اخبار

داعش یک مسجد را در افغانستان هدف حمله راکتی قرار داد

گروه تروریستی داعش با پرتاب راکت، مسجدی در «ننگرهار» افغانستان را هدف قرار داد که بر اثر آن 6 نماز گزار کشته و 4 تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایرنا، فرماندار شهرستان «اچین» از توابع استان ننگرهار گفت که این راکت شامگاه جمعه به مسجد این شهرستان اصابت کرد. «حاجی غالب» افزود: داعش 6 راکت دیگر نیز در این شهرستان به نزدیکی پایگاه های نیروهای افغان، پرتاب کرده است.

گزارش های رسیده حاکی است که شبکه های تلفن همراه در بیشتر شهرستان های استان ننگرهار تخریب شده و دسترسی اطلاعاتی به شهرستان اچین از طریق وسایل ارتباطی میسر نیست.

استان ننگرهار در جوار پاکستان قرار دارد و گروه تروریستی داعش این استان را مرکز اصلی فعالیت های خود در افغانستان قرار داده است. نیروهای این گروه تروریستی در چند شهرستان «ننگرهار» حضور دارند و بیشترین حمله های آنان به نیروهای امنیتی افغانستان درهمین استان صورت می گیرد.منابع افغان می گویند که عملیات نظامی برای باز پس گیری مناطقی از داعش در جریان است.

عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش تاکنون چند بار در استان شرقی ننگرهار در مرز پاکستان با نیروهای دولتی و طالبان جنگیده اند.

کمیسیون حقوق بشرافغانستان حدود یک ماه قبل، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که گروه تروریستی داعش106 منزل مسکونی عضو گروه طالبان را در ننگرهار آتش زده است.

براساس اعلامیه کمیسیون مستقل حقوق بشرگروه تروریستی داعش در شهرستان های اچین و «نازیان» استان ننگرهار چهار زندان شخصی دارد و در آن ها افراد را نگهداری می کند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان افزوده است که خانه های مسکونی افراد طالبان به علت اینکه صاحبان آن ها با گروه طالبان همکاری می کنند، از سوی گروه داعش به آتش کشیده شده است.
مشاورامنیت ملی رییس جمهوری افغانستان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که گروه های تروریستی ازجمله داعش قصد دارند ازافغانستان برای رسیدن به «کشورهای اصلی خود» شامل چین، ازبکستان، کشورهای آسیای مرکزی و روسیه، استفاده کنند.

«حنیف اتمر»افزوده است که نیروهای اطلاعاتی افغانستان، تردیدی در این موضوع ندارند که حالا دیگر داعش در افغانستان با عراق و سوریه ارتباط تشکیلاتی دارد ومرکزیت داعش، آنان را کنترل می کند، به آنان راهبرد می دهد و آنان را تامین می کند.

به گفته اتمر، القاعده بعد از کاهش سربازان ناتو، به افغانستان بازگشته و داعش نیز یک تهدید جدی را ایجاد کرده است ، زیرا اعضای آن، با سرکرده این گروه در عراق و سوریه، ارتباط «نهادینه شده» دارند.
وی گفته است که القاعده، طالبان، شبکه حقانی و گروه تروریستی داعش، در افغانستان «درحال تغییرشکل»، «سازمان دهی مجدد» و «جذب نیرو» هستند.

مشاور امنیت ملی افغانستان افزود: «چیزی که این گروه ها برای نجات و رشد خود نیاز دارند پناهگاه است، چه در افغانستان باشد یا پاکستان. آن ها این پناهگاه را در پاکستان برای چند دهه داشتند.»
به گفته اتمر، «اگر مشکل طالبان از طریق مبارزه با تروریسم و یا از راه مصالحه حل نشود، عناصر داعش رشد خواهند کرد زیرا به میزبان و زمینه جلب و جذب نیاز دارند. و ما نباید بگذاریم که طالبان افغانستان به چنین امکانی برای آن ها مبدل گردند.

سازمان ملل متحد نیز درهفتادمین مجمع عمومی این سازمان گزارشی از حضور داعش در افغانستان منتشر کرد و اعلام کرد که این گروه برای حضور منسجم در افغانستان، پس از عراق و سوریه است.
بر اساس این گزارش، گروه تروریستی داعش، استان ننگرهار را مرکز عمده فعالیت خود در در افغانستان قرار داده است، اما در عین حال در 25 استان این کشور حضور دارد.

 

۱۱ آبان ۱۳۹۴ ۱۶:۴۵

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید