اخبار

کاشی‌های مسجد معمارباشی و سردر خانه قجری صدیق اعلم دزدیده شد!

کاشی‌های مسجد معمارباشی و سردر خانه قجری صدیق اعلم دزدیده شد!
نائب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ضمن ابراز تاسف از تداوم سریال دنباله دار سرقت آثار و تزئینات تاریخی در تهران گفت: علی رغم پیگیری و اهتمامی که نسبت به حضور مدیر بافت تاریخی در تهران شد و تدابیر حفاظتی، همچنان شاهد سرقت آثار تاریخی هستیم که این جای تاسف دارد .

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد احمد حکیمی پور با اشاره به تکرار سرقت آثار تاریخی در تهران در چند روز گذشته گفت : به نظر می رسد پس از سرقت‌های سریالی و دنباله‌دار مجسمه‌ها و تندیس‌های شهر تهران، این‌بار سارقان به سراغ تزئینات تاریخی شهر آمده‌اند، سرقت‌هایی که شامل کاشی‌های ارزشمند عمارت‌های قاجاری و تزئینات بناهای تاریخی شده است و این جای سوال دارد که با وجود یگان حفاظت میراث فرهنگی و شرکت شهربان در شهرداری تهران و نیروی انتظامی، این سرقت ها چگونه صورت می گیرد! 

وی با اظهار تاسف از اینکه متاسفانه همچنان امکان تاریخی شهر در نقاط بی دفاع قرار دارند گفت: با توجه به اینکه بخش بزرگی از بافت تاریخی شهر تهران در محدوده مرکزی و منطقه 12 قرار دارد بارها از شهرداری تهران درخواست کردیم که نسبت به نورپردازی این اماکن در راستای حفاظت از آنها اقدام کند ولی همچنان شاهد آن هستیم که بناهای تاریخی که غالبا در محدوده منطقه 12 و 11 تهران قرار دارند، در نقاط بی دفاع شهری هستند که به راحتی مورد تعرض قرار می گیرند. 

حکیمی پور تاکید کرد: چند روز پیش شاهد سرقت کاشی‌های مسجد معمارباشی و قنبرعلی خان در محله عودلاجان، سردر خانه مخروبه «صدیق اعلم ادیب»، نویسنده و سومین رئیس دانشگاه تهران در خیابان هدایت و همچنین قسمت های برنزی دروازه مسجد سپهسالار بودیم که البته پیش از آن نیز بارها این اتفاق برای بناهای تاریخی دیگر روی داده است ولی نکته ای که در اینجا وجود دارد اینکه اکثر این اتفاقات در محله عودلاجان می افتد که اکنون طرح انظباط اجتماعی در آنجا در حال اجراست و این بیانگر همان نگرانی است که ما از ابتدا نسبت به اجرای غیرکارشناسی این طرح داشتیم. 

وی گفت: نگرانی ما مبنی بر این بود که با عدم اجرای درست و کارشناسی طرح انضباط اجتماعی در این محله معتادان و کارتن خوابها به محلات دیگر پراکنده شوند و به طور طبیعی کنترل چنین وقایعی سخت تر شود ، و این در حالی است که هر روز آمار مختلفی از سوی مسئولان محترم منبی بر جمع آوری معتادان ارائه می شود ولی آنچه که بنابر بررسی ها مشخص شده است اکثر این سرقت ها از سوی معتادان صورت می گیرد. 

حکیمی پور گفت: در همان ابتدای شورای شهر چهارم پیشنهاد احیای حضور شهردار بافت تاریخی را مطرح کردم که شهردرای تنها به ایجاد مدیریت بافت تاریخی در معاونت شهرسازی و معماری و منطقه 12 اکتفا کرده ولی آنچه از شواهد بر می آید هنوز به کارایی و نظارت درست از سوی این بخش مدیریتی نرسیده ایم. 

  
وی گفت: اکنون خواستار آن هستیم که مدیریت بافت های تاریخی شهر تهران گزارشی از روند عملکرد خود و نحوه فعالیت شهربان های شهرداری از بافت های تاریخی ارائه کنند چرا که تداوم سریال سرقت آثار تاریخی و اکنون تزئیات تاریخی در شهر تهران باید بالاخره به سرانجام برسد. 

  
رییس کمیته میراث فرهنگی و بافت های تاریخی شهر تهران گفت: تهران بنابر قدمت تاریخی که دارد یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری می تواند قرار گیرد که همین توسعه گردشگری موجب برجسته شدن هویت تهران و حفظ اصالت آن می شود ولی متاسفانه هنوز نتوانسته ایم علی رغم بودجه های هنگفتی که هزینه می شود در توسعه گردشگری شهر تهران موفق باشیم. 

  
وی گفت: در بافت های تاریخی شهر تهران امکان تاریخی با قدمت و اصالت تاریخی وجود دارند که متاسفانه به دلیل عدم توجه مسئولان به حفظ آنها به دست بساز و بفروش ها تخریب شده و به برج هایی سر به فلک کشیده تبدیل می شود و در یک برهه تاریخی به راحتی تحریب می گردد و هویتی جدید بر روی آن بنا می شود. 

  
نائب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهر تهران تاکید کرد: اگر فرایند توجه به آثار تاریخی و احیای بافت تاریخی تهران به همین منوال پیش برود در آینده ای نزدیک دیگر نشانه ای از آثار از تاریخی که هویت و اصالت تاریخ تهران است باقی نخواهد ماند .

۲۶ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۳۶
پایگاه تخصصی مسجد |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید