزوم پیوند مسجد با فرهنگسرا/ مسجد، محور شهر اسوه است
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: "مسجد" محور اصلی در یک شهر اسوه است؛ اولویت ما نیز در طراحی شهر اسوه، توجه به مساجد و برپایی فعالیت‌های فرهنگی، هنری است.

به گزارش  پایگاه تخصصی مسجد به نقل از خبرگزاری ابنا ،  رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت سی‌ام مرداد روز جهانی مسجد درباره مهمترین کارکرد مسجد در جامعه گفت: خوشبختانه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی برای همه ما به خوبی ترسیم شده است و اصلی‌ترین فعالیت‌های فرهنگی ما نیز در مساجد شکل می‌گیرد، منتها مسجد محورهای مختلفی دارد که بنا نیست تنها در آن نماز اقامه شود. با وجود اینکه اصلی‌ترین فریضه در مسجد احیای نماز و دعاست ولی با این حال مساجد می‌توانند محور بسیاری از فعالیت‌های دینی، فرهنگی و هنری قرار بگیرند.

«محمود صلاحی» با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان مأموریتی به همه مسئولان فرهنگی مناطق ۲۲گانه تهران برای فعال‌سازی بیشتر مساجد ابلاغ شد، گفت: بر همین اساس در هر منطقه سه مسجد بزرگ در زمینه‌های مختلف فعال شد و جمعاً ۶۶ مسجد بدین صورت خاص فعال شدند. چند روز پیش نیز شهرداری تهران در شورای فرهنگی مطرح کرد مساجدی که نماز صبح برگزار می‌کنند باید امتیازات ویژه و امکاناتی خاص داشته باشند.

وی درباره ارتباط کارکردی متقابل بین فرهنگسراها و مساجد و اینکه چه شباهتی فعالیت‌هایشان با یکدیگر دارد،‌ گفت: ‌برقراری ارتباط بین فرهنگسراها و مساجد از اولویت‌های جدی ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری است که حتما باید صورت بگیرد، چرا که مشترکات بین فعالیت‌های فرهنگسراها و مساجد در زمینه عبادی، معنوی، فرهنگی و هنری زیاد است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با ابراز تأسف نسبت به تخریب اماکن مقدس و مساجد منطقه به دست تکفیری‌ها اظهار داشت:‌ این گروه‌ها به هیچ دینی معتقد نیستند به همین دلیل هم به تخریب کلیسا و مسجد، قبرستان، معبد، آثار باستانی و ... می‌پردازند. دین به ماهو دین نخستین بحث‌اش محبت است، به ویژه اسلامی که ما شناخته‌ایم، محبت پایه و اساس آن را شکل داده است، در جایی از پیغمبر(ص) پرسیدند که جایگاه محبت در اسلام چیست و ایشان پاسخ داد: هل الدین الّا الحب؟

صلاحی با تأکید بر اینکه کتابی با عنوان «مدیریت اسوه، مدیریت حب بنیان» نگاشته است، اظهار داشت: بنابراین بنیان اسلام دوستی است، تکفیری‌ها که به هیچ دینی معتقد نیستند و وظیفه‌شان از سوی استکبار جهانی تنها خراب کردن و انحراف ادیان از الهی گرفته تا غیر الهی است، منتها توجه ویژه‌شان به دین اسلام است. اینها به مسیحی، مسلمان و کودک و نوجوان ظلم می‌کنند، بنابراین بنده اعتقاد دارم که این گروه‌های تکفیری و داعشی بویی از انسانیت و اسلامیت نبرده‌اند.

وی در پایان یادآور شد: وظیفه اصلی ما به عنوان مسلمان حفظ سنگرهای مساجد و کیفیت بخشی و ساختن مساجد بیشتر است، باید به فکر همنوعان خودمان در اقصی‌نقاط کشورهای اسلامی باشیم و هر کاری که می‌توانیم برای حفظ دین اسلام انجام دهیم، هرچند خود دین اسلام را خداوند حفظ می‌کند و ما نیز وسیله هستیم ولی باز هم وظایفی بر عهده داریم که اجازه ندهیم چنین توهین‌هایی به اماکن مقدس مسلمانان صورت بگیرد.

 

۳ شهریور ۱۳۹۴ ۱۵:۱۶

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید