اخبار

امام جماعت باید به رسالت الهی خود پایبند باشد/همیشه به کودکان سلام می کنم

امام جماعت باید به رسالت الهی خود پایبند باشد/همیشه به کودکان سلام می کنم
حجت الاسلام مقدسی معتقداست حسن خلق،تواضع و پایبندی به اخلاق اسلامی دربرخورد با نمازگزاران یکی ازشاخص‌های امام جماعت ممتاز است ازطرفی یک امام جماعت بایدبه طور منظم و قبل از وقت اذان درمسجد حاضر شود تا نمازگزاران مدام انتظاراو رانکشند.

پایگاه تخصصی مسجد - یکی از ارکان مهم مساجد که نقش محوری در مسجد دارد،‌ امام جماعت آن است. امام جماعت می‌تواند نقش بسزایی در رونق بخشی یک مسجد و جذب اقشار گوناگون جامعه ایفا کند به طور قطع حسن خلق، احترام و تکریم، قصد خدمت و قربت نظم و انضباط و اخلاص ویژگی‌ است که هر امام جماعتی برای انجام وظیفه اش باید مورد توجه قرار دهد. در همین زمینه و به منظور بررسی نقش خطیر امام جماعت در جاذبه مندی مسجد، خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفتگویی با حجت الاسلام مقدسی، امام جماعت مسجد جامع بهشتی و یکی از ائمه جماعات موفق تهران ترتیب داد. وی که از روحانیون مبارز دوران پس از انقلاب اسلامی است، در مساجد تهران منشا خدمات بسیاری بوده است و  ۵۵ سال است که امام جماعت در شهرهای گوناگون بوده است و از بیست سال قبل تاکنون در مسجد شهید بهشتی میدان نبرد واقع در جنوب شرق تهران فعالیت دارد.

 

- حاج آقای مقدسی جنابعالی55 سال است که امام جماعت مسجد هستید، در مورد فعالیت هایتان از گذشته تاکنون برایمان توضیح بفرمایید؟

 بنده از سال 40 در مشهد طلبه بودم. در سال 42 زمانی که امام خمینی(ره) دستگیر و به عراق تبعید شدند، بنده به دلیل ایراد سخنرانی در مساجد مشهد دستگیر و در زندان بودم که بعد از چند روز  به ما خبر دادند امام دستگیر شده است.بعد از آزاد شدن از زندان های رژیم پهلوی از سال‌ ۱۳۴۴ به بعد دوباره منبرهای خود را در سراسر ایران برپا کردم تا اینکه از سال ۵۸  به تهران آمدم و زمین مسجد انقلاب اسلامی، در بلوار ابوذر را خریداری کردم و مسجد را ساختم و چند سال امام جماعت این مسجد بودم.

از سال ۱۳۴۴ تاکنون کلاس‌های تعلیم قرآن بر اساس روش‌های جدید را در مساجد برگزار می کردم که این جلسات قرآن اکنون هم هفته‌ای دو شب یعنی شب‌های یکشنبه و سه شنبه در مسجد جامع بهشتی که از 20 سال قبل امام جماعت آن هستم، برگزار می شود. خود من یک صفحه از قرآن را از حفظ برای نمازگزاران می‌خوانم و در شب‌های دیگر هم احادیث، مباحث اخلاقی و مسایل شرعی را برای مردم بیان می‌کنم.

 

- قبل از انقلاب شما فعالیت های مبارزاتی در شهرهای مختلف کشور داشته اید و در مساجد مختلف به ایراد سخن می پرداختید، بفرمایید که مساجد قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چه تفاوتی پیدا کرده اند؟

مساجد در دوران بعد از انقلاب با قبل از انقلاب بسیار متفاوت بودند. هم از این جهت که جمعیت بیشتری در مساجد حضور پیدا می‌کنند و هم از این لحاظ که مساجد پویاتر از قبل شده اند و هم اینکه آگاهی نمازگزاران با آن دوران قابل مقایسه نیست.

 مسجد ما از گذشته تاکنون برنامه‌های زیادی برای نمازگزاران برگزار می کرده است. به طور مثال صبح‌های جمعه برای دعای ندبه، افراد سر‌شناسی مانند حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان، حجت الاسلام و المسلمین عبدوس و حجت الاسلام والمسلمین صدیقی و دیگر سخنرانان معروف را دعوت می‌کنیم. به طور کلی شب‌ها برنامه‌های متنوعی داریم و شبی نیست که برنامه‌های قرآنی و بیان مسایل شرعی و اخلاقی در مسجد دایر نباشد و برگزاری این برنامه‌ها را وظیفه خودمان می‌دانیم.

در حال حاضر مشکل جدی در مسجد ما وجود ندارد و بسیج، هیئت امنا و خادم با همدیگر همکاری می‌کنند.

 

-حضور کودکان و نوجوانان در مسجد جامع بهشتی چگونه است؟ شیوه برخورد شما با آنها چگونه است؟

 مسجد شهید بهشتی یکی از مساجدی است که بیشترین حضور جوانان و کودکان را در خود دارد. مسجد ما دارالقرآن هم دارد که علاوه بر آموزش کودکان و نوجوانان به طلبه‌ها درس‌های دینی داده می‌شود و درس‌های جامع المقدمات و دیگر دروس حوزوی برپا است.

 پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «کونوا دعاهَ النّاسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم»، یعنی خودتان باید عامل باشید. در برخورد با کودکان اولین نکته که باید مورد توجه باشد، سلام کردن به بچه هاست که من این را رعایت می‌کنم. داشتن حسن خلق و اخلاق خوب عامل مهمی برای جذب افراد به مسجد است. وقتی این کار را انجام بدهیم خود بچه‌ها به ما و یکدیگر سلام می‌کنند و این به گوش خانواده‌ها هم می‌رسد و موجب جذب به مسجد می‌شود.

رونق هر مسجد به امام جماعت، هیئت امنا و خادم آن مسجد بستگی دارد. البته در این میان بیشترین تاثیر را امام جماعت دارد. درباره راز موفقیت امام جماعت در مسجد یک نکته اساسی وجود دارد که مردم باید امام جماعت خود را دوست داشته باشند. نباید خدای ناکرده مردم با اکراه پشت سر او نماز بخوانند، امام جماعت هم باید به رسالت الهی خود پایبند باشد و دل‌های نمازگزاران را بدست بیاورد.

 

- ویژگی امام جماعت طراز اسلامی چیست؟

درباره شاخص‌های امام جماعت طراز اسلامی موارد بسیار زیادی دخیل است. یک امام جماعت باید به طور منظم و قبل از وقت اذان در مسجد حاضر شود تا نمازگزاران مدام انتظار او را نکشند.حضور دائمی امام جماعت در مسجد موجب می شود که اگر مردم گرفتاری و یا مشکلی دارند به امام جماعت مراجعه کنند.

 دوم اینکه امام جماعت باید آگاه و عالم باشد تا اگر سئوالی از او می‌پرسند بتواند جواب دهد. حسن خلق و تواضع و پایبندی به اخلاق اسلامی در برخورد با نمازگزارن هم به نظر من از شاخص‌های یک امام جماعت ممتاز است.

 

۳۰ دی ۱۳۹۴ ۱۳:۰۰
پایگاه تخصصی مسجد |

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید