اخبار

همایش فعالان قرآنی ناحیه شهید مطهری برگزار شد+ تصاویر

همایش فعالان قرآنی ناحیه شهید مطهری برگزار شد+ تصاویر
همایش فعالان قرآنی ناحیه شهید مطهری مرکز رسیدگی به امور مساجد با حضور ائمه جماعات ناحیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد، همایش فعالان قرآنی ناحیه شهید مطهری مرکز رسیدگی به امور مساجد شب گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام و المسلمین نیک نژاد، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران و جمعی از ائمه جماعات فعال ناحیه شهید مطهری برگزار شد.

*************
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در این همایش با بیان اینکه این جلسه به نام قرآن کریم تشکیل شده و نشان می دهد در این مسیر قدم های محکم تری در حال برداشته شدن است، اظهار کرد: ما باید به کمک ائمه جماعات مساجد در ترویج معارف قرآنی بهتر از قبل عمل کنیم و همه در این فکر باشیم که همه در مسجدشان برنامه قرآنی داشته باشند. امیدواریم بر این عهد پافشاری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همه باید بر این عهد بمانیم، افزود: همه ائمه جماعات بدون استثنا توانایی ارائه تفسیر را دارند و خوب است که تفسیر های قرآنی را با دسته بندی و جذابیت های هنری ارائه کنیم که اگر این اتفاق بیفتد کار تاثیرگذاری خواهد بود.

رئیس مرکز با تاکید بر اینکه در منابر باید متکی به متن قرآن یا نهج البلاغه سخن بگوییم تا درذهن مخاطب بماند، خاطرنشان کرد: داشتن برنامه قرآنی در مساجد مورد اهتمام است. ما وظیفه داریم علاوه بر احیای قرآن در مسجد خودمان این حرکت را به یک حرکت ملی و کشوری تبدیل کنیم. اتفاقاتی که در تهران می افتد در کل کشور نشت پیدا می کند و در این زمینه هماهنگ عمل کردن تاثیر زیادی دارد. البته همه این برنامه ها موجب افزایش انس ما با قرآن هم می شود.

*************

حجت الاسلام و المسلمین کرمی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز در این همایش با بیان اینکه مدتیست مرکز رسیدگی به امور مساجد طرحی را با عنوان نهضت قرآنی آغاز کرده، اظهار نمود: امروز در سنگر مسجد احتیاج به یک نهضت قرآنی داریم و جایی بهتر از خانه خدا برای ترویج کتاب خدا وجود ندارد. اگر در سنگر مسجد کوتاهی کنیم از جاهای دیگر برای ترویج و تفسیر قرآن نمی توان توقعی داشت. در شرایطی که جای خالی دستگاه های قرآنی وجود دارد مساجد پرچم دار قرآن هستند اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. ما تا به حال از این رسالت بزرگ غفلت کرده ایم.

وی در تشریح طرح نهضت قرآن گفت: ما در چند مرحله این طرح را اجرایی کردیم، فاز اول کرسی تلاوت بود تا عطش قرآنی در مساجد ایجاد شود. امسال هم با هدف گیری ٣١٣ مسجد و با کمک اندکی که صورت گرفت در حال حاضر حداقل ٥٠٠ مسجد این کرسی را پیش برده اند. واقعیت این است که اگر مزه انس با قرآن را به مردم بچشانیم خود مردم طالب می شوند و نیازی به حمایت وجود ندارد.

معاون فرهنگی مرکز افزود: در مرحله بعد تفسیر آیات گلچین شده آغاز کردیم با نام ٥٢ هفته ٥٢ آیه که هم محتوا و هم شیوه نامه ارسال شد. ترکیب این آیات هم با توجه به مسایل مورد نیاز مردم و مناسبت ها انتخاب شد و هدف این بود که پایان هفته مردم انس پیدا کنند و پایان هر هفته در بین برگزیده ها مسابقاتی برگزار گردد.  

وی با اشاره به فاز بعدی با موضوع تفسیر ترتیبی قرآن، گفت: برای اینکه مقدمه کرسی های  هفتگی دایر شود، فراخوان دادیم تا هر مسجدی که آمادگی دارد شروع به کار کند. در ادامه حدود ٥٠٠ مسجد را هدف گیری کردیم اما آمارها نشان می دهد این طرح بیشتر از این تعداد در مساجد در حال اجرا شدن است. در این فاز سوره های لقمان و حجرات بصورت هفتگی در مساجد تفسیر می شود و تقاضا می کنیم مساجد فایل صوتی این کلاس ها را برای ما ارسال کنند.

حجت الاسلام و المسلمین کرمی ادامه داد: فاز بعدی این طرح دوره آموزشی روش بیان تفسیر است. این دوره آموزشی در مرحله تدوین نهایی در معاونت آموزشی است. قرار است منتخب کسانی که در مساجد تفسیر گفته اند در این دوره شرکت کنند و در پایان دوره مدرک داده شود. همچنین ما به دنبال این هستیم که در سال های آینده بانک اطلاعات اساتید تفسیر را ارائه دهیم و در اختیار مساجد قرار دهیم.

وی گفت: فاز بعدی ترویج حفظ قرآن است که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده است و  بنابر فرمایش ایشان باید در یک بازه زمانی به ١٠ میلیون حافظ قرآن برسیم. در این مورد هم مذاکراتی را با اوقاف انجام می دهیم و می خواهیم این گام بهتر انجام شود. در ادامه هم با توجه به اینکه الان آشفتگی در آموزش های قرآنی وجود دارد، بنا داریم به جایی برسیم که در هر محل شورای فعالیت های قرآنی زیر نظر امام جماعت تشکیل شود که البته شهرداری و بسیج اعلام آمادگی کرده اند.

معاون فرهنگی مرکز در پایان با تاکید بر اینکه زیبنده جامعه شیعی نیست که با قرآن مانوس نباشد، گفت: اگر امام جماعت منتظر پایگاه و بسیج باشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و اگر هم اتفاق بیفتد آن اثرگذاری مورد نیاز را ندارد.

***********

حجت الاسلام و المسلمین میرشاه ولد، مدیر ناحیه شهید مطهری با بیان اینکه فعالیت های قرآنی در راس برنامه های معاونت فرهنگی قرار گرفته است، گفت: سال اول طرح کرسی تلاوت در مساجد اجرا شد و طبق آماری که داریم ٣٩ مسجد این ناحیه به طور مرتب کرسی های تلاوت را برپا کرده اند. در مرحله دوم هم طرح نهضت قرآنی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: هدف ما از برگزاری همایش فعالان قرآنی این است که پرونده قرآنی برای مساجد تشکیل شود. خیلی از ائمه جماعات کارهای قرآنی زیادی را انجام می دهند و اگر بتوانیم این تجربیات را به دیگران منتقل کنیم می توان ارزیابی و جمع بندی انجام داد. تقاضای دیگر این است که مساجد یک رابط قرآنی را به ما معرفی کنند تا این زحمات در پرتال مرکز انعکاس پیدا کند. همچنین همایش قرآنی دیگری در اسفند ماه برگزار می شود و زحمات بصورت نمایشگاهی عرضه می شود.

************
حجت الاسلام و المسلمین نیک نژاد رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران نیز در این همایش با بیان اینکه خوشحالم که فعالیت های قرآنی در ابتدایی ترین سطوح که چاپ باشد تا سطوح محتوایی انجام می شود، گفت: حدود ٤ هزار مربی قرآن برای هیئات مذهبی تربیت شده اند. در حوزه مهد کودک ها هم دوره های آموزشی برای تدریس روش های آموزش قرآن را در نظر گرفته ایم. ما آمادگی داریم از امروز هر مسجدی که درخواست کند مربی قرآن در اختیار آنها قرار دهیم. و بانک اطلاعات ما بیشتر از مساجد استان تهران است.

**********

حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی نیز در این همایش با اشاره به این موضوع که از مسجد بالاتر نداریم و امام جماعت هم در راس مسجد است گفت: ما اگر بخواهیم امام مسجد باشیم باید خودمان قاری باشیم. نباید مسجدی که در راس همه امور بوده است عقب نشینی کنند تا بقیه نهادها گسترده تر شوند. اگر مسجد فضای مورد نیاز قرآنی را اشباع کند بقیه فضاها محدود می شود. در غیر این صورت گروه های منحرف با نام بازگشت به قرآن شکل می گیرند. سلاح ائمه اطهار (ع) برای نفوذ در مردم تلاوت قرآن بوده است. خطبه های امام سجاد و حضرت علی سرشار از قرآن است. اگر بخواهیم دلها با مسجد انس پیدا کند باید ائمه جماعات قاری قرآن باشند و سخنرانی هایمان سرشار از قرآن باشد. نکته دیگر اینکه ما در منابر باید از فضیلت ائمه بخصوص امام علی(ع) بگوییم و روضه را هم صرفا به مداحی ها بسنده نکنیم.

***********
حجت الاسلام و المسلمین پویا مفرد اظهار کرد: ما در مسجد بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا یک برنامه داریم به نام سه دقیقه ای که در آن یک مسئله فقهی از روی رساله می خوانیم به همراه یک حدیث و یا یک آیه از قرآن هر کدام به مدت یک دقیقه. این برنامه مورد استقبال قرار گرفته است.

**********
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی: ما باید در مسیر رفع هجران قرآن گام برداریم. امیدواریم مسجد کارکرد احیای معارف را پیدا کند. ما در مسجد به همت حجت الاسلام و المسلمین موسوی زاده مهد قرآن راه اندازی کرده ایم که زمینه تحصیلات ابتدایی فراهم شود.

***********

حجت الاسلام و المسلمین کدخدایی: در مسجد رسول اکرم(ص) بنابر فرموده مقام معظم رهبری در بخش حفظ قرآن برای گروه های سنی کودک، نوجوان و جوان یک سال و نیم است که برنامه های جدی را شروع کرده ایم و برنامه های حفظ برای عموم مردم را هم داریم که مهمترین آن برنامه حفظ جمعی است. در همین ماه محرم برنامه حفظ سوره فجر را اجرا کردیم. طرح دیگر استفاده از فضای مجازی است که گروهی به نام نورباران بحث ختم قرآن را دنبال می کند و هر روزیک بحث قرآنی به اشتراک گذاشته می شود. دیدگاه ما این است که بچه ها گاهی امکان حضور در مسجد ندارند.

 

  

همایش فعالان قرآنی 6 

همایش فعالان قرآنی 5 

همایش فعالان قرآنی 4 همایش فعالان قرآنی 2 همایش فعالان قرآنی 1 

 

۴ آذر ۱۳۹۴ ۱۸:۰۲
پایگاه تخصصی مسجد |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید